آیین اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت

 سرتیپ دوم پاسدار «سعید کوشکی جهرمی» رئیس ستاد اجرایی بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت امروز، یکم بهمن ماه در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: آیین اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت سوم بهمن ماه به میزبانی شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی و خاستگاه فرهنگ و ادب کشور در سالن همایش‌های شهر ساعت ۸:۳۰صبح واقع در بین الحرمین با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود.



منصوره خسروبیگ راستین آنلاین
:سردار کوشکی با اشاره به اینکه استان فارس برای پنجمین سال متوالی میزبان این کنگره هنری و ارزشمند است، افزود: در این مراسم که جمعی گسترده‌ای از شاعران و هنرمندان سراسر کشور حضور دارند از برگزیدگان ۱۴ محور بیست و پنچمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت تجلیل خواهد شد همچنین این مراسم فاخر از صدا و سیمای مرکز فارس به صورت مستقیم پخش زنده خواهد شد.


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس به تشریح اهداف برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت پرداخت و گفت: «شعر» یکی از جذاب‌ترین هنر‌های است که مورد استقبال آحاد مردم به خصوص جوانان قرار می‌گیرد و در این دوره از کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت نیز شاهد این موضوع هستیم همچنین عمده‌ترین اهداف برگزاری این کنگره ادبی و هنری، تولید آثار شعر در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.


وی تصریح کرد: یکی از راه‌های سبک زندگی شهدا و معرفی ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان استفاده از هنر زیبای شعر است که افتخار این مرز و بوم بوده، چون این هنر در دوران‌های مختلف از اجزای جدایی ناپذیر شرافت ایرانی مسلمان قرار دارد.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه زبان شعر نسبت به مابقی هنرها، نرم و رسوخ پذیر و کم هزینه است، ادامه داد: شاعر با خلاقیت و تمام وجود خود بخش متعالی فرهنگ دفاع مقدس را در قالب مفاهیم قابل درک جامعه امروز زنده می‌کند همچنین بخش گسترده فرهنگ جامعه کشورمان علاقه‌مند به تاریخ شفاهی است که تبعا بخشی از ارزش‌های دفاع مقدس با شعر قدرت انتقال دارد.


ارسال ۱۰ هزار و ۱۱۲ اثر به دبیرخانه یست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت


حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسین انصاری‌نژاد» دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت نیز در ادامه اظهار داشت: در این دوره ۱۰ هزار و ۱۱۲ اثر به دبیرخانه ملی کنگره از سراسر کشور ارسال شد که از میان دو هزار و ۵۰ اثر متعلق به شاعران و فرهیختگان استان فارس است که خود نشانه‌ای بارز از ارادت پرشور و علاقه پرشعور شاعران این خطه از ایران اسلامی به فرهنگ شهادت و مقاومت بوده که تصویری از حماسه و عشق را با زبان هنر بی‌نظیر شعر برای آیندگان به تصویر می‌کشد.


وی از رشد ۴۰ درصدی ارسال آثار در یست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت نسبت به دوره‌های گذشته خبر داد و اضافه کرد: قطعات شعر ارسالی به دبیرخانه این کنگره در قالب غزل، قصیده، رباعی، دو بیتی، چارپایه، سپید، نیمایی، ترانه و تصنیف سروده شده است و در این دوره شاهد حضور و بروز شاعران جدید با خلاقیت و آثار فاخر هستیم.


دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت با اشاره به اهمیت زنده نگهداشتن یاد و نام شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تاکید کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدای حادثه شاهچراغ مبنی بر زنده نگهداشتن این حادثه با عناصر مختلف هنری و دستور ایشان به همه متولیان فرهنگی، بخش ویژه این کنگره به موضوع «شهدای حادثه تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ (ع)» اختصاص پیدار کرد.


این مقام مسئول با بیان اینکه بخش شهدای امنیت، و شهدای حوزه و روحانیت برای نخستین بار به موضوعات این دوره از کنگره افزوده شد، اضافه کرد: در بخش عمومی کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت، موضوعاتی همچون مفاهیم مرتبط با شهدا، رزمندگان، آزادگان وجانبازان) دفاع مقدس و شعر مقاومت بین‌المللی اسلامی، شعر دفاع مقدس ولایت محوری و جهاد تبیین با مضامینی از جمله پرچم، ایمان و امید، ایران قوی، هویت ملی، محرومیت زدایی، حرکت‌ها جهادی انتخاب شده است.


بنابه گفته حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد، بخش‌های دیگر این کنگره شامل شعر دفاع مقدس و شهدای مدافع امنیت، شعر دفاع مقدس و جنگ نرم، شعر دفاع مقدس کودک و نوجوان، شعر دفاع مقدس و نقش زنان، شعر دفاع مقدس و مضامین عاشورایی، شعر دفاع مقدس و شهدای روحانی، شعر دفاع مقدس دانشجو و دانش آموز، طنز در شعر دفاع مقدس، شعر دفاع مقدس و سرود و ترانه است.


وی در پایان تصریح کرد: آثار منتخب در کتابی با عنوان «فصل ایستادگی» به چاپ خواهد رسید تا در دسترس عموم مردم به ویژه علاقه‌مندان این حوزه قرار گیرد.

انتهای پیام /  108
203 کلیک ها  دوشنبه, 02 بهمن 1402 07:14
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا