اين هواپيما به شماره ي پرواز JT610 كه به سمت شهر پنگكال كه يكي از شهر هاي بزرگ اندونزي كه در جزيره ي بنگكا واقع شده است در حال پرواز بود.
و هواپيماي مذكور بوئينگ٧٣٧مكس بوده است.
اين هواپيما در ساعت٠٦:٢٠دقيقه به وقت محلي صبح روز دوشنبه (٢٣:٣٠GMT)روز يكشنبه تيك آف مي كند.
اين هواپيما قرار بود بعد از يك ساعت پرواز به فرودگاه امير دپاتي در پنكگال پينانگ برسد كه حدود ١٣دقيقه بعد از پرواز از صفحه ي رادار محو مي شود.
خلبان پرواز پيش از آن درخواست برگشت به فرودگاه جاكارتا را كرده بود.
مقامات رسمي اعلام كردند كه اين هواپيما حامل ١٧٨مسافر بزرگسال و يك نوزاد و دو كودك و پنج مهماندار و دو خلبان بوده است.
مشخصات هواپیمای بوئینگ 737 مکس
این هواپیماساختِ کارخانهٔ هواپیماهای تجاری بوئینگ در کشور ایالات متحده آمریکا است. بوئینگ ۷۳۷ مکس چهارمین نسل از هواپیماهای سری ۷۳۷ بوئینگ است که برجستهترین تغییر این هواپیما نسبت به نسل پیشین، استفاده از موتورهای جدید LEAP-B1 و همچنین کاهش ۱٪ در احتراق بهتر با در نظر گرفتن طرح جدید بالهای آن که موسوم به winglet میباشد، که ره آورد آن افزایش میزان مسافت قابل طی توسط مکس ۷۳۷ است. بیشتر قطعات این هواپیما ارتقا یافتهاند که بازدهٔ آن را نسبت به ۷۳۷ فعلی، ۱۴ درصد بهتر میکنند. طبق ادعای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس نسبت به رقیب اصلی خود ایرباس ۳۲۰ نئو تا هشت درصد هزینههای عملیاتی کمتری در هر صندلی دارد.
در اواخر ژانویه ۲۰۱۶ بوئینگ ۷۳۷ مکس نخستین پرواز خود را با موفقیت انجام داد. این پرواز از تاسیسات بوئینگ در سیاتل انجام شد. بوئینگ ۷۳۷ مکس برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۵ رونمایی شد. این هواپیما مجهز به دو موتور توربوفن ساخت شرکت CFM است و قادر به پرواز در مسیرهای هفت تا ۹ هزار کیلومتر است. بوئینگ ۷۳۷ مکس از ۱۴۹ صندلی تا ۲۲۰ صندلی را پوشش میدهد. نمونهای از سری بوئینگ هشت مکس با ظرفیت حمل ۲۰۰ مسافر بنام مکس ۲۰۰ و به درخواست رایانایر برای این شرکت تولید خواهد شد. قیمت کوچکترین مدل که مکس هفت است از ۹۰ میلیون دلار آغاز میشود و این در حالی است که پایهٔ قیمت مدل مکس ۹ از ۱۱۶ میلیون دلار است.
بوئینگ ۷۳۷ مکس با توجه به تجهیزات پیشرفتهای مانند استفاده از موتورهای پیشرفته جدیدش تا ۲۰ درصد نسبت به مدلهای قبلی کاهش مصرف سوخت داشته و طبق ادعای بوئینگ نسبت به رقیب اصلی خود ایرباس 320 نئو تا 8 درصد هزینههای عملیاتی کمتری در هر صندلی دارد. بوئینگ همچنین بدنه و بالهای مکس را از نو طراحی کرده و در نتیجهٔ آن موجب کاهش وزن کلی و بهبود آیرودینامیک هواپیما شدهاست. بوئینگ میگوید، بالکهای جدید مکس میتواند تا دو درصد در مصرف سوخت صرفه جوئی ایجاد کند. برد بیشترین مدل مکس متعلق به سری مکس ۹ است که تا نزدیک ۹ هزار کیلومتر برد پروازی دارد. این برد حدود دو هزار کیلومتر بیشتر از بالاترین برد پروازی ایرباس ۳۲۰ نئو است. سرعت کروز مکس ۷۳۷ کمی بیشتر از ۷۹ صدم ماخ است در حالی که سرعت کروز ایرباس ۳۲۰ نئو حدود ۷۸ صدم ماخ است. نکته جالب اینکه موتور مدل ۷۳۷ مکس و و برخی مدلهای ایرباس ۳۲۰ نئو مدل LEAP ساخت شرکت CFM است ولی بوئینگ با آیرو دینامیک بهتر توانسته به عملکرد بهتر پروازی و مصرف سوخت کمتری دست پیدا کند. شرکت CFM یک شرکت مشترک است که حاصل سرمایهگذاری دو شرکت بزرگ جنرال الکتریک آمریکا و سفران فرانسه است.