ابهام در«آینده»/آثارمنفی ورشکستگی بانک ها

ابهام در«آینده»/آثارمنفی ورشکستگی بانک ها
   
ابهام در«آینده»/آثارمنفی ورشکستگی بانک ها |||| ||||

  مشکلات تامین نقدینگی و نبود شفافیت در دارایی واقعی موضوعاتی است که ضمن مواجه ساختن  سیستم بانکی کشور با حاشیه های فراوان ، دربرخی مواقع زمزمه ورشکستگی و انحلال بانک ها را به تیتر یک اخبار تبدیل می کند.

راستین آنلاین:موضوع انحلال بانک آینده نیز که این روزها به کانون توجه کارشناسان اقتصادی و حتی مردم عادی تبدیل شده از همین دست اخبار است.

داستان انحلال چه بود؟

داستان با علنی و تایید شدن واگذاری حق رأی ۶۰.۳ درصد از سهام بانک آینده به وزارت اقتصاد آنهم  بعد از حدود دو سال شروع شد.شروعی که باعث شد بار دیگر شایعه ورشکستگی این بانک برسرزبان ها بیافتد.

بیست‌وسوم مردادماه جاری بود که انتشار خبر تفویض حق رأی ۶۰.۳ درصد سهام بانک آینده به وزارت اقتصاد، در برخی خبرگزاری با عث شد تا حضور نمایندگان وزارت اقتصاد در مجامع بانک آینده و اعمال نظر در تصمیم‌گیری‌های مهم نظیر انتخاب مدیرعامل این بانک  شبهه انحلال آن را پررنگ تر از گذشته کند.

هرچند بانک آینده بلافاصله  در اطلاعیه‌ای خبر داد که انتقال حق رأی بیش از ۶۰ درصد سهام  این بانک به وزارت اقتصاد به معنای  واگذاری مالکیت آن یا انحلال بانک آینده نخواهد بود و این اقدام قانون‌گذار به منظور جلوگیری از تسلط یک شخص حقیقی یا حقوقی بر منابع بانکی، اعمال سقف ۱۰درصدی بر سهام شخص واحد است و مجمع عمومی متناظر با سهام به وزارت امور اقتصادی و دارایی سپرده شده است؛ یعنی هنگامی که مجمع عمومی تشکیل شود نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در مجامع این بانک حضور خواهند یافت، اما شایعه انحلال بانک آینده آنقدرجدی بود که وزیر اقتصاد مجبور شد مهر سکوتش را بشکند و بگوید:« انحلالی درکار نیست و صرفاً حق رأی سهام منتقل شده است».

این در حالی بود که برخی از رسانه ها پیش از این به نقل از یکی مقامات اسبق بانک مرکزی از عدم برگزاری مجمع عمومی بانک آینده از 3 سال گذشته تاکنون نوشتند و گفتند:احسان خاندوزی از برگزاری این مجمع در آینده ای نزدیک خبرداده و گفته  که روش اصلاح بانک آینده طبق توافق با بانک مرکزی در مجمع عمومی اعلام می‌شود.

از تشنج تا ارسال پیامک

درشرایطی که  بانک مرکزی نیز انحلال را آخرین مرحله از ناتوانی بانک در انجام مسئولیت هایش می داند ادامه حواشی مربوط به خبر تفویض حق رأی سهام بانک آینده، برخی کاربران فضای مجازی را نیز به شدت نگران کرده است.

درحالیکه کاربران و جامعه 7 میلیون نفری مشتریان بانک آینده با توجه به مبالغ زیان انباشته این بانک و عملکرد آن در مقایسه با دیگر بانک‌ها نگران سپرده‌های خودبودند و این نگرانی با قوت گرفتن شایعه انحلال باعث بروزتشنج در میان این جامعه شده بود،بانک آینده در پیامکی به مشتریان خود ضمن ارسال لینک اطلاعیه بانک، بنویسد: «بانک آینده با قوت به کار خود ادامه می‌دهد.»

ابهام در «آینده»

درحالیکه بانک آینده، دراطلاعیه خود با تاکید بر مردمی بودن  وارائه خدمات منحصر به‌فرد، با تکیه برآنچه  ازآن به عنوان دارایی‌های ارزشمند و دارایی‌های مولد خود خوانده،  اعلام کرده هم‌راستا با سیاست‌های کلان دولت، با قدرت و قوت به مسیر خود ادامه می‌دهد و هر گونه خبر انحلال و ادغام این بانک را به‌شدت تکذیب کرده است ،باید موضوع ورشکستگی بانک ها در سیاست های اقتصادی دولت به یک موضوع قابل توجه و جدی تبدیل شود،چرا که عدم توجه به این موضوع منجر به بروز عواقب جبران ناپذیری در جامعه  و نظام  مالی بانکی کشورخواهد بود.

آثار منفی ورشکستگی بانک ها

بی شک ورشکستگی بانک ها می تواند آثار منفی در جامعه به همراه داشته باشد.اما مهم ترین اثرسوء این اتفاق  «از بین رفتن اعتماد مردم» نسبت به نظام پولی و مالی کشوراست.بایدبپذیریم مسائل اقتصادی پس از چند سال حل و فصل می‌شوند، اما وقتی اعتماد از بین برود، بهبود اوضاع و بازگشت به شرایط اعتمادساز سخت خواهد بود.

بانک‌ها نان اعتماد مردم را می‌خورند. مردم به‌واسطه اعتمادی که به بانک‌ها دارند، در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند. خدشه به این اعتماد، عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

انتهای پیام /  101
366 کلیک ها  یکشنبه, 29 مرداد 1402 15:50
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا