• مدیر کل ورزش و ورزش جوانان فارس:

تیراندازی وسوارکاری کارزاری آمیخته ازفرهنگ وتاریخ سرزمین ایران است

راستین آنلاین :مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت:تیراندازی و سوارکاری کارزاری آمیخته از فرهنگ و تاریخ سرزمین ایران است.

حیدرعلی کامیاب که صبح امروز پنجشنبه اول آذرماه درمراسم افتتاحیه مسابقات جهانی هنرهای رزمی سواره درشیراز سخن می گفت،افزود:در طول تاریخ سرزمین ایران و درشیوه زندگی آریاییان اسب همواره جایگاه ویژه ای داشته است.

وی با اشاره به اینکه این حیوان نجیب از دیرباز در کشاورزی،دامداری ،جنگ و جشن های ایرانیان نقش پررنگی را ایفا می کرده است،افزود:به اعتقاد بسیاری از مورخان نبوغ و هنرآریاییان درمواجه با این حیوان در اهلی کردن آنها تجلی پیدا کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با اشاره به برخی اسناد تاریخی موجود افزود:با اهلی شدن اسب در فلات ایران ،اجداد ما  استفاده ی گسترده ای از اسبان اهلی و رام شده کردند.

کامیاب رام  و اهلی کردن اسب را عامل  بزرگی در تغییر و تحول زندگی بشر داشت وگفت: این حیوان برای این که در سواری و طی مسافت های دور بسیار مناسب بود، از نظر نظامی اهمیت یافت.

به اعتقاد وی وقتی آریاییان به این جانور پرقیمت دست یافتند ،ابزار تمدن و برتری را در اختیار گرفته و به دوران اقتدارپای گذاشتند.

کامیاب درادامه با اشاره به نظر هردوت مورخ مشهور یونانی درباره ایرانیان گفت:این مورخ درمورد اجداد ما می گوید«ایرانیان  از۵ سالگی تا۲۰ سالگی سه چیز را می آموختند: سوارکاری ،تیراندازی وراستگویی. »

مدیرکل ورزش و جوانان فارس ادامه داد:درایران باستان برای جوانان سوار کاری و شکار دو فعالیت رایج بودو جستن بر روی اسب و پرش از روی آن در حال دویدن از ویژگی های سوارکاران سواره نظام ایران بود.

کامیاب افزود:تلفیق روحیه جنگجویی  ومیهن پرستی با توانایی های سوارکاری ،رزم آوری و رشادت از نیاکان ما مردمانی دلیر و با شهامت ساخت،مردمانی که به اعتقاد وی در کنار جنگاوری و رشادت ورزش را جزو خصایل اخلاقی می دانستندو عقیده داشتند که ورزش علاوه بر تامین تندرستی و نیرومندی، پرورش دهنده فضایل وصفات نیکی همچون شجاعت، جوانمردی و فروتنی است.

وی ادامه داد:آنان تربیت بدنی را اساس نیرومندی دانسته و نیرومندی را برای دستگیری ناتوانان و نه برای زورگویی و ماجراجویی می خواستند تا بدان جا که نیرومندی و پهلوانی را با جوانمردی و چشم پاکی و فروتنی و راستی و بسیاری دیگر از سجایای اخلاقی همراه می دانستند و ناتوانی و سستی را مایه ناراستی بر می شمردند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس دربخش دیگری ازصحبت هایش ضمن خوش آمد گویی به میهمانان داخلی و خارجی شرکت کننده در این رقابت ها از مسئولان ملی و محلی که اداره کل ورزش و جوانان را دربرگزاری چنین رقابت بی نظیری یاری کردند تشکر کرد و افزود:امروز بسیار خوشحال و خرسندیم که درسرزمینی که تاریخ آن مملو از رشادت ،راستی و رزم آوری است میزبان مسابقات جهانی هنرهای رزمی سواره هستیم.

کامیاب افزود:ایران  سرزمینی است که بامردمانانش علیرغم توانایی های بی نظیرشان در رزم آوری و جنگاوری هیچگاه درجنگ و خونریزی پیشقدم نبوده اند و درطول تاریخ همواره به مردم صلح دوست مشهور بوده اند.

وی افزود:به اعتقاد من حضور چابکسوران و رزم آوران  کشورهای مختلف دنیا در این مسابقات فرصت مناسبی است برای تبادل فرهنگی و ارتباط بین فرهنگ های ملل مختلف .

اتفاقی که به اعتقاد وی دنیای مملو از جنگ آن بیش از هر زمانی به آن احتیاج دارد.

انتهای پیام /  101
960 کلیک ها  پنج شنبه, 01 آذر 1397 22:49
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا