علیرضا سیاهپور که خود را وارث مجموعه ای می داند که تا رسیدن به ایده آل ها فاصله زیادی دارد،درنشست صمیمانه اش با اهالی رسانه نتوانست دلخوری خود از برخی نقد های غیر منصفانه و غیر کارشناسی پنهان کند.
او گرچه کشته شدن حتی یک نفر را در جاده های فارس عاملی برای ناراحتی و ایراد خسارت روحی و معنوی برای همه مردم از جمله مدیران دانست، اما سرعت بالاتر از حد مجازرا عامل اصلی تصادفات جاده ای در استان اعلام کرد و گفت: درفارس ، 170 نقطه حادثهخیز در محورهای مواصلاتی شناسایی شده که 121 نقطه پرتصادف و 49 نقطه دارای تصادف است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه برخی نقد ها احساسی و بدون نظریه کارشناسی است افزود:در یکی از حادثه های جاده ای اخیر در استان،علیرغم کافی بودن تابلو های هشدار دهنده در مسیر جاده و تامین موارد مورد نیاز هشدار دهنده نظیر نیوجرسی و... حاکم شدن فضای احساسی در مواجه با این سانحه باعث موضع گیری های خاص در این مورد شد.
سیاهپورافزود:پاسخ ندادن به برخی از این نقدهای غیر کارشناسی ناگهان از من یک مدیر ناکارآمد و غیر پاسخگو ساخت.
وی در ادامه به نظریه کارشناسی پلیس راهور در تقسیم تقصیر بروز این سانحه به صورت مساوی بین راننده خودرو و راهداری گفت: بررسی ها براساس دانش مهندسی بیانگر این است که کفه تقصیر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای از آنچه پلیس هم گفته کمتر است.
سیاهپور با تصریح بر اینکه براساس آمار پلیس، سال گذشته 37 درصد تصادفات ناشی از عدم تعادل راننده بوده است، تأکید کرد: بیشتر تصادفات جاده ای، به دلیل عدم مدیریت سرعت توسط راننده است که سرعت بالاتر از حد مجاز، باعث بروزبسیاری از این مسائل است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس در ادامه از بدهی 168 میلیارد تومانی این اداره به پیمانکاران گفت و با اشاره به چالش های موجود پیرامون این بدهی ها افزود: هزینههای راهداری در بخشهای مختلف مثل خط کشی جادهها، تعمیر تابلوها، راهداری زمستانی و غیره بسیار بیشتر از اعتباری است که به این اداره اختصاص داده می شود.
البته سیاهپور در این نشست از آمارهایی که حکایت از کم شدن سوانح رانندگی در استان داشتند نیز خبر داد.
وی با بیان اینکه وقتی گفته می شود استان فارس در صدر استان های پر سانحه رانندگی است باید فاکتورهایی نظیر وسعت استان،کریدور بودن استان،جمعیت استان و... نیز در نظرگرفته شود افزود:اگر از لحاظ نسبت جمعیت به این موضوع نگاه شود فارس هفدهمین استان در تعداد کشتههای جادهای است چراکه به ازای هر یک میلیوننفر 211 نفر فوتی داشته است و اگر از لحاظ طول راهها نگاه شود فارس در میان استان های مختلف کشو استان چهاردهم است.
سیاهپور با بیان اینکه آمار فوتیهای جادهای فارس در سال 96 نسبت به سال 95 و سال 97 نسبت به سال 96 نسبت کاهشی چشمگیر داشته است گفت: در 3 ماهه نخست امسال نیز نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته تلفات جادهای 8 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: براساس آمار رسمی سال 97 استان فارس سومین استان از نظر کاهش تلفات جادهای بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس ضمن اشاره به اینکه با حذف نقاط پرتگاهی، اجرای خاکریز، ایجاد گاردریل و غیره شدت تصادفات در استان فارس از فوتی به جرحی کاهش یافته است اظهار داشت: محورهای پرتردد و پرتلفات استان فارس شناسایی شدهاند که یکی از محورها سه راه دریس به سمت امامزاده سید حسین (ع) کازرون است و برای ایمنسازی این نقاط اقداماتی زیادی انجام شده است.
سیاهپور به این نکته نیز اشاره کرد که پلیس راه استان نیز 70 نقطه که در آنها نگرانی از بابت بروز حادثه وجود داشته به راهداری اعلام کرده که از این بین 22 نقطه ایمنسازی شده و ایمنسازی 18 نقطه نیز در دست اقدام است که پیشرفت فیزیکی آنها نیز بالای 50 درصد است.
وی تأکید کرد: برای مدیریت سرعت کاربران جادهای تاکنون 136 سامانه ثبت تخلف سرعت در محورهای فارس نصب شده که آمار نشان میدهد که در این نقاط که سرعت به صورت لحظهای و متوسط کنترل شده تعداد تصادفات منجر به فوت نیز کاهش داشته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس با اعلام راهاندازی 35 سامانه ثبت تخلف سرعت دیگر در محورهای این استان گفت: با توجه به نوسانات بازار ارز و تحریمها برای تامین تجهیزات راهانداری این سامانهها با مشکل روبهرو هستیم ولی با جلسات متعددی که برگزار شده پیمانکاران قول مساعد برای تامین تجهیزات دادهاند.