فرزانه شرفبافی افزود: اگر این شرکتها بتوانند بدون مجوز اوفک به ایران هواپیما بفروشند، و قابلیت مذاکره داشته باشند، خرید این هواپیماها را بررسی میکنیم.
بهمن سال گذشته همزمان با ورود یک فروند هواپیمای سوخو 100 به کشور برای نمایش به ایرلاینهای داخلی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به درخواست سوخو روسیه برای معرفی هواپیمای خود به ایرلاینهای ایرانی گفت: با اعمال تغییرات صورت گرفته دیگر نیازی به صدور مجوز اوفک برای خرید این هواپیمای 20 تا 25 میلیون دلاری نیست.
حالا میزان قطعات آمریکایی این هواپیما به کمتر از 10 درصد کاهش پیدا کرده است، و سوخو علاقهمند است تابا شرکتهای هواپیمایی داخلی وارد مذاکره شده ودر قالب اجاره یا خرید این نوع هواپیما وارد ناوگان کشور شود.
باتوجه به اینکه بسیاری از فرودگاههای کشور به دلیل نبود هواپیماهای زیر 100 صندلی بلا استفاده باقی ماندهاند افزود: هواپیمای سوخو 100 با توجه به قابلیتها و توانمندیها و همچنین زیر 100 نفره بودن میتواند فرودگاه کوچک کشور را به یکدیگر وصل کند.
میانگین قیمت این هواپیما بسته به آپشنهای آن 20 تا 25 میلیون دلار است، و اگر این هواپیما قابلیت لازم را داشته باشد و همچنین متناسب با شرایط آب و هوایی ایران باشد پس از تایید سازمان میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
شرکت سوخو در مذاکرات قبلی فروش و اجاره هواپیما را منوط به صدور مجوز اوفک کرده بود، اماحالاو با توجه به تغییرات این هواپیما و اینکه میزان قطعات آمریکایی آن به زیر 10 درصد کاهش یافته دیگر نیازی به مجوز اوفک و هماهنگی با وزارت خزانهداری آمریکا برای فروش به ایران نیست.