چاپ کردن این صفحه

جامعه امروز به شدت نیازمند نشر اخلاق و منش جوانمردی است

راستین آنلاین:مظفر مختاری که ظهر امروز جمعه در حاشیه کارگاه مبانی تاریخ و فرهنگ پهلوانی و ورزش های زروخانه ای سخن می گفت،باتاکیدبرلزوم برجسته سازی فضایل انسانی درجامعه افزود: بایدتزکیه نفس و بعد اخلاقی ورزش دراولویت مسائل آموزشی باشد.

وی نقش اخلاق در ورزش را بسیار سازنده، موثر و خطیر دانست و گفت: ورزش همانطور که در رسیدن به کمال معنوی، روح و جسم انسان را تقویت می کند ممکن است انسان را از معنویت و کمال انسانی نیزدور کند.

مختاری با بیان اینکه جوانمردی و فتوت ریشه در اخلاق و آیین ایرانی اسلامی حاکم بر کشور مادارد افزود: همنشینی آیین جوانمردی و عیاری در زورخانه‌ها با عرفان اسلامی از ورزش پهلوانی و زورخانه ای الگویی تمام عیار و حکیمانه برای دیگر رشته هاساخته است.

وی ترکیب عقاید و باورهای راستین در این ورزش را عاملی برای خودسازی و تزکیه بین ورزشکاران این رشته دانست و افزود: روح حاکم بر ورزش پهلوانی باعث می شود تاباعجین شدن ورزشکار با این ورزش  باورهای سازنده و جمعی او تحریک شود.

مختاری بابیان اینکه ورزش پهلوانی و باستانی از نظر ظرفیت فرهنگی و معنوی فراوان، می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ ارزشی در دیگر رشته‌های ورزشی نیز مؤثر باشد، از آمادگی هیات پهلوانی و ورزش های زورخانه استان فارس جهت ارائه بسته های فرهنگی به دیگرهیات های ورزشی خبر دادو افزود: به واسطه انتقال فرهنگ پهلوانی می توان شاهد پرورش روحیه جوانمردی در میان اقشار مختلف جامعه بود.

رئیس هیات پهلوانی وورزش های زورخانه ای تصریح کرد: باید فرهنگ ورزش باستانی که پیوند خورده با ارزش‌های والای اسلامی و دینی است، در جامعه نهادینه شود زیرا ورزش پهلوانی و زورخانه ای ورزشی است که ورزشکاران آن همواره ذکر اهل بیت(ع) می گویند و ورزش بسیار مقدسی است که بزرگان زیادی در استان به آن پرداخته اند.

گفتنی است در این کارگاه یک روزه که به همت هیات پهلوانی و ورزش های زروخانه تشکیل شد،بهزاد هدهدی پژوهشگر حوزه ورزش پهلوانی و مولف کتاب مبانی فرهنگی وتاریخی ورزش پهلوانی وورزش های زورخانه ای به بررسی ریشه های تاریخی، فرهنگی اخلاق و لزوم نشر روحیه جوانمردی درورزش پرداخت.

انتهای پیام /  101
1260 کلیک ها  جمعه, 28 آبان 1395 14:16
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

بیشتر بخوانید 101

موارد مرتبط