از گراند شاپوری تا مرگ در غربت کرج

راستین آنلاین: آبادانیهای دهه چهل و پنجاه نام و بازیهای خوب اورا به یاد دارند .


 بازیکنی که در فوتبال  از هوش و فرصت طلبی و سرعت خوبی  برخوردار بود و با سرعتی که داشت هر دفاعی را آزار می داد. به همین دلیل  نام و آوازه اش در آبادان و خوزستان پیچید و حضورش در فوتبال جنوب حس شد .
 اما او پس از سالها دلبری در مستطیلهای خاکی و سبز به غربتی ناخواسته و تحمیلی "مبتلا" شد.
 دوری از زادگاه و گذران فرساینده  دوران بازنشستگی  در "غربت" کرج  او را در انزوایی دردناک مچاله کرد .به  تصویرش نگاه کنید  این همان آقای رضا هیربد است که روزی در مجلس ترحیم زنده یاد استاد دهداری  در تهران  با  جسارت وصراحتی کم نظیر  در انتقاد از یکی از  چهره های مطرح فوتبال کشور سخن گفت و به دفاع از رفتار و اندیشه های استاد دهداری پرداخت و انبوه حاضران در مجلس را به تفکر و تعمق واداشت . 
سال گذشته  وقتی هوشنگ خواجه ای از همبازیان آقا رضا و از پیشکسوتان محبوب و محجوب  فوتبال آبادان  خبر بیماری و دلتنگی های آقا رضا راشنید بی هیچ مکثی با جمشید بشاگردی تماس گرفت و آقا جمشید نیزتنی چند از پیشکسوتان را جمع کرد و به اتفاق  نظام آزادی  و قاسم شبانکاره و حسین رودانی به دیدارش رفته و از او عیادت کردند .
دیدار همبازیان و همشهریان قدیمی و چهره های محبوب فوتبال آبادان  اورا مثل همیشه به وجد آورد و چند ماهی با این دیدار ها خاطره بازی کرد . اما ادامه زندگی درآسایشگاه  سالمندان و تبعات آن  اورا ذره ذره آب کرد وبالاخره در نهایت  تاثر و تاسف جانش را ستاند .
   قهرمان و حس تنهایی و فراموش شدگی همان حال و احوال و  حسی است که قهرمان و نام آور را آرام آرام مایوس کرده ودر نهایت به دیار "فراموش شدگان"  می فرستد . می گویند  هیچ کسی را از مرگ گریز و گزیری نیست اما در این شرایط ناپایدار و دشوار  که  نومیدی ها وتلخی هایش بیش ازهر روزگار دیگری آدمها را تا مرزنوعی بی حسی و بیگانگی برده  می شود کاری کرد از جنس همان کاری که پیشکسوتان آبادانی در کرج انجام دادند و فوتبالیست پر شر و شور سالهای پیشین را به وجد آوردند.
از دیدارتا دلجویی و حمایتهای عاطفی، نوستالژی و خاطره را به زندگی پیوند می زند. لبخندی بر چهره ها می نشاند و جنس آدمها و بخشی از معنای زندگی را نشان می دهد . آدمی با  همین حس ها وتعلقات و رفتار ها است که نشان آدمیت می گیرد. حالا نام رضا هیربد هم به فهرست درگذشتگان فوتبالی اضافه شد و اندوهی را برای پیشکسوتان و همبازیانش رقم زد .دریغ و درد . روحش شاد وخدایش بیامرزاد.
انتهای پیام /  عبدالکاظم دریساوی-روزنامه نگار
1624 کلیک ها  شنبه, 10 آبان 1399 06:51
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا