• امام جمعه شیراز:

تصمیم‌گیری‌هایمان خدامحور باشد

تصمیم‌گیری‌هایمان خدامحور باشد
   
تصمیم‌گیری‌هایمان خدامحور باشد |||| ||||

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه ارزش‌های درونی یک حاکمیت دینی، باید مبتنی بر دین باشد، خاطرنشان کرد که نمی‌توان مدعی مسلمانی و ایمان به خداوند بود آنوقت برخی از احکام الهی را قبول داشت و بعضی را قبول نداشت.

به گزارش راستین انلاین آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز نحوه مواجهه انسان با هدایت الهی و رفتار انسان در برابر خداوند را بسیار مهم دانست و گفت: رفتار انسان در برابر خداوند سه حالت دارد، یا ایمان می آوریم یا کفر می ورزیم یا تنها اظهار به ایمان می‌کنیم که این مصداق یک منافق است.

او گفت: این سه دسته تکلیفشان مشخص است اما اگر بیاییم عنصری به نام حاکمیت که جنبه اجتماعی و عمومی دارد وارد این چرخه محاسبه کنیم، آنگاه باید ببینیم اگر حاکمیت بخواهد مستقر شود، در مواجهه با این سه حالت چه باید بکند و حکم خدا چگونه جاری می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه خداوند در آیات ابتدای سوره بقره تکلیف کارهای اجتماعی و عمومی را واضح و مشخص بیان کرده است، گفت: اینک که می‌خواهیم حکومت تشکیل دهیم نوع مواجهه حکومت با این مسائل چگونه باید باشد؟

امام جمعه شیراز با بیان اینکه خداوند در سوره بقره تاکید دارد که مردم خدا را عبادت کنند، گفت: اینکه مردم مورد خطاب هستند و نه صرفا مومنین، یک نکته دارد. مردم همه مومن نیستند. در میان مردم هم مومنان وجود دارند و هم بعضی افرادی که منافق هستند. خداوند می‌فرماید در اینجا، چارچوب حاکمیت، اجرای دستورات الهی و اسلامی است.

او گفت: گاهی وقت ها از درون برخی مجموعه ها می‌شنویم برخی درمقابل دستورات خدا مقاومت می کنند و می‌گویند چرا این حکم باید اجرا شود؟ برخی می گویند می خواهیم دموکراتیک عمل کنیم، بنابراین به این احکام عمل نمی کنیم. اگر فردی گفت به خدا ایمان آورده و مسلمانم نمی تواند و حق ندارد حکم الهی را اجرا نکند و به آن بی اعتنا باشد یا برخی احکام را قبول داشته و به برخی دیگر بی اعتنا باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس تاکید کرد که اگر حاکمیت دینی شکل گرفت، ارزش‌های درون این حاکمیت هم باید دینی باشد.

او ادامه داد: در اقدامات جزئی حاکمیتی متوجه می‌شویم آنهایی که ایمان به خدا نداشته و نفاق در دل دارند، در ساحت اجرا که می رسد دائما طرفدار نظریه و کسانی می شوند که به حکم خدا اعتقادی ندارند.

آیت‌الله دژکام گفت: ما در گام دوم انقلاب باید بتوانیم از روی نوع نگاه و رفتار و موضع گیری کارگزاران حکومتی بفهمیم آیا آن فرد واقعا حاکمیت دینی را قبول دارد یا خیر؟ مواجهه با کسانی که دم از دین می زنند اما در مقام مسئولیت، طریق دین را در پیش نمی گیرند؛ کافیست.

او خاطرنشان کرد: اینکه بنده مکررا اصرار دارم در حکومتی که به نام ولایت فقیه شناخته می شود، آشنایی مردم با فقه باید زیاد باشد از همین جهت است چرا که احکام الهی باید ملاک تشخیص این دو جهت باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید براینکه تصمیم گیری های ما باید خدامحور باشد؛ گفت: اینکه رهبری می‌فرمایند دولت اسلامی می خواهیم یعنی ساختار و مدیران کلان میانی باید متحول شوند، که اگر مدیری دانست رضای خدا در کاری که می کند و سیاستی که در پیش گرفته نیست، آن کار و آن رویکرد را دنبال نکند.

او با بیان اینکه بدون محور قرار دادن خدا و دین خدا نمی‌شود به سود انسان کار کرد، گفت: اصل دین نشان دادن خیر و صلاح انسان به اوست و اگر کسی اهل فلسفه و منطق و مهارت های عقلی باشد راه اندیشیدن باز است. اگر هم کسی اهل این معنا نیست، بداند که اهل بیت علیهم السلام آمدند که صراط مستقیم و راه درست را به ما نشان دهند تا به گونه ای عمل کنیم که خیر ما در آن باشد.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز نیز با تبریک میلاد مسعود حضرت امیرالمومنین علی(ع) و حضرت امام محمد تقی(ع) لزوم بزرگداشت این روزها را یادآور شد.

امام جمعه شیراز، با بیان اینکه توزیع بسته‌های حمایتی بین ایتام در روز میلاد امام علی(ع) توسط ستاد اقامه نماز جمعه سراسر فارس را اقدامی پسندیده اعلام و از برنامه ریزی کمیته امداد برای توزیع جهیزیه برای زوجهای جوان و شغل برای متقاضیان کار نیز استقبال کرد.

او همچنین خواستار همیاری مردم فارس برای کمک به زلزله زدگان استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق مراکز مشخص شده رسمی و شناسنامه دار شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند بزرگ شیعه و روز مهندس را گرامیداشت و گفت: مهندسان مشهور جهان اسلام در متافیزیک هم مانند فیزیک و مهندسی متبحر و میدان دار بودند. علم ریاضی علم یقین آور است و با منطق کم و بیش سر و کار دارد. علم ریاضی و مهندسی مقدمه ایمان به غیب و متافیزیک است و امیدواریم به این مساله نیز ورود علمی انجام شود.

امام جمعه شیراز در ادامه پیرامون برجام هم گفت: مهلتی برای بازگشت دولت های فریبکار به برجام و عمل به تعهداتشان قائل شده ایم که طی روزهای آتی این مهلت تمام می‌شود.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: ما مسیر عزت حقیقی مان را یافته ایم و طرف های غربی باید بدانند اگر حق ما را ندهند، ملت ما حق خود را محکم خواهد گرفت؛ آقای بایدن اگر می خواهد تغییری که ادعا دارند را اعمال کند، این تغییر از رفتار خود آنها آغاز می‌شود. ملت ما دیگر زیر بار زور نمی رود و مسیر پس از این، مانند گذشته نخواهد بود.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به اهمیت انتخابات و توصیه‌های مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: باید تلاش کنیم هم انتخابات پرشور باشد و هم تلاش کنیم و دقت کنیم و از خدا بخواهیم که بتوانیم یک فرد خوب، کارامد و توانمند برای ریلست جمهوری برگزینیم.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
324 کلیک ها  جمعه, 01 اسفند 1399 17:45
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا