رمز اصلی انقلاب اسلامی، قیامِ لله است

  در شصت و دومین جلسه از سلسله مباحث «جهاد تبیین» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، پیرامون «انقلاب‌های بزرگ جهان و ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران»، و دکتر خسرو شمسایی، استاد دانشگاه در مورد «اهمیت مشارکت در انتخابات و ابعاد مختلف آن»، در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس برگزار شد.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین : کلانتری در ابتدای این جلسه ضمن تبریک فرارسیدن دهه‌ی پرفروغ فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: بعد از فراز و نشیب‌های بسیار، خدا را شاکریم که انقلاب اسلامیِ ملت بزرگ ایران را بحمدالله به چهل و پنجمین سالگرد پیروزی خودش رساند. با ایثار، از جان‌گذشتگی و تلاش‌های طاقت‌فرسای امام و امت، بحمدالله انقلاب اسلامی ملت ایران هر سالی که پیش‌آمده و از عمرش گذشته، با شکوه‌تر، پیروزتر و جهانی‌تر شده است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه به انقلاب های بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت: در میان انقلاب‌ها و تغییر ساختارهای نظام‌های سیاسی، پنج انقلاب در دنیا هستند که جزو بزرگترین انقلاب‌ها محسوب می‌شوند. نخستین مورد، انقلاب کبیر فرانسه است که در سال ۱۷۸۹ میلادی رخ داد و منجر به تحولات اساسی شد وکتاب های بسیاری نیز پیرامون آن نگاشته شده است. این رخداد، به معنای واقعی کلمه، انقلاب بوده است. انقلاب یعنی آن حرکت بزرگی که ساختارها، زیرساخت‌ها و نظام‌ها را متحول و یک ساختار، نظام و ارزش‌های جدید را جایگزین قبلی می‌کند.

وی در ادامه به انقلاب روسیه به عنوان دومین انقلاب بزرگ جهان، اشاره کرد و گفت: مورد بعدی، انقلاب اکتبر روسیه در سال ۱۹1۷ است. که به عنوان یک انقلاب بزرگ مطرح می‌باشد، زیرا به زیر و رو کردن نظام و ساختارهای سیاسی موجود و به بار نشاندن ساختارها و نظام‌های جدید، منجر گردید. سومین مورد، انقلاب دهقانی چین است که در سال ۱۹۴۹ به وقوع پیوست و ساختارها و ارزش‌های کشور بزرگی مثل چین را تغییر داد.

 کلانتری، انقلاب بزرگ بعدی را انقلاب شهری کوبا در سال ۱۹۵۹ عنوان کرد و گفت: هنوز هم آن انقلاب تا حدودی استمرار دارد و آن هم به معنی واقعی کلمه، یک انقلاب بزرگ بوده است و بالاخره پنجمین انقلاب بزرگ دنیا، انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی، یعنی حدود دویست سال بعد از انقلاب کبیر فرانسه است.

وی انقلاب اسلامی ایران را سرآمد انقلاب‌های بزرگ دنیا دانست و گفت: این پنج انقلاب کبیر، نقطه‌های عطف تاریخ جهان محسوب می شوند که کل جهان را در یک مقطع زمانی، تحت تاثیر قراردادند. اما در میان این پنج انقلاب بزرگ، انقلاب اسلامی ایران کامل‌ترین، جامع‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب جهان است، و سرآمد انقلاب‌های بزرگ دنیا و به تعبیر برخی از اندیشمندان، مردمی‌ترین انقلاب جهان و پراثرترین انقلاب در عرصه‌ی سیاسی دنیا است و البته به لحاظ استمرار، مستمرترین انقلاب دنیا می‌باشد که امروز هم این انقلاب استمرار دارد و در عرصه‌های جهانی تاثیرگذاری خودش را روز به روز بیشتر می‌کند.

تولیت حرم مطهر در ادامه به سخنی از امام خمینی(ره) پیرامون انقلاب اشاره کرد و گفت: حضرت امام راحل(رحمت‌الله‌علیه) که امروز سالروز ورودشان به ایران اسلامی است، می‌فرمایند: «شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب‌ها جدا است؛ هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام». پیرامون همین سه کلمه دقت کنیم؛ در پیدایش، انقلاب اسلامی ایران در نقطه‌ای انجام شد که هیچ سیاستمداری در دنیا پیش‌بینی وقوع انقلاب را تا روزهای آخر، در این نقطه‌ی زمین نمی‌کرد. در کیفیت مبارزه، مبارزه‌ی بدون خونریزی، مبارزه‌ی براساس آرمان‌های الهی و البته صد در صد مردمی و نه حزبی. این مبارزه فراتر از احزاب سیاسی و گروه‌هایی بود که در تاریخ کشور ما حضورداشتند. و در مورد انگیزه‌ی انقلاب و قیام، انگیزه‌ هم یک انگیزه‌ی ویژه‌ای بود که در دنیا اصلا نمونه ندارد، یعنی حاکمیت اسلام ناب در این نقطه‌ی حساس جهان و براساس قیام لله.

وی تصریح کرد: رمز اصلی انقلاب اسلامی، قیام لله است. یعنی هم آن رهبر و مقتدای انقلاب اسلامی و هم انقلابیون ناب و از جان گذشته، فقط قیام لله مدنظرشان بود، و نه قیام برای نان، قیام برای مسکن و یا برای پست و مقام. اصلا این حرف ها در انگیزه‌ی اصلی انقلاب اسلامی وجود خارجی نداشته است. حضرت امام(ره)، بعد از سخنی که به آن اشاره شد، ادامه می‌دهند «و تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارت‌زده عنایت شده است.». آن دست پرقدرت خداوند، قطعا پشت سر قیام‌هایی است که برای خدا است. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»( آیه ۷ سوره محمد)، «ای مؤمنان، اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می کند و گام‌هایتان را محکم و استوار می‌سازد». حقیقتا نصرت‌های خدا و امدادهای غیبی، همه پشت سر این ملت و انقلاب اسلامی قرار داشته و امروز هم قرار دارد.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه به شش ویژگی ممتاز انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی انقلاب اسلامی این است که برخاسته از اسلام اصیل است. این همان ویژگی اصلی است که هیچ کدام از سیاستمداران و اندیشمندان فضای سیاسی دنیا، آن را هیچ وقت مد نظر نداشتند تا انقلاب به پیروزی رسید. بسیاری از سیاستمداران و سیاست‌بازان غربی، بارها و بارها این موضوع را اعتراف کردند و گفتند ما از همان نقطه‌ای ضربه خوردیم که هیچوقت روی آن حساب باز نکرده بودیم. در سال 1357 یا همان سال 1979میلادی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، در آن تاریخ، راجع به دین، دو جریان بزرگ در دنیای آن زمان حضور داشت. یکی جریان مارکسیسم و دیگری جریان لیبرالیسم. هر دو جریان، مادی بودند و البته در حوزه‌هایی با هم اختلاف نظر داشتند. مارکسیسم دین را افیون توده‌ها می‌دانست و با صدای بلند اعلام می‌کرد و لیبرالیسم هم معتقد بود که دین دیگر به تاریخ پیوسته و پرونده آن بسته شده است و دیگر جهان، جهان دین و جهان وحی نیست. در یک چنین فضایی، یک انقلاب بزرگ جهانی بر مبنای دین الهی شکل می‌گیرد. متفکران غربی و شرقی می‌گویند از همان جایی که ما فکرش را نمی‌کردیم، انقلاب از همان جا آغاز شد. این را خیلی از نویسنده‌های آمریکایی هم مطرح کردند. ویلیام سالیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران در خاطراتش این را ذکر می‌کند. دیگران هم ذکر می‌کنند که این انقلاب از جایی سرچشمه گرفت که نه CIA هیچ وقت دنبال آن رفته بود چون کاری هم می‌دانست که نمی‌تواند بکند و نه سایر سازمان‌های جاسوسی دنیا، هیچکس فکرش را نمی‌کرد انقلاب از همین‌جا، یعنی از اسلام ناب و اصیل، برخاسته شود.

انتهای پیام /  108
275 کلیک ها  شنبه, 14 بهمن 1402 07:13
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا