ترنج وزرائی: نمی‌دانم چرا از جوانان می‌خواهند زیر سایه نام اساتید بزرگ بمانند!

ترنج وزرائی
ترنج وزرائی  
ترنج وزرائی: نمی‌دانم چرا از جوانان می‌خواهند زیر سایه نام اساتید بزرگ بمانند! ترنج وزرائی|||| ||||

 طراح و مجری گریم تئاتر و سینما با انتقاد از شرایط موجود در سینما و تئاتر می‌گوید در صورتی که اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، آینده خوبی نمی‌توان پیش‌بینی کرد زیرا اندک کسانی پیدا می‌شوند که به جوانان اعتماد می‌کنند و همچنان، جوانان زیر سایه نام اساتید بزرگ گریم می‌مانند. گروه‌های تولید تئاتری و سینمایی از جوانان می‌خواهند که مثل این بزرگان گریم انجام بدهند یا این بزرگان، خودشان در پروژه‌ها حضور داشته باشند و طراحی گریم بر عهده آن‌ها باشد!

 

به گزارش راستین آنلاین، پانا نوشت: فاطمه نوروزی ورزائی با نام هنری ترنج وزرائی، بازیگر و کارگردان تئاتر و طراح و مجری گریم تئاتر، سینما، تلویزیون و نمایش خانگی و دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته چهره‌پردازی تخصصی و دارای مدرک دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران است و چندین سال است در حوزه طراحی و اجرای گریم به فعالیت مشغول است. وی چندی پیش‌نمایش «پیوند خونی» به کارگردانی اشکان صادقی را در مقام طراح گریم در خانه هنر آبان به روی صحنه داشت.

ترنج وزرائی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر پانا درباره تأثیر شیوع و فروکش کردن موج‌های کرون بر فعالیت‌های تئاتری و سینمایی بیان کرد: «هنرمندان در سینما و به‌ویژه تئاتر به علت علاقه فراوان به مقوله هنر روی پای خودشان ایستاده‌اند و بدون دریافت هیچ‌گونه حمایت دولتی در حال فعالیت هستند ازاین‌رو نمی‌توان منکر اثرات مخرب کرونا بر این فعالیت‌های هنری شد. متأسفانه، بیشترین آسیب به هنرمندان تئاتری وارد و در حوزه سینما نیز باروی آوردن مخاطبان به سینمای خانگی همراه شد طبق گزارش‌هایی که منتشر شد و آنچه قابل‌مشاهده است.»

وی گفت: «سالن‌های سینماها خالی از تماشاگر شدند و نمایش‌ها به علت عدم وجود تهویه مناسب هوا با استقبال اندک تماشاگران مواجه می‌شوند. در سینما نیز مشکلات مشابه باعث صدمه روحی به دست‌اندکاران حوزه تصویر شد. همچنین، به سبب گروهی بودن پروسه تولید آثار نمایشی در عرصه‌های مختلف نگرانی‌های فراوانی پیرامون کرون وجود داشت که باعث کمرنگ شدن و نحیف‌تر شدن پیکره تئاتر و سینما می‌شد. خدا را شکر در حال حاضر کمی تشنج‌ها به سبب تزریق واکسن‌های کرون و جبهه‌گیری مردم نسبت به تماشای سینما و تئاتر قدری کمتر شده است اما همچنان نمی‌توان منکر آسیب‌های غیرقابل‌جبران واردشده شد.»

طراح گریم سریال «خط ویژه عشق» اثرگذاری کرون بر فعالیت طراحان و مجریان گریم در تئاتر و سینما را این‌گونه برشمرد: «متأسفانه «کرونا»، ازآنجاکه گریم با مواد شیمیایی و گاهی گیاهی سروکار دارد و به‌طور مستقیم باپوست در ارتباط است، به‌شدت بر فعالیت‌های گریم تأثیر منفی گذاشت به این صورت که کارگردان‌ها در برخی نمایش‌ها و همین‌طور فیلم‌های کوتاه، گریم را به‌طور کامل حذف می‌کردند. از سوی دیگر، در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی، دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرتبط با شیوع کرون باید به‌طور کامل و به‌شدت رعایت می‌شد که رعایت آن‌ها، هزینه‌های اولیه گروه تولید و همچنین، گروه گریم را افزایش می‌داد درنتیجه، هزینه‌های گزافی در مرحله تولید به آثار تحمیل می‌شد.»

وی اظهار کرد: «گریمورها همیشه جزء مظلوم‌ترین اقشار در تئاتر و سینما هستند زیرا برخی گریم را با آرایش اشتباه می‌گیرند که موجبات ناراحتی طراحان و مجریان گریم را فراهم می‌آورد. آن‌ها به علت عدم آگاهی به ظرافت‌های این هنر به گریم در عرصه تئاتر و تصویر لطمه می‌زنند ازآنجاکه می‌اندیشند آرایش است و نیازی به گریمور نیست؛ با خودشان می‌گویند: «اثر رئالیستی است و آرایشی که من دارم، مثل هرروز انجام می‌دهم و روی صحنه خواهم رفت!» آن‌ها به مسائل تخصصی که گریمورها آن‌ها را درک می‌کنند آگاه نیستند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رفله گیری، شدت و زاویه تابش نور، نوع تابش نور، رنگ نور و البسه، نوع سالن محل اجرا و غیره اشاره کرد.»

وزرائی در مورد اهمیت گریم در زیبایی‌شناسی آثار بیان کرد: «درصورتی‌که اشخاص راجع به‌پیش پا افتاده‌ترین مقولات درباره هنر گریم آگاهی داشته باشند، به‌طورقطع متوجه تفاوت‌های بدوی و بعدی خواهند شد. هنوز برخی اشخاص تعریف اولیه گریم، میکاپ، آرایش، چهره‌پردازی تئاتر و تصویر را نمی‌دانند. اگر حتی سینما دوستان، فیلم بازها و تئاتربازها به‌اندازه کافی درزمینهٔ چهره‌پردازی دقیق شوند و تحقیق انجام دهند، به‌طور حتم زیبایی‌شناسی بصری نمود یافته حتی در ساده‌ترین گریم‌ها برای آن‌ها قابل‌تشخیص خواهد بود و این اصل مهم در تئاتر و سینما به‌اندازه بسیار زیادی موردتوجه قرار خواهد گرفت. این عدم آگاهی باعث این اتفاقاتی می‌شود که زیبایی‌شناسی بصری در گریم‌ها چندان به چشم نیاید.»

طراح گریم فیلم کوتاه «باران» همچنین عنوان کرد: «کسانی که دوست دارند در آینده در عرصه گریم فعالیت داشته باشند، باید به سه نکته توجه کنند؛ نخست اینکه باید بینش علمی داشته باشند و فقط اخذ مدرک از دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها را ملاک قرار ندهند هرچند بینش علمی نیاز به‌روزرسانی گاه‌وبیگاه دارد که مقوله بسیار مهمی است. داشتن بینش علمی بنیادی‌ترین عامل شروع و ورود هنرجویان گریم به عرصه تئاتر و تصویر است و گریمورهای تازه‌وارد باید آگاهی کامل درزمینهٔ‌های نظری شیمی، روانشناسی و اصول مراقبت را داشته باشد. زمانی که گریمور علم به شیمی نداشته باشد، توانایی ساخت ترکیب رنگ موردنظر برای بخشی از گریم یک اثر را نخواهد داشت. روانشناسی در گریم پیش‌نیاز برقراری ارتباط با بازیگران حین پروسه گریم و اصول مراقبت رعایت نکات بهداشتی در هنگام انجام گریم روی صورت بازیگران است.»

وی از آشنایی با مبانی زیبایی‌شناسی به‌عنوان دومین ویژگی یک طراح گریم کاربلد نام برد و گفت: «زیبایی‌شناسی فقط به‌صورت تجربی و از راه آزمون‌وخطا به دست می‌آید. سومین اصل مهم که مهم‌ترین اصل نیز به‌حساب می‌آید، جسارت و رعایت اخلاق حرفه‌ای است. جسارت برای اینکه بتوان بدون ترس هر اتودی را امتحان کرد. درصورتی‌که یک گریمور و در وهله بعد، هر هنرمندی چنین ویژگی‌هایی را نداشته باشد، دردسرساز خواهد شد. تولید آثار نمایشی یک کارگروهی است و مشکلی که در یک بخش به وجود بیاید، به‌صورت دومینو وار بر دیگر بخش‌ها از تولید تا بازیگران جلوی صحنه اثر می‌گذارد و تمام برنامه‌ریزی‌ها را به هم می‌ریزد.»

طراح گریم سریال «خواب آشفتگی لیلا»، در ارزیابی وضعیت گریم در تئاتر و سینما بیان کرد: «چهره‌پردازی باوجوداینکه یکی از شاخصه‌های اصلی مهم تئاتر و سینما است، به‌اندازه سایر عرصه‌ها برای علاقه‌مندان به هنر جذابیتی ندارد به‌صورت که جوانان اندکی در سال‌های گذشته به این رشته ورود کردند و دلایل متعددی ازجمله عدم جسارت جوانان دارد. بنابراین در نسل جدید گریم، چهره‌های درخشانی قابل‌مشاهده نیستند زیرابه خودشان اعتماد و ایمان کافی را ندارند.»

وی توضیح داد: «بهترین گریم‌ها متعلق به اساتید کهنه‌کار قدیمی است. به قول رضا کیانیان بازیگر نامدار سینما، تئاتر و تلویزیون، گریم دروازه عبور یک بازیگر برای ورود به نقشی است که بر عهده دارد و همچنین، به قول استاد جلال معیریان که استاد من نیز بودند: «گریم یک حرفه هنری است که بر پایه نقاشی، مجسمه‌سازی و آرایش استوار است هرچند متأسفانه، برگ زرینی از دور دیده نمی‌شود.» این حرف مقداری برای فعالان گریم در عرصه تئاتر و سینما ناراحت‌کننده است زیرا متأسفانه، ارجی به گریمورها نمی‌نهند باوجوداینکه گریم از مؤلفه‌های اصلی یک اثر نمایشی و گریم، در مقوله بازیگری و رسیدن بازیگران به نقش از اهمیت فراوانی برخوردار است.»

وزرائی از عدم پایبندی صداوسیما به برخی ضوابط گریم گلایه و ابراز امیدواری کرد: «امیدوارم مسئولان صداوسیما قبل از تائید و پخش هر اثری، برخی ضوابط مرتبط به طراحی گریم را رعایت کنند زیرا آرایش با گریم تفاوت دارد. متأسفانه طراحی‌های نادرست مثل استفاده از رنگ سیاه‌وسفید که رنگ‌های ممنوعه دوربینی و عدم رعایت چنین مسئله‌ای مبتدیانِ است، به این هنر لطمه وارد می‌کنند.»

طراح گریم فیلم کوتاه «آخرین انتظار» درباره پیش‌بینی خودش از آینده گریم کشور گفت: «درگذشته، دو نوع گریم وجود داشت: گریم صحنه؛ تئاتر، اپرا و باله و دوم، گریم دوربین: تلویزیون، سینما، عکاسی رنگی و سیاه‌وسفید می‌شد که به‌مرورزمان و با توجه به روند رشد علم در حیطه گریم و ساخت مواد گریم و استفاده از آن‌ها در شاخه‌های مختلف گریم به تئاترهای مدرن و همچنین، صنعت مُد ورود کرد و روی چهره مانکن‌ها چهره‌پردازی صورت گرفت. درصورتی‌که به گریم به‌طوری‌که شایسته است بهاداده شود، می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. در حال حاضر، برخی کشورها به استفاده از گریم در عرصه سیاست روی آورده‌اند و سیاستمداران با بهره‌گیری از گریم، گاهی به‌جای خودشان از بدل استفاده می‌کنند و بدین‌صورت گریم به عرصه سیاسی و امنیتی راه پیداکرده است. درصورتی‌که اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، آینده خوبی نمی‌توان پیش‌بینی کرد زیرا اندک کسانی پیدا می‌شوند که به جوانان اعتماد می‌کنند و همچنان، جوانان زیر سایه نام اساتید بزرگ گریم می‌مانند. گروه‌های تولید تئاتری و سینمایی از جوانان می‌خواهند که مثل این بزرگان گریم انجام بدهند یا این بزرگان، خودشان در پروژه‌ها حضورداشته باشند و طراحی گریم بر عهده آن‌ها باشد. اگر نگرش‌ها تغییر پیدا کند و به همدیگر کمک کنیم، گریم آینده بسیار خوب و درخشانی خواهد داشت.»

ترنج وزرائی در سخنان پایانی ابراز امیدواری کرد: «انشاالله شاهد عزیزانی باشیم که هر چه سریع‌تر به علاقه‌هایشان در هر زمینه‌ای بها می‌دهند و دنباله‌روی عشق و علاقه‌ خودشان در زندگی هستند زیرا آدم‌ها یک‌بار بیشتر زندگی نمی‌کنند و درست نیست سال‌ها کارهای نکرده‌ای را بخوریم که توانایی‌اش را داشتیم و انجام ندادیم. امیدوارم هنرجویان رشته گریم جسارت خالق بودن را داشته باشند زیرا خالق بودن واقعاً زیباست. آن‌ها وقتی خلق کنند، تازه متوجه می‌شوند وقتی خداوند انسان را خلق کرد چه عشقی نسبت به او داشت. اگر بدترین بنده می‌دانست که خداوند چه قدر عاشق اوست، از شدت این عشق جان می‌داد. پس خالق بودن هم مقدس و هم زیبا است.»

انتهای پیام /  علیرضا لرک
619 کلیک ها  شنبه, 15 مرداد 1401 08:16
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا