مالیات بر نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟

مالیات بر نقل و انتقال خودرو
مالیات بر نقل و انتقال خودرو  
مالیات بر نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟ مالیات بر نقل و انتقال خودرو|||| ||||

 مالیات بر نقل و انتقال خودرو یکی از انواع مالیات‌هایی است که از گذشته وجود داشته و اکنون شکل تازه‌ای به خود گرفته است. بر اساس شیوه جدید اخذ مالیات قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید مالیات خودرو پرداخت شود و پس از پرداخت آن خریدار و فروشنده برای تعویض پلاک مراجعه کنند. به گفته سرهنگ علی محمدی، پلیس راهور ناجا مکلف هست که قبل از نقل و انتقال کنترل کند که مالکین خودرو مالیات نقل و انتقال خود را پرداخت کنند. 

به گزارش راستین آنلاین، در قانون، پرداخت مالیات خودرو بر عهده مالک است در این زمینه داود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفته بود: «مالیات نقل و انتقال خودرو در صورت عدم پرداخت برعهده فروشنده باقی خواهد ماند و فروشنده بدهکار مالیاتی تلقی می‌شود.» اما به گفته رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور در صورت عدم پرداخت مالیات وسیله نقلیه شماره گذاری انجام نمی شود. 

برای پرداخت مالیات خودرو، فروشنده باید به سامانه اینترنتی مالیات بر نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir مراجعه کند. 

میزان مالیات بر خودرو

نرخ مالیات خودروهای داخلی و وارداتی متفاوت است، آن طور که سعید توتونچی سرپرست معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی می گوید نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به استثنا ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناور‌ها مشمول مالیات شده و نرخ آن برای ماشین‌های تولید داخلی ۱ و برای وارداتی ۲ درصد در نظر گرفته شده است.

این نرخ مالیات برای خودروهای داخلی بر اساس قیمت کارخانه و برای خودروهای وارداتی براساس ارزش گمرکی محاسبه می شود. برای مثال قیمت سمند EX  در حال حاضر ۱۶۰ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان است که با احتساب ۱ درصد فروشنده باید ۱ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان مالیات پرداخت کند.

انتهای پیام /  علیرضا لرک
466 کلیک ها  شنبه, 08 مرداد 1401 08:27
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا