جامعه امروز به شدت نیازمند نشر اخلاق و منش جوانمردی است

راستین آنلاین:مظفر مختاری که ظهر امروز جمعه در حاشیه کارگاه مبانی تاریخ و فرهنگ پهلوانی و ورزش های زروخانه ای سخن می گفت،باتاکیدبرلزوم برجسته سازی فضایل انسانی درجامعه افزود: بایدتزکیه نفس و بعد اخلاقی ورزش دراولویت مسائل آموزشی باشد.

وی نقش اخلاق در ورزش را بسیار سازنده، موثر و خطیر دانست و گفت: ورزش همانطور که در رسیدن به کمال معنوی، روح و جسم انسان را تقویت می کند ممکن است انسان را از معنویت و کمال انسانی نیزدور کند.

مختاری با بیان اینکه جوانمردی و فتوت ریشه در اخلاق و آیین ایرانی اسلامی حاکم بر کشور مادارد افزود: همنشینی آیین جوانمردی و عیاری در زورخانه‌ها با عرفان اسلامی از ورزش پهلوانی و زورخانه ای الگویی تمام عیار و حکیمانه برای دیگر رشته هاساخته است.

وی ترکیب عقاید و باورهای راستین در این ورزش را عاملی برای خودسازی و تزکیه بین ورزشکاران این رشته دانست و افزود: روح حاکم بر ورزش پهلوانی باعث می شود تاباعجین شدن ورزشکار با این ورزش  باورهای سازنده و جمعی او تحریک شود.

مختاری بابیان اینکه ورزش پهلوانی و باستانی از نظر ظرفیت فرهنگی و معنوی فراوان، می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ ارزشی در دیگر رشته‌های ورزشی نیز مؤثر باشد، از آمادگی هیات پهلوانی و ورزش های زورخانه استان فارس جهت ارائه بسته های فرهنگی به دیگرهیات های ورزشی خبر دادو افزود: به واسطه انتقال فرهنگ پهلوانی می توان شاهد پرورش روحیه جوانمردی در میان اقشار مختلف جامعه بود.

رئیس هیات پهلوانی وورزش های زورخانه ای تصریح کرد: باید فرهنگ ورزش باستانی که پیوند خورده با ارزش‌های والای اسلامی و دینی است، در جامعه نهادینه شود زیرا ورزش پهلوانی و زورخانه ای ورزشی است که ورزشکاران آن همواره ذکر اهل بیت(ع) می گویند و ورزش بسیار مقدسی است که بزرگان زیادی در استان به آن پرداخته اند.

گفتنی است در این کارگاه یک روزه که به همت هیات پهلوانی و ورزش های زروخانه تشکیل شد،بهزاد هدهدی پژوهشگر حوزه ورزش پهلوانی و مولف کتاب مبانی فرهنگی وتاریخی ورزش پهلوانی وورزش های زورخانه ای به بررسی ریشه های تاریخی، فرهنگی اخلاق و لزوم نشر روحیه جوانمردی درورزش پرداخت.

انتهای پیام /  101
1257 کلیک ها  جمعه, 28 آبان 1395 14:16
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا