مجتبی زوربخش که در نخستین سمینار نقش شهرداران در توسعه ورزش همگانی در استان فارس و سخن می گفت برگزاری چنین همایش هایی را برای توسعه ورزش همگانی و توسعه حمل و نقل عمومی با نگاه به سیستم های غیر موتوری مفید دانست و افزود: یکی از بهترین سیستم های حمل و نقل حمل و نقل غیر موتوری است، که عمدتاً شامل توسعه پیاده راه ها و پیست و مسیرهای دوچرخه سواری می شود.
وی با اشاره به مقوله تاب آوری شهرها، تاب آوری شهروندان را در کنار ایجاد زیرساختهای مناسب عاملی مهم در افزایش تاب آوری شهرها عنوان کرد و گفت: انسان های با نشاط و سالم شهروندان تاب آوری هستند، از این رو هر چه در حوزه نشاط و سلامت شهروندان سرمایهگذاری کنیم میتوانیم انتظار تابآوری بیشتری نیز از این شهروندان داشته باشیم.
زوربخش از برگزاری پیاده روی های خانوادگی و سه شنبه های بدون خودرو به عنوان نمونه هایی از تعامل شهرداری با مجموعه اداره کل ورزش و جوانان یاد کرد و افزود: شهرداری شیراز از ابتدای سال ۹۸ پنجشنبه و جمعه ها را به بحث ورزش همگانی وتورهای شیراز گردی اختصاص داده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ایجاد و توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در این شهر را یک الزام برای شیراز دانست و افزود: در ابتدای ایجاد این مسیرها مقاومت ها و ناهماهنگی هایی به وجود میآمد اما با گذشت زمان و مشاهده تبعات مثبت آن توسط شهروندان این مسائل خیلی زود حل شد.
زوربخش با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه عمومی بایستی سهم دوچرخهسواری در سفرهای درون شهری به ۶ درصد در سال ۱۴۰۴ برسد افزود: متاسفانه در حال حاضر این سهم در شیراز کمتر از یک درصد است.
وی با بیان اینکه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ چهار درصد از سیستم حمل و نقل درون شهری شیراز به دوچرخه اختصاص یافته است گفت:برای جلوگیری از ایجاد یک فاجعه ترافیکی در این شهر چارهای جز افزایش این نوع سفر در کلانشهر شیراز نداریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به شبیه سازی سیستم حمل و نقل درون شهری شیراز توسط مرکز تحقیقات دانشگاه این شهرافزود: بر اساس این شبیهسازی اگر روند رشد استفاده از خودروها در شهر شیراز افزایش یابد در سال ۱۴۱۵ تمام شریان و معابر اصلی شهر شیراز قفل خواهد شد.
زور بخش جلوگیری از بروز چنین فاجعه ترافیکی را وظیفه مسئولین ذیربط دانسته و با طرح این سوال که تا چه زمانی می خواهیم با ساخت پل و زیرگذر و روگذر گرههای ترافیکی را موقتاً باز کنیم افزود: در دهه آینده سیستم دوچرخه سواری به عنوان یک سیستم حمل و نقل پایدار، پاک دوستدار محیط زیست و طرفدار سلامت اجتماعی نقش عمدهای را در حمل و نقل و سفرهای درون شهری بازی میکند و اگر در شهر شیراز این موضوع جدی گرفته نشود با ابر مشکل روبرو خواهیم شد.
وی در پایان از برنامه شهرداری برای ساخت ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز خبر داد و گفت اکنون ۱۴ کیلومتر از این مسیر در هسته مرکزی شهر ایجاد شده است.