استفاده از ديدگاه ها و نظرات كارشناسان صنايع دستي در طراحي ناحيه تخصصي صنايع دستي شيراز

 مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس بر بهره گيري از ديدگاه ها ، نظرات و ايده هاي كارشناسان،متخصصان و صاحبنظران حوزه صنايع دستي در طراحي نخستين ناحيه تخصصي صنايع دستي كشور در شيراز تاكيد كرد و گفت:در اين زمينه تلاش مي كنيم طراحي اين ناحيه بگونه اي انجام شود كه رضايتمندي فعالان صنايع دستي را كسب كند.


منصوره خسرویگ راستین نلاین : سيد مصطفي هاشمي در نشست هم انديشي طراحي ناحيه تخصصي صنايع دستي كه با حضور نمايندگاني از استانداري فارس ،اداره كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري فارس و دانشگاه هنر شيراز برگزار افزود:با توجه به اينكه اين ناحيه تخصصي براي نخستين بار در سطح كشور احداث مي شود لزوم استفاده از مشاوره ها و ديدگاه هاي افرادي كه در اين زمينه تخصص و تجربه دارند بسيار ضروري است و برگزاري اين نشست ها نيز در هم راستا انجام مي شود تا با خرد جمعي و هم افرايي بتوانيم جامع ترين و كامل ترين نوع طراحي را كه در برگيرنده همه مسائل فني و اجرايي است را انجام دهيم.
مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس طراحي فضاي ناحيه صنعتي و نيز واحد ها بر اساس الگوي معماري سنتي و ايراني -اسلامي ،ايجاد مركز نمايشگاهي ،طراحي بخش هاي كارگاهي و نمايشگاهي در هر واحد وايجاد نمادهاي مرتبط با صنايع دستي را از جمله مواردي برشمرد كه در طراحي اين ناحيه تخصصي مورد توجه قرارخواهد گرفت.
هاشمي با بيان اينكه اين ناحيه صنعتي علاوه بر اينكه مكاني براي توليد آثار صنايع دستي و هنري است ،داراي ماهيت گردشگري نيز خواهد بود گفت:طراحي اين ناحيه به نحوي انجام مي شود كه در آينده به يكي از جاذبه هاي گردشگري در شمال غرب شيراز تبديل شود.
وي با بيان اينكه عملیات اجرایی ناحيه تخصصي صنايع دستي شيراز در اراضي به مساحت حدود 40هكتار در شمال غرب شيراز در مدت 15ماه انجام مي شود گفت:اين ناحيه تخصصی قابليت استقرار بيش از 300 واحد صنايع دستي در قالب غرفه ها و كارگاههاي توليدي با اشتغال بالغ بر 1500 نفر را خواهد داشت .
معاون صنايع دستي و هنر هاي سنتي اداره كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري فارس نيز در اين جلسه با اشاره به موقعیت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی راه اندازي اين ناحيه تخصصي را در حفظ و بهبود این جایگاه موثر دانست و گفت:استان فارس با دارابودن 30هزار هنرمند داراي مجوز و 32هنرمند داراي نشان يونسكو از استان هاي مطرح در صنايع دستي است كه اين ناحيه صنعتي مي تواند بستر مناسبي براي ارتقاي بيش از پيش اين بخش فراهم كند.
بهزاد احمدی فارسانی با بيان اينكه 13گروه صنايع دستي وجود دارد گفت:استان فارس در برخي از گروه ها و رشته هاي صنايع دستي در سطح كشور شاخص است و بخش قابل توجهي از فضاي ناحيه تخصصي صنايع دستي بايد به رشته هاي مزيت دار استان تخصيص يابد.
وي با بيان اينكه با توجه به ظرفيت هاي استان،ايجاد اين ناحيه حق هنرمندان فارس بود گفت: اداره كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري فارس نيز همكاري هاي لازم را براي مشاوره در زمينه طراحي و جانمايي و نحوه استقرار صنايع دستي انجام خواهد داد .
ايجاد ناحيه تخصصي صنايع دستي شیراز داراي مصوبه سال 1396 از هيات وزيران است كه پس از ۱۶سال وقفه ، در دستور كار شركت شهرك هاي صنعتي فارس قرار گرفت و با انجام مراحل مکان یابی و اخذ استعلامات وتاییدیه از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی توسعه استان فارس،عملیات اجرایی آن در سفر مهرماه رئیس جمهور به استان آغاز شد.
استان فارس در بخش صنايع دستي به عنوان يكي از فعال ترين استان ها مطرح است و جزو پنج استان برتر در كشور شناخته مي شود .از 250 رشته صنايع دستي موجود در كشور 120 رشته در اين استان وجود دارد كه از اين تعداد 85 رشته صنايع دستي در فارس فعال است ،
راه اندازی ناحیه تخصصی صنایع دستی بستر مهمی برای رشد و توسعه این بخش ایجاد می کند.

رشته هاي خاتم سازي، قلمزني، كاشي هفت رنگ، خوشنويسي، نگارگري، تذهيب، نقاشي قهوه خانه اي، طراحي سنتي، گره چيني، گچبري، آيينه كاري، ميناسازي، حجاري، جواهرسازي، چرم دوزي و نقاشي روي چرم، از جمله رشته هاي فعال صنايع دستي در فارس است.
انتهای پیام /  108
499 کلیک ها  دوشنبه, 08 آبان 1402 09:08
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا