• تخلف از قانون در خانه‌ی تئاتر عادی شده است

کودتای داخلی علیه استقلال انجمن مدرسان تئاتر

دو هفته پیش از انتخابات انجمن مدرسان تئاتر، خانه تئاتر با حذف غیرقانونی موسس و رییس هیات مدیره این انجمن، مانع از استقلال ثبت صنفی شده و یک هیات مدیره‌ی جعلی با متخلفان انجمن را برای مدیریت بر مدرسان تئاترایجاد کرده است.

هیات مدیره خانه تئاتر که از شش ماه پیش بر پایه اساسنامه داخلی خودش، وجاهت قانونی بیش از دو سال ندارد، برای نخستین بار تلاش می‌کند با عدم برگزاری انتخابات و پیروی از سیاست شعار بی‌عمل علیه دولت فعلی، دوران مدیریت خود را به دولت بعدی برساند. افزون بر این با دخالت سازمان‌یافته سعی در ممانعت از استقلال ثبت صنفی انجمن مدرسان تئاتر در وزارت کار می‌نماید.

به واسطه‌ی نقدهای مداوم رییس انجمن مدرسان تئاتر در دو سال گذشته بر روند مدیریت غیرصنفی هیات مدیره خانه تئاتر و همچنین مدیرعامل غیرصنفی آن، خانه تئاتر با حکمی غیرمعمول و غیرقانونی و یک‌سویه با حذف رییس انجمن از عضویت در سه انجمن خانه تئاتر و پا گذاشتن بر رای اعضای انجمن که بالاترین رای هیات مدیره را به وی داده‌اند، موجب دخالت در امور داخلی انجمن شده و یک هیات مدیره جعلی با تخلف‌های مستند را جایگزین نموده تا روند انتخابات و ثبت انجمن را منحرف کند.

ماجرای این حذف و جایگزینی و مالکیت بر انجمن مدرسان تئاتر چیست؟

 سه عضو هیات مدیره انجمن مدرسان تئاتر که بر اساس آیین‌نامه و صورتجلسه‌های انجمن از 5 تا 20 جلسه غیبت دارند و حکم اخراج را ماه‌ها پیش باید از بازرس می‌‌گرفتند، یک ماه پیش از انتخابات سال جاری (با ترفند فرار به جلو) از هیات مدیره استعفا کردند، سپس با حکم خانه تئاتر دو هفته پیش از انتخابات مانع از کار رییس انجمن شدند. خانه تئاتر با همراهی بازرس انجمن، به این هیات مدیره جعلی وجاهت داده و آغاز به تهدید و حذف مدرسان عضو کرده‌ تا مانع از روند ثبت مستقل انجمن در وزارت کارشوند.

خانه تئاتر با همراهی بازرسان خود و انجمن باید پاسخگو باشد:

  • بسیاری از انجمن‌های هنری همچون خانه سینما و مدیران مطبوعاتی و... با اعضایی بیش از خانه تئاتر انتخابات خود را در 9 ماه گذشته و در مهلت قانونی برقرار کرده‌اند اما هیات مدیره خانه تئاتر برای رساندن خود به دولت بعدی به بهانه کرونا، انتخابات را از شش ماه پیش معوق کرده است.
  • خانه‌ای که از شش ماه پیش دارای وجاهت قانونی اساسنامه‌ای نیست با کدام ابزار قانونی، دست بر حذف منتقدان داخلی و دخالت در امور انجمن‌ها می‌برد!؟
  • حذف غیرقانونی رییس و برخی از اعضای انجمن مدرسان از دو هفته پیش از انتخابات برای تاثیر بر امور داخلی انجمن بر اساس کدام قانون شکل گرفته است؟
  • ثبت اولیه انجمن صنفی مدرسان تئاتر در وزارت کار با نامه 181768/99 مورخ 05/07/1399 مستند است و جناب ایرج راد هم این استقلال را در جلسه هیات مدیره صحه گذاشته و صدای ضبط‌شده ایشان موجود است. با این حال اجازه فعالیت و ثبت نهایی به اعضای انجمن داده نمی‌شود و اختیار ثبت به سه عضو متخلف انجمن واگذار شده است.
  • اعضای انجمن‌ها باید در سرنوشت خود دخالت کنند اما خانه تئاتر مانع این استقلال شده و هیات مدیره‌ای انتصابی را با تایید بازرسان بر انجمن تحمیل کرده‌ است.
  • بازرس خانه تئاتر و بازرس انجمن باید به تخلف‌های اساسنامه و آیین‌نامه‌ای علیه مدرسان تئاتر پاسخ دهند.
  • خانه تئاتر اجازه‌ی مجمع عمومی رسمی و تعیین تکلیف توسط اعضای انجمن را سلب کرده است تا یک هیات مدیره جعلی را بدون انتخابات منصوب نماید.
  • انجمن مدرسان تئاتر بدون بودجه و حمایت خانه تئاتر و با سنگ‌اندازی‌های بی‌شمار، در دو سال گذشته خدماتی بیش از دو سال خانه تئاتر با بودجه میلیاردی به اعضای خود داشته است. با کدام حمایت مدعی دخالت هستند؟
  • اسناد نابلدی و مهمتر از همه تخلف‌های بازرسان انجمن و خانه و هیات مدیره خانه تئاتر در این دو سال آماده ارایه به نهادهای نظارتی است.
  • برخی از اعضای هیات موسس اولیه(1396)، اعضای اصلی هیات مدیره و اعضای انجمن مدرسان تئاتر منتظرند تا وزارت ارشاد و وزارت کار تکلیف اینهمه بی‌قانونی و دخالت‌های سازمان‌یافته‌ی خانه تئاتر را در انتخابات و مجمع و ثبت نهایی به دست اعضا و نه مدیریت انتصابی آن روشن کنند.

با ثبت انجمن‌های صنفی در وزارت کار، خانه تئاتر روز به روز اعتبار رو به کاهش خود را از دست می‌دهد و هیات مدیره‌ی آن همواره نگران کمک‌های دولتی آینده هستند که در این سال‌ها دریافت کرده و تا کنون نقشی در فعالیت‌های صنفی نداشته است. اگر این اعتماد و اعتبار با همین روند کاهش یابد و انجمن‌ها در وزارت کار به ثبت نهایی و استقلال برسند دیگر نهادی با عنوان شبه‌صنف خانه تئاتر هویتی نخواهد داشت، بنابراین از کمک‌های دولتی هم خبری نخواهد بود. این ترس بزرگ همواره مانع از استقلال انجمن‌ها شده و با منتقدان توسط ابزار حذف و تهدید، برخورد می‌شود تا انجمن‌ها از طریق نیروهای خودی ثبت و اداره شوند. خانه تئاتر می‌خواهد انجمن‌های صنفی در آتیه نزدیک چونان شعبه‌ای از خانه تئاتر در وزارت کار فعتایت کنند و آن چه شاید بسیاری از اهالی تئاتر بی‌خبر هستند، الزام تایید ایرج راد در کمیسیون ماده 4 بر رسمی شدن انجمن‌های صنفی وزارت کار است که موجب شده هیچ‌گاه انجمنی مستقل از خانه تئاتر، امکان تشکل صنفی مستقل فراگیر شغلی را نداشته باشد. به عبارتی ساده‌تر هر انجمن صنفی فراگیری دروزارت کار برای ابراز هویت و رسمیت و تشکل خود باید تاییدیه رییس خانه تئاتر را در کمیسیون ماده 4 داشته باشد!

گفتنی است انجمن مدرسان تئاتر از سال 1396 توسط بهزاد خاکی‌نژاد با همکاری پنج مدرس تئاتری دیگر شکل گرفت و پس از یک سال جنگ رسانه‌ای و توجیهی، فعالیت خود را از آبان 1397 در خانه تئاتر آغاز کرد. فعالیت‌های خودجوش صنفی و رفاهی و آموزشی و علمی و دانشجویی این انجمن موجب شد انجمنی که در این دو سال مورد بی‌مهری بود، در آستانه انتخابات، در صدد مالکیت فیزیکی و معنوی خدمات آن برآیند و تخلف‌های اساسنامه‌ای را عادی و قانونی جلوه دهند.

آنچه در این میان برکنار از حذف موسس و رییس هیات مدیره و دخالت‌های غیرقانونی دیگر مهم است، تعیین سرنوشت این انجمن توسط اعضای آن و نه توسط انتصاب جعلی و دخالت‌های سازمان‌یافته خانه تئاتر است؛ و در ادامه، ثبت صنفی انجمن مدرسان تئاتر در وزارت کار بدون حضور پشت‌پرده‌ی خانه تئاتر که در بیست سال گذشته با شعار صنفی همواره ضدصنف عمل کرده است.

لازم به ذکر است که مدارک از سوی نویسنده به راستین آنلاین ارسال شده و در نزد پایگاه خبری محفوظ است. ضمنا این یادداشت دیدگاه‌های نویسنده است و پایگاه خبری راستین آنلاین بر اساس وظیفه رسانه‌ای خود تنها منتشر کننده این یادداشت است و موضع این پایگاه خبری نیست. لذا راستین آنلاین آمادگی دارد در صورت نیاز و علاقمندی خانه تئاتر و هیات مدیره این مجموعه محترم جوابیه را دریافت و در سرویس فرهنگ خود منتشر کند. 

انتهای پیام /  بهزاد خاکی نژاد(رییس انجمن مدرسان تئاتر)
1279 کلیک ها  جمعه, 23 آبان 1399 17:48
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

1 نظر

  • ظفر سهرابی نیا جمعه, 30 آبان 1399 10:36 ارسال شده توسط ظفر سهرابی نیا

    هر دم از این باغ خنجری تازه می رسد تا بکوبد بر قامت تئاتری که این روزها دارد نفسهای آخرش را می کشد
    جریان حذف کسانی که پی تغییر صحیح هستند چیز تازه ای نیست. حال که به بهانه کرونا مدت هاست فرهنگ و هنر را تعطیل کرده اند فرصت خوبیست تا تیر خلاص را بزنند و فاتحه تئاتر را برای همیشه بخوانند ...

    گزارش

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا