ارزقهرمانان جهان در جیب مردم شیراز

منفعت گوش شکسته ها برای شهر راز

امروزه در دنیا به ورزش با دو دیدگاه و هدف توسعه ای توجه می شود که یکی سلامت جسم و روان و دوم  کسب شهرت ودرآمد است.درواقع تلاش کشورهای مختلف برای کسب امتیازمیزبانی مسابقات مهم بین المللی به دلیل درک صحیح ازاین دو دیدگاه است.

این در حالی است که تاثیر ورزش بر اقتصاد، فرهنگ و نهادهای اجتماعی، در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست، به گونه ای که از رقابت برای کسب میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال در جهان به عنوان «نبرد میزبانی» نام برده می شود. ورزش علاوه بر تهییج در جوامع اجتماعی، بر سلامت افراد و افزایش نشاط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نیز به صورت مستقیم اثر می گذارد و همین امر عاملی برای پیچیده شدن امور ورزش در همه جوامع بشری بوده است.. کسب درآمدهای میلیاردی و یا سرمایه گذاری های میلیون دلاری در ورزش قهرمانی نشان می دهد که این پدیده قرن بیست و یکم می تواند حتی به عنوان یک چرخه بزرگ و دوار اقتصادی در همه کشورها مطرح شود. همین چرخه اقتصادی بزرگ باعث شده است تا عده ای به دنبال ایجاد گردشگری ورزشی در کنار این پدیده جهانی باشند تا هم ورزش قهرمانی و هم ورزش همگانی برای مخاطب جذاب باشد و حتی مشتاقان برای دسترسی به آن حاضر به هزینه کردن باشد.

هرده گردشگر ورزشی یک شغل ایجاد می کند

 در شهرهایی چون مادرید یا بارسلونا، ورزش قهرمانی برای مخاطبان اهمیت بالایی دارد و مخاطبان برای آن، هزاران دلار هزینه می کنند. کالای ورزشی در این دو شهر، فوتبال، بسکتبال، هندبال و والیبال است و این کالا با بالاترین کیفیت به مخاطب ارائه می شود و مخاطب برای دسترسی به این کالاها، از دیگر خدمات از جمله هتل، حمل و نقل، اینترنت و شبکه های فروشگاهی لباس و توپ و محصولات باشگاهی با پرداخت هزینه بهره می برند. این بهره مندی در آمدزا، برای باشگاه های ورزشی یا کشورها، عنصر چند وجهی گردشگری ورزشی را شکل می دهد تا بر اساس استانداردهای جهانی صنعت توریسم، هر 10 گردشگر ورزشی زمینه اشتغال یک نفر را ایجاد کند.

شیراز می تواند از مزایای صنعت گردشگری ورزشی بهره مندشود

براساس برنامه قرار است 8 تیم مطرح دنیا در رشته کشتی فرنگی قهرمانان خود رابرای ایستادن روی سکوی قهرمانی جهان به شیرازاعزام کنند تا این قهرمانان برای بالارفتن ازسکوی قهرمانی طی دو پنجه در پنجه یکدیگر کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس، با پراهمیت دانستن کسب امتیاز میزبانی این مسابقات و برگزاری آن درشهر شیراز می گوید:جداازاعتبارجهانی این مسابقات نکته قابل تامل در خصوص برگزاری مسابقات این چنینی این است که چند سالی است  صنعت جدیدی دردنیا تحت عنوان صنعت گردشگری ورزشی شکل گرفته که شیراز می توانددر این مسابقات از مزایای این صنعت بهره مند شود.

حیدرعلی کامیاب با بیان اینکه درحال حاضر اکثر کشورهای جهان سعی دارند از مزایای این صنعت بی بهره نمانند می افزاید: . این صنعت 600 بیلیون دلاری خود باعث رونق بسیاری از زیر مجموعه هایش شده و روند توسعه آن به گونه ای بوده که اکثر کشورهایی که به ضرورت و اهمیت این صنعت نوین پی برده اند سعی در پیشی گرفتن از دیگران در این صنعت نوظهور را دارند.

وی  که معتقد است همین امر باعث شده که حتی رقابتی بسیار سنگین برای به دست آوردن میزبانی مسابقات  بین المللی ورزشی از جمله جام جهانی ، المپیک بین کشورها ایجاد شود می گوید: مسئولان صنعت گردشگری در اکثر کشورها به این مسئله ایمان آورده اند که هرچه در این زمینه یعنی صنعت گردشگری ورزشی کشورشان سرمایه گذاری دقیق تر و کاملتری داشته باشند حاصل بسیار بهتری خواهند داشت.

کامیاب ارز آوری حاصل از میزبانی مسابقات بین المللی ورزشی را برای کشور ارزآوری پاک خواند و گفت:با برنامه ریزی صحییح و هماهنگ بین دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی می توان درآمدهای کلانی را نصیب شهر و مردمان آن کرد.

وی که معتقد است با این برنامه ریزی  می توان درآمد حاصل از میزبانی چند ورزشکاررادریک مسابقه بین المللی با فروش چندین بشکه نفت مقایسه کرد، بر این باور است که با هردیدی که به میزبانی مسابقات ورزشی نگاه شود،نتیجه ای جز کسب درآمد،رونق اقتصادی وعمرانی  و کسب شهرت برای شهر و کشورمان حاصل نخواهد شد.

کامیاب بااشاره به میزبانی شیرازدرمسابقات جام جهانی کشتی فرنیگی برگزاری این مسابقات را یک رویداد بزرگ در سطح جهان می داند و می گوید: معمولا  اینگونه رویداد ها درتهران برگزار می شود اما ما بر آن شدیم تا اقداماتی برای برگزاری هرچه با شکوهتر این رویداد را پیگیری کنیم.

وی می افزاید: با توجه به اینکه از نظر زیر ساخت های ورزشی استان جوابگوی برگزاری یک چنین رویدادی بزرگی را نداشت در سال گذشته با امضاء تفاهم نامه هایی که در استانداری منعقد شد از ابلاغ اعتبار استانی و ملی که به همت استاندار فارس انجام شد مسائل و مشکلات زیر ساختی مرتفع شد و این رقابتها در مجموعه ورزشی شهید آیت ا…. دستغیب شیراز برگزار خواهد شد .

کامیاب مرمت و بهسازی مجموعه ورزشی شهید دستغیب را از جمله دیگر فواید میزبانی یک مسابقه مهم بین المللی برای شهر شیراز می داند و می گوید:مدت دو ماه مراحل باز سازی پروژه این مجموعه به طول انجامید که با تلاش های انجام شده مجموعه آماده بهره برداری است و تا ۲۰ سال آینده فارس می تواند میزبان رقابتهای بین المللی بسیاری باشد.

یک حساب سرانگشتی

یک حساب سرانگشتی برای حضور ورزشکاران ،مربیان و عوامل مختلف 8 تیم برتر دنیا در رشته کشتی فرنگی روز در شهر شیراز حکایت ازآن داردکه برگزاری این مسابقات دراین شهرمنافع زیادی را نصیب شیرازخواهدکرد. منافعی که اگر به صورت جدی و علمی و پایدار به آن نگریسته شودمی توان  از این فرصت مهم برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در کنار هیجانات ورزشی بهره گرفت.

انتهای پیام /  101
2539 کلیک ها  شنبه, 18 ارديبهشت 1395 09:36
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا