تحریم نمایشگاه کتاب توسط فعالان نشر دیجیتال و صوتی ایران

تحریم نمایشگاه کتاب توسط فعالان نشر دیجیتال و صوتی ایران
   
تحریم نمایشگاه کتاب توسط فعالان نشر دیجیتال و صوتی ایران |||| ||||

در آستانه برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمعی از فعالان نشر دیجیتال و صوتی ایران در اعتراض به عدم توجه و در اختیار دادن فضای مناسب، نمایشگاه کتاب را تحریم کردند.

 

به گزارش راستین آنلاین، در آستانه برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمعی از فعالان نشر دیجیتال و صوتی ایران در اعتراض به عدم توجه و در اختیار دادن فضای مناسب در این نمایشگاه بیانیه‌ مشترکی را صادر کردند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

پلتفرم‌ها و ناشران کتاب الکترونیک و صوتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر نمی‌شوند.

با وجود پیگیری‌های فعالان نشر دیجیتالی کتاب، هنوز این گروه از بازیگران حوزه فرهنگ جای مشخصی در نمایشگاه کتاب تهران ندارند.
این بخش از جامعه فرهنگی کتاب سال‌هاست با تکیه بر خلاقیت و تلاش جوانان نخبه این سرزمین و اکثراً در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، در کنار ناشران و اهالی نشر کاغذی، به رونق فرهنگی جامعه و افزایش سطح مطالعه در کشور کمک کرده‌اند. تلاشی که متکی بر ارائه نوین‌ترین شیوه‌های فناوری در سطح جهان بوده و به شکوفایی اقتصادی جامعه نشر یاری رسانده است. با وجود این، به‌خاطر بی‌توجهی مسئولان، این بخش مهم از جامعه نشر و کتاب کشور در نمایشگاه کتاب جایگاهی ندارند.
امسال هم متأسفانه مسئولان برگزاری این دوره از نمایشگاه، با وجود پیگیری و درخواست‌های مکرر، فرصتی برای حضور این طیف از جامعه نشر ایجاد نکردند. با توجه به جنس محتوای عرضه‌شده، منطق و انصاف حکم می‌کند که «ناشران کتاب‌های الکترونیکی و صوتی» در کنار ناشران عمومی کتاب جا بگیرند؛ اما بعد از نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های بسیار، مسئولان امر در نهایت پیشنهاد کردند که این ناشران با پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور تجاری، غرفه‌ای کوچک در حیاط و کنار غرفه‌های اغذیه‌فروشی اجاره کنند یا به محل استقرار فروشندگان محتوای نامکتوب (مانند سی‌دی‌های آموزشی) بروند.
به همین دلیل، ما پلتفرم‌ها و ناشران صوتی و دیجیتال، اعتراض خود را اعلام کرده و در این نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنیم.
با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به تولید بر اساس ظرفیت‌های دانش‌بنیان، امیدواریم مسئولان امر با شناخت بیشتر از روند تغییرات بازار نشر در جهان و فرصت‌هایی که نشر دیجیتالی کتاب می‌تواند به توسعه بازار کتاب در ایران بدهد، جایگاه این حوزه را مورد توجه قرار داده و فرصت‌های رشد این حوزه را سلب نکنند.

تاکنون فیدیبو، طاقچه، کتابراه، نوین کتاب گویا، شادن پژواک، آوانامه، ماه آوا، آی قصه، آوارسا، نوار، دانی و نبات، واوخون، لحنی دیگر، پژوهان و پاتوق کتاب بیانیه را تایید کرده‌اند.

انتهای پیام /  علیرضا لرک
290 کلیک ها  یکشنبه, 18 ارديبهشت 1401 15:24
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا