فیفا دست تاج و کی‌روش را رو کرد

راستین آنلاین:پس از آنکه علی کفاشیان در مصاحبه ای اعلام کرد که در تعریف ماهیت این فدراسیون در اساس‌نامه سال ۸۶ به فیفا دروغ گفته شده  و عملا سراین نهاد ورزشی کلاه گذاشته ایم حالا یک پرونده جدید دیگر در فوتبال کشور سرباز کرده است.


اما این بار خود فیفا دست فدراسیون فوتبال ایران را رو کرده است.
اواسط سال ۹۷ و پیش از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی و بازیکن مورد اعتماد کارلوس کی‌روش، سؤالی مطرح کرد که «۲۰ میلیون دلار پاداش صعود تیم ملی به دو جام جهانی چه شده است؟» سؤالی که از همان ابتدا خبرگزاری تسنیم به دنبال آن رفت و در اولین گزارش با عنوان «پاداش‌‌ صعود تیم ملی فوتبال به جام‌های جهانی چه شده است؟» از زبان علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون پاسخ این سؤال را منتشر کرد.
صحبت‌های سربسته و کلی خزانه‌دار فدراسیون پاسخ روشنی به این سؤال نداد، اما به نوعی سرنخ ماجرا بود تا پس از چندین بار پیگیری خبرنگار تسنیم تناقضاتی در میان اطلاعیه‌ها و صحبت‌های مسئولان فدراسیون آشکار شود. تناقضاتی که هر روز ما را به پاسخ این سؤال که «پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی چه شده است»، نزدیک‌تر کرد.
ماجرا از این قرار بود که فدراسیون فوتبال در بخشی از پاسخ‌های خود اعلام کرد که بخشی از این پول، هزینه آماده‌سازی تیم ملی در جام جهانی شده، بخشی به کارلوس کی‌روش و دستیارانش تعلق گرفته و بخشی هم فیفا بابت جرایم و بدهی‌ها کسر کرد. با این حال، سرمربی آن تیم ملی چراغ دیگری را روشن کرد؛ آنجایی که کارلوس کی‌روش اعلام کرده بود از مهدی تاج بپرسید پاداش تیم ملی کجا هزینه شده است. سؤالی که البته توضیحات مفصلی داشت و ما را مجاب کرد تا به دنبال پاسخ آن از کارلوس کی‌روش برویم که در نهایت ۷ اردیبهشت‌ماه ۹۸ مجموعه‌ای از سؤالات (۱۴ سؤال) برای سرمربی سابق تیم ملی ارسال شد که سؤال اول آن به این شرح بود:
۱- در مصاحبه اخیرتان با یک رسانه ایرانی، مدعی شدید که مهدی تاج (رئیس فدراسیون فوتبال ایران) به وعده‌هایش به شما در خصوص جایزه نقدی (صعود به جام جهانی) عمل نکرده است. طبق ادعای شما، مهدی تاج جایزه نقدی جام جهانی را صرف مواردی جز آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی و جام ملت‌های آسیا و نیز پرداخت تعهدات مالی‌اش به بازیکنان و اعضای کادر فنی کرده است. آیا می‌توانید شفاف توضیح دهید که چه مقدار از جایره نقدی ۹.۳ میلیون دلاری فیفا (۸ میلیون دلار پاداش صعود و ۱.۳ میلیون دلار کمک هزینه آماده‌سازی) بابت صعود به جام جهانی، قرار بوده صرف پرداخت پاداش‌های شخص شما بابت رساندن ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ و برگزاری بازی‌های دوستانه شود؟ متن کامل سؤال‌های تسنیم و پاسخ‌های توهین‌آمیز کی‌روش که با عصبانیت، افترا و استیصال همراه بود را اینجا بخوانید
پس از پاسخ‌های توهین‌آمیز کارلوس کی‌روش، خبرگزاری تسنیم در حالی رفتار سرمربی سابق تیم ملی را از سر استیصال تفسیر کرد که علت آن کاملاً مشخص بود و آن هم صحبت‌های غیر واقعی بود که در زمینه دریافت نکردن پاداش جام جهانی مطرح می‌کرد. مسئله‌ای که حالا در کمتر از یک سال با کنار رفتن ابرها و تابیدن خورشید (انتشار اسناد مالی فدراسیون فوتبال نزد فیفا) علت استیصال کی‌روش را نشان می‌دهد.
مسئولان فدراسیون فوتبال بارها و در دفعات متفاوت و اعداد متناقض اعلام کردند که ۸-۷ و حتی ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلبکار هستند. پولی که به علت تحریم‌ها به حساب فدراسیون فوتبال واریز نمی‌شود. هر چند این ادعای بزرگی بود، اما فیفا نیز از پاسخِ روشن دادن به این مسئله طفره می‌رفت که در نهایت در پاسخ به پیگیری‌های متعدد خبرنگار تسنیم فیفا اعلام کرد حساب ایران نزد فیفا ۷.۹ میلیون دلار است که ۵.۷ میلیون بابت پروژه‌ها و کمک‌های مالی فیفاست و فقط ۲.۲ میلیون از پاداش جام جهانی باقی مانده که آن هم مربوط به باشگاه‌هاست و مربوط به ۸ میلیون دلار پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی نمی‌شود.
موضوعی که پس از انتشار از سوی خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۲۷ مردادماه ۹۸، واکنش علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون را به دنبال داشت و وی با هماهنگی روابط عمومی اعلام کرد به زودی در نشست خبری در این رابطه توضیح خواهد داد، اما با گذشت ۸ ماه، هنوز «این به زودی» فرا نرسیده است. هرچند با انتشار اسناد مالی فدراسیون نزد فیفا، دیگر نیازی به برگزاری این نشست خبری نیست. (فیفا در پاسخ به تسنیم اعلام کرد؛ شفاف‌سازی درباره رقم دقیق طلب فدراسیون فوتبال ایران)پ
مجموع دریافتی فوتبال ایران از فیفا بابت جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ۹.۳ میلیون دلار بود که ۸ میلیون دلار به عنوان پاداش و ۱.۳ میلیون دلار کمک هزینه آماده‌سازی برای حضور در جام جهانی بوده است. مبالغی که تا امروز سرنوشتی نامعلوم داشت و حالا فیفا به کمک آنهایی آمده که در این خصوص سؤالات متعددی داشتند.
در اسناد مالی فیفا که تصویر آن در ادامه این گزارش آمده است، اعداد و ارقام جالبی به چشم می‌خورد. از جمله پاداش یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۵۲ دلاری کی‌روش از پاداش ۸ میلیون دلاری حضور تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که متعلق به فوتبال ایران بود، اما او بیش از ۲۰ درصد این مبلغ را فقط به عنوان پاداش و نه حقوق دریافت کرده و مبالغ دیگری نیز به حساب او واریز شده است. از جمله ۴۱۲ یورو، ۵۰۳ هزار و ۷۴۵ یورو و ۶۱ هزار و ۸۰۹ یورو که در مجموع ۵۶۵ هزار و ۹۶۶ یورو (۶۶۰ هزار و ۷۶۶ دلار) می‌شود.
زیر مجموعه حساب‌های کی‌روش یک بازگشت یا کسر مبلغ ۵۰ هزار دلاری نیز وجود دارد که علت آن مشخص نیست. با در نظر گرفتن کسر ۵۰ هزار دلار، در مجموع ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۱۸ دلار مبلغی بود که از پاداش ۸ میلیون دلاری تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ فقط به حساب کارلوس کی‌روش واریز شده است. نکته جالب توجه این است که افراد مختلف در کادر او، پاداش‌های مختلفی از این پول دریافت کرده‌اند که این مبالغ به شرح زیر است:
اوسیانو کروز: ۳۱ هزار و ۹۷۳ یورو
مارکار آقاجانیان: ۲۶ هزار و ۳۹۹ یورو
دیه‌گو گیاچینو: ۲۳ هزار و ۷۲ یورو
آرین قاسمی: ۱۹ هزار و ۱۸۰ یورو
الکساندر لوپز: ۱۶ هزار و ۴۱۸ یورو
میک مک درموت: ۱۲ هزار و ۷ یورو
میکائیل هامبرتو: ۱۱ هزار و ۳۴۱ یورو
سباستین مندز: ۱۱ هزار و ۳۴۱ یورو
فیلیپه دوسانتوس: ۷ هزار و ۶۲۸ یورو
مجموع این ارقام پرداختی به افراد حاضر در کادر سرمربی سابق تیم ملی که به عنوان پاداش دریافت شده، ۱۵۹ هزار و ۳۵۹ یورو (۱۸۶ هزار و ۵۲ دلار) است. این ارقام با ارقام دریافتی از سوی کی‌روش به ۲ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۷۰ دلار می‌رسد. به این ترتیب فقط بیش از ۲۵ درصد از پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۸ به کی‌روش و دستیارانش رسیده و این جدا از مبالغی است که برای بازی‌های دوستانه‌ای چون ترینیداد و توباگو و ونزوئلا پرداخت شد که حرف و حدیث زیادی در خصوص اینگونه بازی‌ها وجود دارد. دو مبلغ ۱۴۳ هزار و ۵۰۱ یورویی و ۹۲ هزار و ۴۱ یورویی برای این دو بازی که پیش از تمام این اتفاقات کی‌روش اشاره‌ای به همکاری اسرار آمیز با شرکت «ایوول اسپورت» به عنوان شریک خودش در انجام بازی‌های دوستانه تیم ملی کرده بود. به این ترتیب چندان سخت نیست که متوجه شویم سرنوشت این پول‌ها چه شده است.
اینجا چند سؤال از مسئولان وقت فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود که این مبالغ بر چه مبنایی به حساب کی‌روش و اطرافیانش واریز شده است؟ به جز اعداد موجود در این صورتحساب، آیا مبالغی (به جز دستمزد) به حساب کی‌روش و اطرافیانش واریز شده است؟ فقط در همین یک صورتحساب در حالی بیش از یک چهارم پاداش فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به حساب سرمربی پرتغالی و اطرافیانش واریز شده که طبق قرارداد، پاداش او فقط ۱۰ درصد از این مبلغ بود که معادل ۸۰۰ هزار دلار می‌شود، اما چگونه فدراسیون فوتبال دستور واریز بیش از ۲۰ درصد به حساب کی‌روش و در مجموع ۲۵ درصد با احتساب دریافتی اطرافیانش را صادر کرده است؟ چرا مبالغ دیگری به حساب اطرافیان کی‌روش واریز شده و آنها چنین پاداش‌هایی دریافت کرده‌اند، در حالی که در جام جهانی وزیر ورزش و جوانان ۶۰۰ هزار دلار به صورت نقدی به اردوی تیم ملی برده بود و به عنوان پاداش بین بازیکنان و کادر فنی تقسیم شد.
دریافت پاداش ۱۹ هزار و ۱۸۰ یورویی آرین قاسمی، به عنوان مترجم تیم ملی هم بحث برانگیز است. کی‌روش در حالی که زبان اولش پرتغالی بوده و سپس به زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی و ایتالیایی تسلط دارد و زبان انگلیسی به نوعی زبان پنجم اوست، در ایران هم با مترجم انگلیسی زبان فعالیت می‌کرد و حالا مترجم زبان پنجم او بیش از ۳۰۰ میلیون تومان فقط به عنوان پاداش ارزی دریافت کرده است، آن هم در شرایطی که صحبت کردن این زبان از سوی کی‌روش به صورت محاوره و ترجمه فارسی آن، گاهی اوقات جنجال‌های رسانه‌ای ایجاد می‌کرد.
ابهام دیگری که در این صورتحساب وجود دارد، دو موضوعی است که از سوی خزانه‌دار فدراسیون فوتبال اعلام شده بود و در این صورتحساب دیده نمی‌شود‌. سلیمانی در مصاحبه با تسنیم اعلام کرده بود ۲.۵ میلیون دلار از پاداش ۸ میلیون دلاری هزینه کمپ تیم ملی و رفت و آمدها در روسیه شده است. چنین مبلغی در این صورتحساب دیده نمی‌شود یا حداقل با چنین عنوانی وجود ندارد و به نظر بخش بزرگی از این مبلغ قبلاً یا از محل دیگری و خارج از این صورتحساب پرداخت شده است. مسئله دیگر این بود که خزانه‌دار فدراسیون اعلام کرد ۱.۵ میلیون فرانک هم بابت جرایم از حساب کسر شده که بعدها مشخص شد جرایم ایران در فیفا حدود ۲۰۰ هزار فرانک است تا فدراسیون در اطلاعیه‌ای اعلام کند جرایم آنها از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ محاسبه و کسر شده است که این ادعا هم با صورتحساب موجود فاصله زیادی دارد.
رئیس و دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال باید پاسخ دهند و شفاف‌سازی کنند که مبنای تقسیم این پاداش‌ها چه بوده است؟ حالا که این دو در فدراسیون حضور ندارند، سخنگوی فعلی فدراسیون فوتبال که آن زمان هم در فدراسیون حضور داشت و همانند امروز به عنوان مسئول روابط عمومی فعالیت می‌کرد، می‌تواند در این باره شفاف‌سازی کند.
باید به سؤال مسعود شجاعی برگردیم که پاداشی نزدیک به ۲۰ میلیون دلار تیم ملی در دو جام جهانی کجا رفته است؟ شاید اکنون پاسخ بخشی از این پرسش را گرفته باشیم که بیش از ۲۵ درصد از پاداش صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ فقط به حساب کی‌روش و اطرافیانش واریز شده است، اما بد نیست شجاعی نیز به عنوان مطرح کننده این سؤال، آن را بار دیگر و این بار از کی‌روش بپرسد.
سؤال این است که اینگونه پاداش دادن چه معنایی دارد؟ آن هم وقتی متوجه می‌شویم با پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی ۹۸ فرانسه کمپ تیم ملی ساخته شد و پاداش تیم ملی در جام جهانی ۲۰۰۶ در حساب فدراسیون باقی ماند و پس از حضور کفاشیان پروژه‌های عمرانی فراوانی در کمپ تیم ملی انجام شد. آیا از پاداش تیم ملی در دو جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و ۲۰۱۸ روسیه، هزینه‌ای برای توسعه فوتبال کشور شد؟
با این صورتحساب که تا تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۱۹ محاسبه و در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۹ از سوی فیفا برای فدراسیون فوتبال ارسال شده، باقیمانده حساب ایران نزد فیفا ۲ میلیون ۲۶۲ هزار و ۴۳ دلار است که از این مبلغ ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۹۵ دلار پاداش باشگاه‌ها بوده که مربوط به فدراسیون فوتبال نمی‌شود. یعنی باقیمانده حساب فدراسیون با کسر این مبلغ تنها ۷ هزار و ۹۴۸ دلار بوده است.
انتهای پیام /  101
1096 کلیک ها  دوشنبه, 25 فروردين 1399 10:46
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا