مسئله امر به معروف صرفاً فرهنگی نیست

  نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله صرفا فرهنگی نیست، گفت: گستره امر به معروف و نهی از منکر، به مدیریت و نظارت برمی‌گردد.

 آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۷ آبان در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس به بیان ابعاد مختلف مسئله امر به معروف پرداخت و گفت: در خصوص تشکیل چنین شورایی، اصرار ندارم. چون اعضا این شورا، تقریباً همان نفرات شورای فرهنگ عمومی استان هستند، اما اگر ببینیم که در مرکزیت تحولاتی رخ داده است که مسئله امر به معروف را به وضوح در ابعاد مختلف زنده کند، مجبور هستیم که تشکیل شورا را متناسب با رویکرد ستاد کشوری پیگیری کنیم. امیدوار هم هستیم که فعالیت‌های موثر و خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری اینکه اعضای شورای فرهنگ عمومی استان فارس در این جلسه نیز حضور دارند، تصریح کرد: برای اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در کف جامعه، باید مراحلی طی شود.

وی با بیان اینکه مسئله امر به معروف از نظر شرعی امری واجب است که در فقه، واجبات خطاب به افراد گفته می‌شود، افزود: امروز این ستاد از بحث مردمی و فردی فراتر رفته و به عنوان یک کار مدیریتی و حکومتی تشکیل شده است. این رویکرد جدیدی به مسئله است و سابقه نداشته است که در حاکمیت، کار امر به معروف و نهی از منکر تعریف شود. هرگز چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، چنین چیزی را نداشته‌ایم.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: از همان ابتدا در قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسئله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان قانون مشخص شد. مشخص است که آن زمان یک نگاه دقیق وجود داشت که می‌خواستند حکومت اسلامی به شکل صحیح آن درست شود و نقش امر به معروف از یک کار فردی به یک نهاد تبدیل شود که نظارت دولت به مردم، مردم به دولت و مردم به مردم از آن بیرون بیاید اما از همان سال‌های ابتدایی انقلاب که این قانون نوشته شد، به همان شکل باقی ماند تا دوره اخیر ریاست جمهوری که در مجلس قانون امر به معروف مصوب شد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در اجرای این قانون، چالش سنگینی داریم، تصریح کرد: گاهی فکر می‌کنیم که عده‌ای نمی‌خواهند این کار اتفاق بیفتد، اما این طور نیست.

وی اظهار کرد: در اینجا دو نگاه داریم. یک نگاه اعتقاد دارد که ما در ادامه تمدن اروپایی که می‌گویند مردم خودشان شرعیاتشان را انجام دهند و دولت باید به امور کلان مملکت بپردازد، باید گام برداریم. اما نگاه دیگری هم وجود دارد که می‌گوید ما انقلاب کرده‌ایم که بر مبنای دین کشور را اداره کنیم و تمدن نوین اسلامی راه بیاندازیم، پس دعوایی نداریم و فقط دو نگاه متفاوت داریم.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: از روزی که قانون امر به معروف تصویب شد، باید به سراغ ساز و کار اجرایی آن می‌رفتیم تا در آن معلوم شود که این قانون نیازی به بودجه دارد یا خیر و اینکه از چه سرفصلی باید بودجه بگیرد. به نظر می‌رسد برخی قبول کرده‌اند که مسئله امر به معروف، یک مسئله صرفا فرهنگی است اما صرفا فرهنگی نیست. گستره امر به معروف و نهی از منکر، به مدیریت و نظارت برمی‌گردد. نظارت در بعضی مسائل که هیچ ربطی به مقوله فرهنگ هم ندارد اما وقتی می‌بینیم در جایی خلاف قانون و  شرع رخ می‌دهد، باید نظارت را اعمال کنیم، بنابراین باید سراغ تعیین ساز و کارها برویم و وقتی به مرحله عملیاتی رسید، اقدام کنیم.

وی همچنین به نقش کلیدی رسانه‌ها در این عرصه اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، بحث رسانه است. نه فقط رسانه دولتی مثل صدا و سیما. ما باید رسانه‌ای داشته باشیم که حتی اگر صدا و سیما هم نتوانست همکاری کند، بتوانیم از طریق دیگری کار را جلو ببریم.

امام جمعه شیراز در پایان به ورود حوزه به مسئله امر به معورف اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که منبر رسانه است اما متاسفانه هنوز حوزه را سازماندهی نکرده‌ایم که اگر لازم باشد، بتواند به مسائل ورود کند. باید مشخص شود که حضور حوزویان در ستاد امر به معروف، برای چیست. نماینده رسانه هم باید بداند که خیلی جدی مطالبه‌گری کند. بنابراین همه اعضا در خصوص نقش خود باید به خوبی آموزش دیده و توجیه شوند.

در جلسه استانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در ستاد نماز جمعه شیراز برگزار شد، رئیس کل دادگستری فارس، چندتن از نمایندگان مجلس، برخی از مدیران دستگاه های دولتی استان و همچنین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور حضور داشتند.

انتهای پیام /  108
80 کلیک ها  دوشنبه, 08 آبان 1402 07:21
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا