• محمدحسین فروزان‌مهر

ارتباط فارس با دریا، سرآغاز توسعه و رونق اقتصادی

ارتباط  فارس با دریا، سرآغاز توسعه و رونق اقتصادی
   
ارتباط  فارس با دریا، سرآغاز توسعه و رونق اقتصادی |||| ||||

معاون توسعه مدیریت، امورمجلس و استان های سازمان برنامه و بودجه کشور در مراسم تکریم و معارفه روسای سابق و جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت : ارتباط استان فارس با دریا، سرآغاز توسعه و رونق اقتصادی است.

 
 

معاون توسعه مدیریت، امورمجلس و استان های سازمان برنامه و بودجه کشور افزود : با افزایش ارتباط استان فارس و کشور‌های حوزه خلیج فارس چرخ اقتصاد کشور به حرکت در می‌آید.

به گزارش راستین آنلاین  محمدحسین فروزان‌مهر ظهر امروز25 مهر در آیین تکریم و معارفه روسای سابق و جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس بیان کرد: استان فارس به واسطه پتانسیل‌هایی که در همه حوزه‌های اقتصادی دارد یکی از استان‌های مستعد در کشور است و نگاه ویژه‌ای به این استان در کشور وجود دارد از این رو انتظار می‌رود فعالیت‌های حوزه اقتصاد در فارس بر محور تحول انجام شود و همان گونه که مقام معظم رهبری اشاره کرده است فارس در قله است.

 

دکتر فروزان مهر معتقد است: منابع لازم و اختیارات باید به استان‌ها تفیض شود و در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز نقش هر استان در فعالیت‌های ملی پر رنگ شود با این دیدگاه بسیاری از فعالیت‌هایی که در حوزه ملی دنبال می‌شود دیگر نیاز نیست که این روند را ادامه دهند و استان‌ها می‌توانند پاسخ مناسبی به این نیاز دهند تا علاوه بر اینکه تولید ناخالص ملی استان‌ها افزایش یابد شاهد معنی دار شدن تحلیل‌های آمار‌های اقتصادی نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه استان فارس باید استان معین استان‌های جنوبی کشور باشد، تاکید کرد: استان فارس باید به عنوان هاب استان‌های جنوبی کشور در زمینه‌های مختلف فعالیت کند از این رو انتظار این است که در برنامه‌های آتی مدیریت کلان کشور سهم هر استان از شاخص تولید ناخالص ملی نیز مشخص شود این در حالی است که وسعت فارس یکی از نقاط قوت استان بوده که می‌توان از این ظرفیت برای جذب سرمایه گذار اقدام کرد.

 

معاون توسعه مدیریت، امورمجلس و استان های سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: اگر استان فارس میزان تجارت‌های مالی و اقتصادی خود را با کشور‌های حوزه خلیج فارس افزایش دهد این رویداد می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد شود از این رو توسعه ارتباط با کشور‌های هدف از طریق استان فارس نه تنها موجب توسعه شاخص‌های اقتصادی کشور می‌شود بلکه فارس را نیز در میان استان‌های پیشرو کشور تبدیل به نقط عطفی می‌کند این در حالی است که طی چند سال اخیر شاهد بودیم که خطا‌های دیپلماسی موجب شد از این ظرفیت کمتر استفاده شود.

به اعتقاد این مقام مسئول، فارس در زمینه کاهش نرخ بیکاری خوب عمل کرده، اما تا نقطه مناسب همچنان فاصله قابل توجه‌ای دارد که می‌طلبد هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی و مردم در کنار شکل گرفته تا نرخ بیکاری در فارس بهبود یابد این در حالی است که برنامه‌های پیشین توسعه دارای برش استانی نبودند که بزرگترین غفلت بود بنا داریم در برنامه هفتم از همان ابتدا سهم استان‌ها در نظر گرفته شود.

 
 احمدعلی افکاری، رییس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تفویض اختیار به استان‌ها و اهمیت بیشتر به استان‌ها اصلاح رویه‌های قبلی است، گفت: استان‌ها می‌توانند بازوی کمکی خوبی برای سازمان برنامه و بودجه کشور باشند.
 

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در برنامه‌ریزی "جی دی پی" است، گفت: سهم استان فارس از این شاخص ۴.۵ درصد است، اگر جی دی پی را بدون نفت حساب کنیم سهم استان فارس می‌رسد به ۵ درصد در حالی که جمعیت استان ۶ درصد است پس یعنی این سهم مناسبی نیست.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با بیان اینکه کار‌هایی که در گذشته در استان انجام شده متناسب با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان نبوده است، افزود: باید تلاش زیادی انجام شود و راهش برنامه درست است، در گذشته در برنامه توسعه نگاه مناسبی به استان‌ها نبوده باید رویکرد نسبت به تدوین برنامه عوض شود.

 

افکاری در عین حال بیان‌کرد: باید جایگاه و رویکرد به تدوین برنامه استان‌ها عوض شود اگر انتظار داریم استان‌ها در رشد و توسعه نقش داشته باشند باید نگاه نیز عوض شود و دستگاه‌های اجرایی هم باید وظیفه تحقق برنامه را ایفا کنند، باید روش‌ها اصلاح شود و تا زمانی که این روش‌ها تغییر نکند نباید انتظار داشته باشیم بخش خصوصی فعال شود.

گفتنی  است، در پایان این مراسم، "احمد علی افکاری" به عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس معارفه و از فعالیت‌های حسن نوروزی رییس سابق این سازمان تقدیر شد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
812 کلیک ها  یکشنبه, 25 مهر 1400 20:18
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا