دارنده مدال طلای المپیک لندن ازآرزویش گفت؛

قهرمانی در محله «امید»

به گزارش راستین آنلاین،دروازه کازرون و محله‌های اطراف آن یکی از مراکز اصلی بافت تاریخی شیراز است که هسته اولیه شکل گیری شهر نیز محسوب می‌شود.

یکی از مراکز مهم در این دروازه که هنوز هم ارزش تاریخی و مذهبی فراوانی دارد بقعه امامزاده سید تاج‌الدین غریب (ع) بوده که نام او «جعفر بن فضل بن علی بن ابی طالب (ع)» و دارای 2 لقب تاج‌الدین و غریب است.

بنای آرامگاه این امامزاده در دوران قاجار ساخته شده و بر سر در آن تصاویری از  کربلا، طبیعت، فرشتگان و گل و بوته دیده می‌شود که با کاشی هفت رنگ زینت یافته است.

این بقعه گنبدی نیلوفری دارد و در كوچه‌ای که به بازار میوه فروش‌ها منتهی می‌شود قرار گرفته است. حیاط بقعه مربعی شکل است که در وسط آن حوض سنگی قرار دارد.

همین ویژگی های منحصر به فرد است که  در میان تمام ناهنجاری های دیداری و شنیداری محله دروازه کازرون ،بقعه این امامزاده رابه نگینی در دل محله دروازه کازرون تبدیل کرده است.

نگینی که مامن و ماوای بسیاری از مردم ساکن این محله خصوصا ورزشکارانش بوده است.

دلخوری های مردم

اگرچه محله دروازه کازرون یکی از بافت های قدیمی و تاریخی شیرازمحسوب می شود اما تبدیل شدن این محل به محل عرضه میوه ، تره بار ، ماهی و مرغ در کنار فعالیت دستفروشان و وجود مغازه هایی  با نمایی غیر معمول، ازدحام و انباشته شدن ضایعات و پسماند هاکه  غالبا با بوی نامطبوع همراه است و... چهره زشتی را به این منطقه از شهر شیراز داده است.چهره ای که اینک با جهانی شدن این محله منافات زیادی دارد.

1779008

دروازه کازرون میزبان مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی

شاید خوشبین ترین افراد هم گمان نمی کردند که ورزشگاه پیر دستغیب با آن شرایط خاص خودبتواند مجوز میزبانی مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی را ازفیلا اخذکند.ساختار وتاسیسات فرسوده این ورزشگاه باعث شده بود تا ورزشگاه پیرموجود در محله دروازه کازرون اندک اندک به دست فراموشی سپرده شود.

اما تصمیم اداره کل ورزش و جوانان استان فارس برای احیای این مجموعه پیر باعث شد تا خونی تازه در شریان های یکی از نوستالوژیک ترین اماکن ورزشی شیرازروان گردد.

مدیرکل  ورزش و جوانان استان فارس با اشاره به حمایت های مجموعه استانداری از میزبانی شیرازدرمسابقات جام جهانی کشتی می گوید:اگراین حمایت ها نبود به هیچ عنوان کار بزرگ این چنینی رخ نمی داد.

حیدر علی کامیاب می افزاید: اتمام طرح بهسازی ورزشگاه شهید دستغیب ظرف مدت كمتر از سه ماه باعث شد تا این نکته اثبات شود اگر همت باشد، هر اقدام عمراني امكان‌پذير است.

وی که معتقد است با اقدامات انجام شده در بحث زیر ساختی، مجموعه شهید دستغیب شیراز تا 20 سال آینده نیازی به بازسازی ندارد،می گوید: با تکمیل تعميرات اساسي این مجموعه، استان فارس و شهر شیراز دارای یک سالن زیبا و استاندارد براي برگزاري مسابقه‌هاي ملي و بين‌المللي ورزش‌هاي غيرتوپي است.

omid Copy

آرزوی قهرمان شیرازی المپیک

اما در محله ای که قهرمانان و پهلوانان زیادی را به جامعه ورزش معرفی کرده،امروزیک قهرمان المپیک زندگی می کند.

امید نوروزی که زندگی در این محله قدیمی شیراز را برای خود افتخار می داند می افزاید:سالهاست در این محله و زیر سایه امامزاده زندگی و تمرین کرده ام.

نوروزی که به راحتی می توان غرورخاصی را بابت میزبانی خوب شیرازی ها از اعضای تیم ملی کشتی فرنگی درنگاهش دید،قهرمانی تیم ملی رادرمحله اش یکی ازآرزوهایش عنوان می کند و می افزاید:خیلی دوست دارم در محله خودمان قهرمان جهان شویم.

به هرحال تاچندروزدیگرتب کشتی درشیرازبه اوج خود می رسد و نخبه ترین گوش شکسته های جهان روی تشک ورزشگاه زیبای شهید دستغیب پنجه درپنجه یکدیگر می گذارند،غافل ازاینکه  بوی ماهی و میگو،انباشت پسماندها،فریادهای گوش خراش دست فروش ها،ناس بسته بندی شده روی بساط مردافغان و... همچنان روح رهگذران از محله دروازه کازرون را آزار می دهدشایدباید باورکرد که این محله هم مانند ورزشگاه شهید دستغیب نیاز به نگاهی متفاوت با اراده ای قوی دارد.

انتهای پیام /  101
2160 کلیک ها  یکشنبه, 26 ارديبهشت 1395 04:28
این مورد را ارزیابی کنید
(7 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا