درواقع روابط عمومی هایی که برخورداراز علم ودانش روز ارتباطات هستندبه عنوان کانونهای انتقال، انتشار و بازتابدهنده اخبار و اطلاعات و واقعیات محیط کار خویش نقش مؤثر و حیاتی در پویایی و سرزندگی سازمان اداری خود دارندوبا نیرو های انگیزشی دراختیارشان مانند دانش و مهارت و ابزارهای نوین اطلاع رسانی میتوانند ساختار تشکیلاتی خودواطرافیانشان را بهبود بخشند و یک حرکت روبه رشدرادرمحیطهای شغلی ایجاد نمایند.
روابط عمومی هراداره یانهادی قلب تپنده ومتحرک مجموعه های مختلف وبه مثابه بازوی فکری سازمان ها، نقشی حیاتی و بی بدیل در اجرای راهبردها و پیشبرد اهداف و برنامه های کلان دارد و با اطلاع یابی و اطلاع رسانی ازمجرای مهمی بنام رسانه، ارتباط دوسویه سازمان ها را با افکار عمومی و مخاطبان خاص وعام برقرارنموده وتعالی میبخشد .
ابزارهای ارتباطی، جزء جدایی ناپذیرروابط عمومی هاهستند ومیتوانندنقش به سزایی در شکل گیری زندگی انسانهای پیرامونی ایفاکنند.هر سازمان یا ارگانی با وجود روابط عمومی فعال و پویاست که میتوانددر کنار سایر بخشهای سازمانی ادامه حیات دهد،لذاسرمایه گذاری فکری،انسانی و علمی،در ساخت و توسعه یک روابط عمومی کارآمد و پویا نقش مهمی دارد.روابط عمومی ها علاوه براطلاع رسانی حوزه کاری وظیفه مهم آموزش و فرهنگ سازی،تکریم ارباب رجوع، مستند سازی وتهیه بانک اطلاعات،اعتمادسازی عمومی و.... رابرعهده دارند، تنویر افکار عمومی و تحقق برنامههای مجموعه های کاری واهداف عالی اداری ازاول وظایف روابط عمومی هاست.
مسلماً انعکاس فعالیتها و دستاورد های ارزشمندکشور،معرفی توانمندی های علمی، تحقیقاتی واطلاع رسانی دقیق و شفاف از عملکرد ها سرلوحه برنامههای روابط عمومی هاست.چه بسایک روابط عمومی قابل وفعال میتواندیک جهان ویک دنیاارتباطات داخلی وخارجی راتحت تاثیرعملکرد خودقراردهد.