در ۹۰ درصد حوزه ها کاندیدا نداریم

در ۹۰ درصد حوزه ها کاندیدا نداریم
   
در ۹۰ درصد حوزه ها کاندیدا نداریم |||| ||||

  سخنگوی حزب اعتمادملی گفت: مجلس نمایندگانی می‌خواهند که مطالبه‌گر باشند و مطالبات مردم را به صورت مداوم پیگیری کنند تا از این جهت مردم به حاکمیت و رفع مشارکت امیدوار باشند. اما با این قبیل ردصلاحیت‌ها، برگزاری انتخابات نه تنها رافع مسئله مطالبات مردم نیست بلکه مدام به نارضایتی آنان اضافه خواهد کرد. 

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، دست اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در انتخابات خالی شد و برخی از اعضای این جریان معتقدند که نمی‌توانند برای انتخابات لیستی ارائه کنند.

سعید نورمحمدی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، بیان کرده بود؛ «مجموع افرادی که در تهران و شهرستان‌ها تایید شدند، ۳۰ نفر هستند. وقتی گفته می‌شود ۳۰ نفر یعنی مجموع تهران و شهرستان‌ها تایید صلاحیت شدند، به این معنی که در شهرستان‌ها حدود ۲۰ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند. بنابراین حدود ۲۴۰ کرسی هم امکان حمایت از کسی را نداریم. مگر اینکه قرار باشد از اصول‌گرایان حمایت کنیم که چنین سیاستی لااقل در دستور کار حزب ندای ایرانیان نیست.»

در همین راستا، اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی،از احتمال ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خبر داد و بیان کرد: «بیشتر باید منتظر باشیم و ببینیم شورای نگهبان، نتایج اعتراضات را چه اعلام خواهد کرد و بعد از آن برخی از احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالیون یک لیست دست‌وپا شکسته را ببندند.»

وی همچنین با انتقاد از شورای نگهبان و عملکرد دولت بیان کرد: «اقداماتی که در پیش گرفته شده و علاوه‌بر ایجاد فشارهای روحی و روانی در زندگی مردم، محدودیت‌های اجتماعی و ... را در پی دارد، و در راستای ناامید کردن مردم است. اگر شورای نگهبان و حاکمیت به دنبال افزایش مشارکت هستند، نباید مردم را ناامید و ناراضی کند. این قبیل موانعی که بر سر راه مردم به نام قانون ایجاد می‌کنند در جهت ناراضی کردم مردم پیش می‌رود و نشان از آن دارد که کسی دغدغه مشارکت را در شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی ندارد. »

آقای گرامی‌مقدم! وضعیت تاییدصلاحیت شدگان برای انتخابات مجلس در حزب اعتمادملی و دیگر احزاب صلاح طلب به چه صورت است؟

تعداد زیاد و گسترده‌ای از نامزدهای حزب ما و جریان اصلاح‌طلب ردصلاحیت شدند. شاید در ۹۰ درصد حوزه‌ها نتوانیم لیستی ارائه کرده یا از نامزدی که گرایش به اصلاح‌طلبی دارند، حمایت کنیم. نامزدهای انتخابات مختص به جریان اصولگرا هستند.

حال باید دید بعد از یک ماه که شورای‌نگهبان نتایج اعتراضات را اعلام می‌کند، چه وضعیتی پیش خواهد آمد. بارها اعلام کردیم که روند ردصلاحیت‌ها، در راستای منویات رهبری و تاکید ایشان بر مشارکت حداکثری نبود. مشارکت حداکثری نیازمند رقابت و تابع یک به یک است.

به نظر می‌رسد افرادی در دستگاه نظارت هستند که برای افزایش مشارکت و رقابت‌ها نگرانی ندارند، به همین دلیل بسیاری از نامزدهای در جریان اصلاح طلب ردصلاحیت شدند.

احتمال ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون وجود دارد

* ممکن است لیست اصلاح‌طلبان در تهران، با کمتر از ۳۰ نفر بسته شود؟

به نظرم این امکان وجود دارد. بیشتر باید منتظر باشیم و ببینیم شورای نگهبان، نتایج اعتراضات را چه اعلام خواهد کرد و بعد از آن برخی از احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالیون یک لیست دست‌وپا شکسته را ببندند.

* یعنی ممکن است یک ائتلافی بین اعتدالیون و اصلاح‌طلبان شکل بگیرد؟

بله، ممکن است.

* چقدر احتمال جابه‌جایی در حوزه‌های انتخابیه کاندیداهایتان وجود دارد؟

من اطلاعی ندارم اما اگر امکان جابه‌جایی وجود داشته باشد، احتمالا برخی از نامزدهای تایید صلاحیت شده این اقدام را انجام بدهند.

جریان تندرو به دنبال مشارکت پایین و تصرف مجلس هستند

* آقای گرامی‌مقدم! شما آماری از اعتراض کنندگان به نتایج ردصلاحیت‌ها در حزب متبوعتان دارید؟ اساسا امیدی وجود دارد بعد از بررسی دوباره نامزدها تایید شوند؟

تقریبا همه افرادی که در انتخابات ردصلاحیت شدند، به نتایج اعتراض کردند. حال باید دید شورای نگبهان چقدر دغدغه مشارکت را دارد، اگر دغدغه مشارکت را داشته باشد، این هزار نفر که جذب آرایشان بالاست، هم تایید می‌شوند. اما جریان تندرو که در حاکمیت هستند، به رای مردم اهمیتی نمی‌دهند و همواره می‌گوید با این سطح از مشارکت، پیروزی ما مسلم است؛ به دنبال این هستند که مشارکت در انتخابات پایین بوده تا مجددا به آمال و آروزهای خود برسند و مجلس را تصرف کنند.

مجلس نمایندگانی می‌خواهند که مطالبه‌گر باشند و مطالبات مردم را به صورت مداوم پیگیری کنند تا از این جهت مردم به حاکمیت و رفع مشارکت امیدوار باشند. اما با این قبیل ردصلاحیت‌ها، برگزاری انتخابات نه تنها رافع مسئله مطالبات مردم نیست بلکه مدام به نارضایتی آنان اضافه خواهد کرد.

رقابت بین اصواگرایان، مشارکت بالا را رقم نمی‌زند

* علاوه بر شورای نگهبان، چقدر عملکرد دولت و اقداماتی مثل گرانی اینترنت، توقیف خودروها به‌خاطر حجاب و ... مشارکت زدا است؟

اقداماتی که در پیش گرفته شده و علاوه‌بر ایجاد فشارهای روحی و روانی در زندگی مردم، محدودیت‌های اجتماعی و ... را در پی دارد، در راستای ناامید کردن مردم است. اگر شورای نگهبان و حاکمیت به دنبال افزایش مشارکت است، نباید مردم را ناامید و ناراضی کند. این قبیل موانعی که بر سر راه مردم به نام قانون ایجاد می‌کنند در جهت ناراضی کردن مردم پیش می‌رود و نشان از آن دارد که کسی دغدغه مشارکت را در شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی ندارد.

در این مدت باقی‌مانده باید همه فکر و ذهن دولت و حاکمیت، امیدوار کردن مردم نسبت به انتخابات باشد اما همچین روندی مشاهده نمی‌شود و شعاری برخورد می‌شود. تصورشان این است که بر اثر یک رقابت درونی بین جریان اصولگرا، می‌توان مشارکت را افزایش داد در حالی که گذشته نشان داده است که سبد آرای اصولگرایان ثابت بوده و مشارکت بالا را رقم نمی‌زند.

* پیش بینی شما از مشارکت مردم در انتخابات چیست؟

اگر بخواهیم خوشبینانه به مشارکت فکر کنیم مانند سال ۹۸ خواهد بود و این امکان را هم دارد که کمتر باشد.

انتهای پیام /  108
330 کلیک ها  یکشنبه, 24 دی 1402 08:03
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا