• استاندار اسبق فارس:

امام حسین (ع) نمی خواست آزادی واختیارش را زیر پا بگذارد

راستین آنلاین:استاندار اسبق فارس گفت: در هر بار بازخوانی حادثه بزرگ عاشورا، می‌شود به اشارتی نو رسید و نکته‌ای جدید دست یافت.

ابراهیم انصاری لاری که در چهارمین سوگواره حدیث نینوا درشیرازسخن می گفت، به حوادث تاریخی پس از پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: رسول الله اول مظلوم اسلام است که اجازه ندادند در روزهای پایانی عمر خود، آنچه را که صلاح می‌دانست برای جلوگیری از انحراف در اسلام بنویسد، و با این بهانه که کتاب الله ما را کفایت می‌کند، مانع از آن شدند که برای رسول الله قلم و کاغذ بیاورند. در حالیکه می‌دانستند چندی قبل‌تر به موضوع ثقلین و جایگاه ولایت امیرالمومنین اشاره کرده بود.

وی درادامه این مراسم که جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی، اعضای شورای شهر شیراز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و مدیران استان حضور داشتند، شرایط زندگانی امام علی و امام حسن پس از پیامبر را تشریح کرد و با اشاره به تاثیر خاندان اموی و نقش خوارج نادان در هدایت افکار عمومی ادامه داد: حسین پس از جد و پدر و برادرش تنها مانده بود، بدون سپاه و پول و زور و شرایط دشوارتر از شرایط پدر و بردارش را تحمل می‌کرد.


مدیرعامل منطقه آزاد کیش انتخاب یزید به عنوان جانشین معاویه را بزرگترین بدعت در صدر اسلام دانست و گفت: موروثی کردن خلافت توسط معاویه بر خلاف معاهده با امام حسن و حذف مردم از صحنه، بزرگترین بدعتی بود که در اسلام رخ داد و جایگزینی یزید صورت گرفت.


انصاری لاری ادامه داد: شرایطی معاویه ایجاد کرده بود، یعنی نادیده گرفتن مردم و وقتی مردم نادیده گرفته می شوند، یعنی دین و اسلام نادیده گرفته می شود. اسلام با مسلمین و دین با دینداران زنده است و اگر جمهور مردم نادیده گرفته شوند، عملا دین و خدا و پیامبر نادیده گرفته شده است.


وی اضافه کرد: کاری که معاویه کرد بزرگترین بدعتی بود که می شد در اسلام ایجاد کرد، هم خلف وعده کرد و هم انتخاب مصداقی مثل یزید که نمی توان در آن نشانی از شرافت و دین پیدا کرد.


استاندار فارس در دوران اصلاحات با تشریح شرایط دوران پس از امام حسن که توسط معاویه و یزید رقم خورد، افزود: یکی از شرایطی که  در این دوران با بروز نشانه های جهالیت و نادیده گرفتن مبانی دینی رخ میدهد، شخصیت تراشی است و با این شخصیت تراشی بود که شخصیت و جایگاه معاویه را مطلق می نمود و معاویه به خود اجازه میداد تا یزید را جاشنین خود کند.

این استاد دانشگاه  ادامه داد: در زمانی که شخصیت تراشی می شود، این شخص حق را تابع خود می خواهد و خود را مطلق می بیند و به جای اینکه تابع حق باشد، حق را تابع خودش می خواهد و هر چیزی را مطابق میل خود برای جامعه تعریف و تبیین میکند.


انصاری لاری با بیان اینکه اصرار یزید برای اخذ بیعت از امام حسین بزرگترین اشتباه استراتژیک یزید بود که به حادثه عاشورا ختم شد، افزود: بیعت گرفتن از امام حسین می‌توانست پایه‌های مشروعیت حکومت یزید را محکمتر کند و شروع حرکت امام حسین از امتناع از بیعت با یزید آغاز شد که دو وجه مشترک داشت؛ اولا بعد تاریخی و اجتماعی امام به عنوان امام بر حق مسلمین و تاثیری که در مشروعیت بخشی به حکومت یزید و نابودی همه حقایق حقه اسلام داشت و بعد دیگری اینکه امام در پی حفاظت و صیانت از شخصیت ممتاز خودش بود.


این مدرس دانشگاه اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر را مهمترین اهداف امام حسین هنگام خروج از مدینه و مکه بر شمرد  و گفت: وقتی امام حسین به یزید پیام داد که چنین کسی مثل من با مثل یزید بیعت نخواهد نکرد، موضوع شخصیت و فردیت ممتاز امام در میان است.


انصاری لاری با بیان اینکه امام حسین می دانست بین ذلت و مرگ باید یکی را انتخاب کند و یزید دست بردار او نیست، به حوادث پس از خروج از مدینه و مکه اشاره کرد و افزود: امام در نامه کوتاه خود به برادرش محمد حنفیه، اشاره می‌کند که می‌داند این حرکت به مرگ ختم می شود. از شخصیتی مثل امام حسین که تربیت شده بیت نبوی است انتظار نمی‌رود که بتواند خودش را در فضای مسمومی که یزید برای زندگی مردم ساخته است، به زندگی راضی کند.


وی اضافه کرد: امام حسین به دنبال دنیایی است که بتواند زندگی پربار و معنوی او را تضمین کند و با معشوق ازلی و ابدی خود عشق بازی کرده و حداقل اخلاقیات را در آن رعایت کند.


مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه امام حسین نمی خواست آزادی و اختیارش را زیر پا بگذارد، ادامه داد: امام برای حفظ مجد و عزت و عظمتش از بیعت با یزید امتناع می‌کند و در نامه به محمد حنفیه اشاره می‌کند که کسی که به من ملحق شد، شهید می‌شود.


انصاری لاری ابراز کرد: امام حسین مرگ را همچون گردن بند به گردن عروسی جوان می‌داند بنابراین با این همه اشارات متعدد امام حسین به مرگ، معلوم است که می‌داند راهی جز بیعت کردن یا تن سپردن به مرگ ندارد و البته مرگ را سراسر عزت می‌داند و بیعت با یزید را سراسر ذلت می داند.

وی با بیان اینکه امام حسین عاشق زندگی بود، به برخی از اموزه های امام حسین اشاره کرد و گفت: امام حسین  چنین با لطافت طبع و عشق به خانواده هرگز مشتاق مرگ نیست مگر انکه او را بین ذلت و مرگ مختار کنند.


وی با ییان برخی از رویدادهای شب عاشورا گفت: امام حسین به رغم همه فشارها حاضر نشد کرامت انسانی همراهان خود را زیر سئوال ببرید و به همراهانش گفت «انها با من کار دارند، شما از تاریکی شب استفاده کنید و جان خود را نجات دهید». و از آنان که قصد دارند بمانند میخواهد اگر دینی بر عهده دارند بازگردند و دین خود را ادا کنند.


این پژوهشگر حوزه دین و تاریخ ابراز کرد: امام حسین در اوج بحران لحظه‌ای از اخلاق بزرگ منشانه خود غفلت نمی‌کند و ادای دین را واجب تر از حضور در قیام خود می‌داند و می گوید اگر دینی دارید و به کسی بدهکارید یا کسی را در حصر و حبس دارید، حتی اگر کنار من هم کشته شوید به بهشت نمی‌روید.

انتهای پیام /  101
2509 کلیک ها  یکشنبه, 01 مهر 1397 13:24
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا