لیلا نورافشان در جمع سرپرستان مدارس شبانهروزی استان با محوریت توانمندسازی سر پرستان این مدارس ، با تاکید بر اینکه تهدید آسیبهای اجتماعی فقط متوجه قشر ، سن و جنس خاصی نمی شود گفت : این تهدید ممکن است همه اقشار و آحاد جامعه را در معرض خطر قرار دهد.
او افزود : اگر بتوانیم مهارتهای اولیه زندگی از جمله مهارت نه گفتن ، کنترل خشم ، حل مسئله ، چگونه سالم زیستن و ... را در دانش آموزانمان تقویت کنیم در آینده بسیاری از پرونده های قضایی و کیفری تشکیل نمی گردد و افراد دچار مشکل نخواهند شد.
نورافشان با بررسی نتایج پایش های صورت گرفته و مشخص گردیده گفت : آسیب هایی چون گرایش دانش آموزان به سمت مواد مخدر، فضای مجازی ، افسردگی ، خودزنی یا فرار از مدرسه، ترک تحصیل یا پایین بودن اعتماد به نفس ، کمرویی ، افت تحصیلی ، خشونت ، پرخاشگری همگی مواردی هستند که ممکن است همه دانش آموزان به ویژه دانش آموزان مدارس شبانه روزی را مورد تهدید قرار دهند که باید مورد توجه قرار گیرد.
او یکی از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی سرپرستان مدارس شبانه روزی نسبت به مخاطرات پیش روی دانش آموزان و راهکارهای برخورد با این مسائل دانست و گفت : یکی از فاکتورهای اساسی در بهزیستی روانی افراد و جامعه ،توجه به امر آموزش و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است و قطعاً در این راستا نقش بیبدیل نهاد آموزشوپرورش بسیار مؤثر و انکارناپذیر است.
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزشوپرورش فارس در تشریح طرحهایی که بهمنظور کاهش آسیبهای اجتماعی و روانی دانش آموزان در مدارس شبانهروزی به صورت ویژه به اجرا درمیآید، گفت: طرح ابتکاری « هر مدرسه شبانهروزی یک کانون یاریگر زندگی » ازجمله طرحهایی است که برای اولین با توسط اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزشوپرورش فارس به اجرا درمیآید.
نورافشان با اشاره به اینکه برای تسهیل فرایند یادگیری مهارتهای زندگی، کتاب کارتوانمند سازی روانی – اجتماعی برای دانشآموزان تهیهشده است، افزود: این کتاب هدفهای خاصی را ازجمله کسب دانش صحیح درباره رفتارهای سالم و پرخطر، تغییر نگرش به رفتارهای پرخطر و کمک به کسب مهارتهای مؤثر برای مقابله با موقعیتهای دشوار زندگی دنبال میکند.
وی تاکید کرد : هدف اصلی از اجرای این طرح، آموزش مهارتهای زندگی، افزایش تواناییهای روانی - اجتماعی و ارتقای سطح سلامت دانشآموزان است که بر اساس آن، افراد قادر خواهند بود به طور مؤثر با مشکلات و چالشهای زندگی مقابله کنند.
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزشوپرورش فارس تأکید کرد: مداخلات فوری و موردی درزمینه کاهش آسیبهای اجتماعی و اجرای طرحهایی با محوریت توانمندسازی دانش آموزان، افزایش مهارت های فردی و اجتماعی ، پیشگیری از اعتیاد و ... میتواند در پیشگیری از بسیاری از آسیبهای دیگر اجتماعی و روانی نقش چشمگیری داشته باشد.
نورافشان افزود: در همین راستا شیوهنامه ویژهای با محوریت کانون یاریگران زندگی برای اجرا در مدارس شبانهروزی استان تهیه و در قالب آن برنامههای متنوعی در تمامی حوزهها ازجمله فعالیتهای فرهنگی و تربیتی، ورزشی و مهارتآموزی و ... پیشبینیشده است که به این مدارس ارسال میگردد.
وی شناسایی سریع دانش آموزان در معرض خطر را یکی از مهمترین مسائل در مقابله با آسیبهای اجتماعی عنوان کرد و گفت: شناسایی بهموقع و تشخیص دانش آموزان در معرض خطر و تعیین نوع و نحوه مداخلاتی که باید باهدف کاهش این آسیبها صورت پذیرد ، در موفقیت طرحها و برنامهها بسیار مؤثر است.
نورافشان با اشاره به لزوم آشنایی مربیان و معلمین مدارس خصوصا سرپرستان مدارس شبانهروزی با مهارتها و شیوههای آموزش مقابله با آسیبهای اجتماعی و توانمندسازی دانش آموزان گفت : اگر بخواهیم در اجرای طرحها و برنامههای این حوزه موفق باشیم لازم است مجریان طرح نیز آگاهی و شناخت کافی از مهارتهایی همچون ارزش سلامتی، خودآگاهی، عزتنفس، خطرپذیری، تصمیمگیری، حل مسئله، مقابله با استرس، مدیریت خشم، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی و ابراز وجود را از قبل کسب نموده باشند.
گفتنی است این نشست تخصصی با حضور بیش از 250 نفر از سرپرستان مدارس شبانهروزی استان فارس و تدریس و سخنرانی اساتید برجسته روانشناسی استان درزمینه راهکارهای مؤثر در کاهش آسیبهای اجتماعی و مداخلات مورد برگزار گردید.