پهلوانی چیست؟به چه کسی پهلوان می گویند؟

راستین آنلاین:درورزش همواره دو واژه کاربرد زیادی دارند،قهرمان و پهلوان!

اما به اعتقاد بسیاری قهرمان، تنها به قهرمان شدن و مدال گرفتن می اندیشد. او از هر وسیله ای استفاده می‌کند تا به منظور خود برسد. اما یک پهلوان از هر وسیله ای برای کسب مقام قهرمانی و گرفتن مدال استفاده نمی کند.

درکشورما روز17 شوال که مصادف است با نبردعلی(ع)با عمربن عبدود را روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای می نماند.روز و هفته ای که باید ارزش های حاکم برآن درورزش ما،یعنی رویدادی که وجه پهلوانی واخلاق وگرایی آن به قهرمانی و پیروزی درآن می چربد،تسری یابد.

اما گاهی مشاهده می شود که جابجایی دو واژه قهرمان و پهلوان با یکدیگر و وام گرفتن لقب پهلوان برای قهرمانان باعث می شود تا ارزش های اخلاقی ورزش زیرسئوال رود.

مفهوم گسترده پهلوانی

پهلوانی در حوزه فرهنگ و ارزش های فرهنگی مفهومی بسیار گسترده و عمیق نسبت بدانچه در معنای لغوی آن است پیدا می کند. جایگاه پهلوان در استنادات ادبی، هنری ، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و حتی امروزه ورزشی در فرهنگ و تمدن ملل گوناگون به خصوص ایران آنچنان تصویری متمایز و پیچیده نسبت به تعریف صریح و روشن لغوی آن پیدا می کند که همواره توضیحات و تفسیرهای گوناگونی از دیدگاه متضاد را به خود مشغول می دارد.

این پیچیدگی، زاییده توانمندی عرصه خرد و روان آدمی است که گاهی نهایت قابلیت های خود را در وجودی به نام پهلوان متجلی می سازد. از این روست که پهلوانی را در الگوهای مختلف و قواره های گوناگون در فرهنگ ملل متمدن می توان ملاحظه کرد. عیاری، شاطری، سامورایی، شوالیه گری، قلندری و... ده ها نمونه و مدل پهلوانی دیگر که در عین دارابودن وجوه مشترک، گه گاه تمایزهای عمیقی میان آنان مشاهده می شود، ناشی از عمق و گستردگی شخصیتی است که به نام پهلوان از ماقبل تاریخ با حضور در افسانه ها، اسطوره ها، داستان ها و قصه های عامیانه نقش آفرینی خود را آغاز کرده و با آغاز تاریخ نیز ردپای او را در جریانات مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی می توان جستجو نمود.

آنچه امروز به عنوان پهلوانی و فرهنگ آن در میان جوامع بشری موجود است، دستاورد تعاریف سینه به سینه ای است که در کنار استنادات تاریخی مکتوب بیان کننده جایگاه و حوزه حضور و اثرگذاری شخصیتی به نام پهلوان در قالب های گوناگون می باشد.

شرح چگونگی ورود این شخصیت به حوزه آثار فرهنگی می تواند قابل توجه باشد: چون به نخستین ادوار حیات ملل نظر می کنیم، می بینیم هیچ ملتی به وجود نیامده و به تحصیل استقلال و تحکیم مبانی ملیت توقفی نیافته است مگر آنکه اعصار دوره های خطر را گذرانده و با اعمال پهلوانی دست زده باشد و بزرگانی و پهلوانانی از او پدید آمده باشند که در ذهن وی اثری بزرگ بر جای گذارند.

براساس این تعریف هرگز نباید افرادی که فقط جسم خود را پرورش داده اند و دارای اندام جسمی قوی و بازوها و سینه های ستبر هستند اما از مرام، فرهنگ و آیین پهلوانی برخوردار نیستند را پهلوان بدانیم بلکه تنها کسانی شایسته کسب عنوان پهلوانی هستند که سالها در جهت تربیت جسم و جان بطور همزمان کوشیده اند و صاحب مرام و منش پهلوانی شده اند و به عناصر هویت بخش فرهنگ و آیین پهلوانی در نظر و عمل احترام می گذارند.

جوانمردی و پهلوانی جای خود را به مادیات داده است

اما محمدرضا ظالقانی رئیس اسبق فدراسیون کشتی باابراز تاسف از فراموش شدن برخی ارزش ها در ورزش  در این خصوص می گوید: «متاسفم که بگویم جوانمردی و پهلوانی جای خود را به مادیات داده است و در حالی که بیشترمان درگیر جنبه‌های مادی ورزش شده‌ایم، کمتر کسی به ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش می‌پردازد و افسوس آنهایی نیز که در این مسیر گام برمی‌دارند با تهمت بی‌اساس سیاه‌کاری مواجه می‌شوند، این بود آخر و عاقبت ورزشی که همیشه به تختی‌ها و پوریای ولی‌ها می‌نازید؟!

نه آقایان! و ای کسانی که می‌گویید پهلوانی فقط نان سنگک است و دوره‌اش سرآمده، پهلوانی و جوانمردی هیچ‌گاه نمی‌میرد. مادیات همواره در زندگی انسان وجود داشته و چه بسیارند بزرگ‌مردانی در تاریخ ورزش ایران چون تختی که بر هوای نفس پیروز شده و بارها چشم بر مادیات ‌بستند تا پهلوان بمانند، آنها که این‌گونه بودند جاودان شدند. هیچ‌کس منکر درآمدزایی معقول از راه ورزش نبوده و نیست، اما اگر از ورزش روح جوانمردی را بگیریم پس از دنیای قهرمانی همه تو را فراموش می‌کنند، بنابراین باید پهلوان ماند و به فکر مردم بود.»

طالقانی که خود در میان اهالی کشتی و زورخانه به رعایت مرام پهلوانی مشهرو است ادامه می دهد: «دربحث جوانمردی گاه به بیراهه می‌رویم، این درست که پهلوان نباید به جهت زور بازو و احتمالا مکنت مالی به مردم فخر بفروشد، پهلوان آن کسی نیست که اگر دست افتاده‌ای را گرفت آبروی او را ببرد و البته پهلوان آن کس هم نیست که دستش را جلوی ورزشکار دراز کند آن هم صرفا به این دلیل که این ورزشکار نظر محبت مردم را به همراه دارد و اگر کمک نکند، آبرویش برود. نه، اینها هیچ‌کدام پهلوانی نیست، اجازه بدهیم هرکس می‌خواهد دستی را بگیرد بی‌سروصدا بگیرد و هرکس نیازمند است، دیگران به سراغش بروند و نیازش را برطرف کنند.»

جوانمردی چیزی نیست که فقط یک روز راجع به آن نوشت ، گفت و شنید؛ جوانمردی موضوع مبارکی است که نه‌تنها درورزش که در همه بخش‌های جامعه باید ترویج شود .

انتهای پیام /  101
25479 کلیک ها  چهارشنبه, 13 تیر 1397 01:36
این مورد را ارزیابی کنید
(7 رای‌ها)

1 نظر

  • مهردادحاج گوهری پنج شنبه, 22 مهر 1400 18:38 ارسال شده توسط مهردادحاج گوهری

    سلام من همیشه تاساعت۱تا۳صبح الی آخر ورزش میکردیم
    پس به خودم گفتم پهلوان شدیم
    ازهیچکسی ترسی ندارم هنوزم ورزش کم کم شروع کردم تا مردم تو رو بهت افتخار پهلوانان قراربدهندمن خوشحالم که این حرفم واقعیت ازخودم گذاشتم
    انشاءالله پهلوانان بعدی شما باشید انشاءالله

    گزارش

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا