بهره‌ مندی شهر شیراز از گردشگران و زائران عراقی

 مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس در جلسه وبینار با سرکنسول ایران در نجف ،ضمن تاکید بر نقش اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی شیراز در گسترش بیش از پیش روابط تجاری بین شهرهای مقدس نجف اشرف و شیراز تاکید کرد :ارتباطات معنوی و پیوندهای عمیق فرهنگی بین کشور ایران و عراق از گذشته تا به اکنون وجود دارد. 

 
به گزارش راستین آنلاین سید مجتبی علوی در این وبینار که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس و با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان استان فارس برگزار شد، افزود: شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت و یکی از شهرهای مقدس ایران اسلامی ،می تواند مانند سایر شهرهای مذهبی و مقدس ایران مقصد خوبی برای شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) باشد، همانگونه که یکی از مقاصد اصلی دوستداران اهل بیت و شیعیان ایرانی شهرهای مقدس نجف و کربلا می باشد ، که این موضوع می‌تواند مورد توجه بیشتر مسئولین و مردم دو کشور قرار گیرد.
 
 دبیر ستاد اربعین استان فارس با تاکید بر اینکه سالانه جمعیتی بالغ بر ۳۰۰تا ۵۰۰ هزار نفر زائر و گردشگر مذهبی از استان فارس به کشور عراق سفر کنند، افزود: ظرفیت‌ها و قابلیت هایی که در شهرهای مذهبی دو کشور وجود دارد با نگاه ویژه نمایندگان و سفیران و رایزنان فرهنگی و مذهبی دو کشور می تواند برنامه ریزی های مناسبی را هم در موضوع گردشگری مذهبی و زیارتی و هم در انواع مختلف دیگر گردشگری نظیر، تاریخی فرهنگی ،پزشکی و سلامت و گردشگری تجاری،گردشگری ورزشی و... برای مسافران تهیه و تدوین کند .
 
علوی در ادامه گفت: انتظار ما از سفرا و رایزنان و نمایندگان ایران در عراق و شهرهای مقدس این کشور این است که به صورت برنامه‌ریزی شده، جایگاه و نقش و اهمیت شهر شیراز و استان فارس را در محافل و رسانه‌های مختلف آن کشور تبلیغ و ترویج نمایند و شرایط لازم را برای افزایش حضور گردشگران و زائران آن کشور به شهر شیراز را فراهم نمایند.
 
وی با اشاره به موانع و مشکلاتی که در این باره وجود دارد، توجه به حمل و نقل هوایی را یکی از راهکارهای دستیابی به این اهداف برشمرد و در این رابطه گفت: پرواز مستقیم بین شهرهای مذهبی ایران با کشور عراق در بعضی از شهرها نظیر مشهد و تهران برقرار است اما در شهر شیراز تاکنون این اتفاق صورت نپذیرفته که بایستی این نیاز مهم نیز پیگیری، عملیاتی و انجام شود و پروازهای مستقیم بین شهر شیراز و شهر نجف اشرف به صورت مستمر و روزانه و یا هفتگی انجام گیرد.
 
این مقام مسئول در خصوص اهمیت گسترش روابط ایران و عراق در موضوع گردشگری بیان کرد: با توجه به اشتراکات فرهنگی و مذهبی که بین این دو کشور وجود دارد؛ شهرداری‌های نجف، کربلا و شیراز می‌توانند با عقد تفاهم نامه‌های مختلف، نظیر خواهر خواندگی، و تبادل تجاری و تبادل گردشگر ، بستر روابط دو کشور را به شکل بهتری، ساماندهی و مدیریت نمایند.
 
 وی در ادامه گفت: ساماندهی روابط و مدیریت این موضوع منجر به بهره برداری‌های بهتر و شایسته ای در بعد معنوی، زیارتی و در بعد مادی و تجاری از گردشگران و زائران خواهد شد.
 
علوی در پایان گفت: ایجاد این تفاهم نامه بین شهرداری ها و اتاق های بازرگانی دو شهر می تواند باعث ایجاد بستر لازم جهت تقویت روابط خوب و هدفمند از جانب دو دولت شود ، و روابط بین دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق را تقویت و تضمین نماید
 
 در این جلسه وبینار جناب آقای مکارم سرکنسول سفارت ایران در نجف اشرف اظهار داشت: آمادگی داریم تیمی از تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران عراق و شهر نجف را برای بازدید از ظرفیت های، توریستز و گردشگری و کشاورزی و دامداری و تجهیزات کشاورزی و پزشکی تا با رایزنی به استان فارس اعزام کنیم تا با رایزنی با فعالان تجاری این استان و شهر شیراز بتوانند قراردادهای متقابل خوبی منعقد نمایند.
 
مکارم با تاکید بر اینکه تجارت با عراق از راه دور امکان پذیر نیست، ادامه داد: با توجه به مزیت های استانی می توانیم تیم های مناسبی از بازرگانان و سرمایه گذاران عراقی را ساماندهی و به استان فارس معرفی کنیم.
 
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اضافه کرد: تاکید ما در توسعه مناسبات اقتصادی دو منطقه بر پایه همکاری های دو جانبه است که باید در این زمینه برنامه های دقیق و منظمی با همکاری دو طرف تدوین شود.
 
مکارم با بیان اینکه ما در کنسولگری خدمات وکیل و مشاوره حقوقی ارائه می دهیم، اضافه کرد: تبلیغات یکی از ارکان مهم در ارتباط بین کشورهاست و بدون توجه به تبلیغات نمی توان انتظار داشت مردم کشورهای دیگر از ظرفیت های ما مطلع باشند.
 
 همچنین جمال رازقی جهرمی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در ای وبینار با بیان اینكه توسعه روابط تجاری استان با کشور عراق می‌تواند تاثیر بسیاری بر اقتصاد استان داشته باشند، گفت: باید زیرساخت‌های افزایش مناسبات اقتصادی دو طرف فراهم و شرایط تسهیل شود.
 
وی افزود: با توجه به اینکه عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی کشور ایران است باید ساز و کاری فراهم شود که سهم کالاها و تجارت خارجی استان فارس در اقتصاد این کشور افزایش یابد.
 
رازقی بیان كرد: محصولات کشاورزی جز اقلام عمده صادراتی کشور ایران به عراق است که در این زمینه استان فارس با تولید سالیانه ۱۲ میلیون تن محصولات کشاورزی زراعی، باغی و دامی سهم خوبی در صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد اما تاکنون محصولات فارس سهم کمی در بازار کشور عراق داشته است.
 
رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: همچنین با توجه به وجود کارخانه‌های بزرگ و مطرح لبنیات در فارس اما صادرات محصولات استان فارس به کشور عراق سهم بزرگی نبوده است.
وی اضافه کرد: پتانسیل‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی، خدمات فنی مهندسی، گردشگری و غیره در استان فارس وجود دارد که هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند سرفصل جدیدی برای گسترش تجارت خارجی این استان با کشور عراق باشد.
 
رازقی ادامه داد: بازرگانان و تجار استان فارس آماده حضور و ارائه محصولات با کیفیت در بازار کشور عراق هستند و ما از هرگونه همکاری اقتصادی استقبال می کنیم.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
499 کلیک ها  سه شنبه, 02 دی 1399 13:24
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا