مهاجرت به روستاها و تمایل به حاشیه نشینی در جامعه عشایری رو به افزایش است

مهاجرت به روستاها و تمایل به حاشیه نشینی در جامعه عشایری رو به افزایش است
   
مهاجرت به روستاها و تمایل به حاشیه نشینی در جامعه عشایری رو به افزایش است |||| ||||

بسیاری از فرزندان عشایر حاضر نیستند سبک زندگی عشایری را دنبال کنند و روند جمعیت عشایر رو به کاهش است و مهاجرت به روستا و تمایل به حاشیه نشینی در جامعه عشایری رو به افزایش است.

 
به گزارش راستین آنلاین رئیس سازمان بسیج عشایر کشور امروز چهارشنبه ۷مهر در شورای عشایر استان که با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور برگزار شد ،گفت : روند جمعیت عشایری کشور در دهه‌های آتی رو به کاهش است و به جمعیت سالمندی نزدیک خواهیم شد .
 
سردار احمدی افزود :بسیاری فرزندان عشایر حاضر نیستند سبک زندگی عشایری را دنبال کنند.
 
او در این جلسه با بیان اینکه مهاجرت به روستا و تمایل به حاشیه نشینی در جامعه عشایری رو به افزایش است عنوان کرد :کمبود منابع آبی، دسترسی راهها، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، آموزش، بهداشت و سوخت را از جمله عواملی است که باعث می شود در آینده شاهد روند سکنی گزینی فعلی جامعه عشایر نباشیم.
 
رئیس سازمان بسیج عشایر کشور خواستار استمرار شورای عشایری در استان فارس شد و گفت: مجموعه نظام دغدغه جامعه عشایر را دارد و مقایسه ارائه خدمات در دوران پس از انقلاب تاکنون نسبت به قبل از انقلاب گویای این مدعاست اما در عین حال بین وضع موجود تا وضع مطلوب فاصله وجود دارد و این شکاف تنها با همت جمعی و هم افزایی پوشش داده می‌شود.
 
سردار سعیدی با تاکید بر اینکه مشکلات جامعه عشایری باید به تفکیک سازمان‌ها و مناطق عشایری شناسایی وبرای آن منطقه تصمیم مجزایی گرفته شود، از راه‌اندازی میز خدمت متشکل از مجموعه‌های سازمان بسیج سازندگی، بسیج ادارات، بسیج جامعه پزشکی و بسیج حقوقدانان در در بسیج عشایر کشور خبر داد و گفت: امید است این گفتمان هم در دولت و هم مناطق عشایری در دستور کار قرار گیرد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه متولی جامعه عشایر تنها سازمان امور عشایر نیست و طبق قانون همه سازمان‌ها و دستگاههای اجرایی متولی جامعه در مباحث فرهنگی، مذهبی، آموزش، بهداشت و درمان، زیرساختی و ...هستند، گفت: خلاء حضور دستگاه‌ها برای رفع مشکلات جامعه عشایری به وضوح احساس می‌شود.
 
رئیس سازمان بسیج عشایر کشور به امنیت زیست بوم مناطق عشایری هم اشاره و با بیان اینکه گاهی بحث ناامنی و سرقت احشام را می‌شنویم، گفت: ضرورت دارد این موضوع به کمک نیروهای انتظامی و رده‌های بسیج در دستور کار قرار گیرد تا شاهد رفع ناامنی در مناطق عشایری باشیم.
 
سعیدی از برگزاری کنگره ١٠ هزار شهید جامعه عشایری کشور در اسفندماه امسال با رویکرد فرهنگی، محرومیت زدایی و کمک مومنانه و تقویت وحدت اقوام و مذاهب هم خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه یکی از اقشاری که بیشترین حضور در روزهای سخت در نوک پیکان دفاع مقدس داشت، جامعه عشایر بود اما در خصوص تبیین نقش عشایر اتفاقی نیفتاده و ما اکنون در حال جمع آوری بانک اطلاعات و آثار شهدای عشایر هستیم.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
599 کلیک ها  چهارشنبه, 07 مهر 1400 12:09
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا