مجلس به دنبال نظارت و ساماندهی دروازه‌های ارتباط اینترنتی است

مجلس به دنبال نظارت و ساماندهی دروازه‌های ارتباط اینترنتی است
   
مجلس به دنبال نظارت و ساماندهی دروازه‌های ارتباط اینترنتی است |||| ||||

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در مجلس گفت: به دنبال ساماندهی و نظارت بر فعالیت "گیت وی" ها (نقاط و دروازه‌های اتصال کشور به شبکه جهانی وب) و فعالیت پلتفرم‌های خارجی ارائه دهنده خدمات در شبکه اینترنت هستیم.

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی  افزود: در قانون مربوط به حمایت از کاربران فضای مجازی در حال برنامه ریزی و ساماندهی گیت‌وی ها هستیم و نه کاربر، به عنوان نمونه اگر کاربری یک خلاف شخصی در فلان پیام رسان داشته باشد ممنوعیتی برای فعالیت وی مطابق این قانون در نظر گرفته نشده است.

وی به فعالیت گیت‌وی‌ها از دو مجرای داخلی و خارجی در فضای مجازی کشور اشاره کرد و گفت: مدام می‌گویند ما می‌خواهیم کسب و کارهای مجازی را مسدود کنیم، اعلام می کنم برخلاف تبلیغات منفی، اسم طرح حمایت از کاربران در فضاهای مجازی است یعنی طرح به فعالیت و کسب و کار مردم در این فضا خدشه ای وارد نمی کند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: برعکس به دنبال مدیریت گیت وی ها و پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، تلگرام و توئیتر هستیم که از خارج می آیند و فعالیتشان حساب و کتابی در داخل کشور ندارد، حتی در ترکیه بر این پلتفرم ها نظارت می شود و آنها را مجبور کرده اند تا مسوول و نماینده ای در این کشور معرفی کنند تا اگر به عنوان مثال افرادی در جریان فعالیت در یک پیام رسان از نظر مالی متضرر شدند، جوابگو باشد.

جرم انگاری برای پلتفرم نه برای کاربر 

آقاتهرانی با بیان اینکه اکنون در ایتا، سروش و امثالهم جایی برای رسیدگی به شکایات مردمی وجود دارد، گفت: فعالیت در حوزه پلتفرم های خارجی متاسفانه در کشورما رها شده است، مطابق طرح ما برای فضای مجازی، جرم انگاری نه برای کاربر بلکه برای گیت وی هایی که خدمات پلتفرم ها را ارائه می دهند، پیش بینی شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به این منظور پلتفرم ها مکلف می شوند دفتر و مسوولی در کشور معرفی و تعیین کنند تا اگر شکایتی از آنها صورت گرفت بتوان حقوق ملت را از آنها پیگیری نمود.

وی گفت: آیا معقول است کلید خانه خودمان را به افراد دیگری بدهیم؟ در حال حاضر تلگرام و بویژه اینستاگرام در حال فرهنگ سازی در کشور و بویژه بر روی نسل جوان ما هستند و هر کاری که می خواهند در این پلتفرم ها انجام می دهند و پاسخگویی نیز ندارند، البته در کنار این اقدامات در حال ضابطه مند و پاسخگو کردن افراد بالاسری در دولت هستیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ایالات متحده آمریکا ۲۷۰ ماده قانونی برای فعالیت پلتفرم ها تعیین کرده است، چطور ما نباید این قوانین را داشته باشیم؟

اعمال محدودیت برای واتساپ و ایسنتاگرام در آمریکا

آقاتهرانی ادامه داد: سه هفته پیش دادستانها در ۴۰ ایالت آمریکا حکم داده اند که گیت وی ها در قالب فعالیت واتساپ و اینستاگرام حق ندارند برای کودکان برنامه بدهند، اما از اینگونه اعمال قانونها در ایران خبری نیست و کودکان ما در این فضاها رها شده اند.

وی گفت: طرحی که الان با عنوان حمایت از کاربران فضای مجازی در مجلس در جریان دارد هنوز قانون نیست و قرار است در هفته جاری به صحن علنی مجلس برود، که ممکن است با نظر مجلس به کمیسیون تخصصی برگردد و چکش کاری شود و متخصصان روی آن کار کنند و سپس به شورای نگهبان ارسال شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: ۳۴ ماده، با کمترین تبصره در خصوص این طرح وجود دارد که ما به دنبال بررسی تخصصی این طرح با حضور متخصصان هستیم و معتقدیم اولویت باید تشکیل کمیسیون تخصصی و کار تخصصی بر روی این طرح باشد، منطقی است متخصصان روی طرح کار کنند، در صحن علنی مجلس همه که متخصص کار نیستند و از طرفی ما می خواهیم کار پخته تر باشد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
310 کلیک ها  دوشنبه, 14 تیر 1400 12:16
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا