از شاهین آبادان تا طبابت/داستان فوتبالیست کارگرزاده ای که پزشک شد

 راستین آنلاین:وقتی پدرش در جستجو ی کار از کوار به آبادان مهاجرت کرد،قحطی و بیکاری بسیاری از مناطق کشور را فرا گرفته بود .

علی مراد به ناچار به بصره رفت در قهوه خانه های بصره  مشغول به کار شد  تا چند سالی در آنجا امورات خودرا بگذراند. آنجا بود که با زبانهای عربی و انگلیسی آشنا شدوچندی بعد با اعلام شرکت نفت از بصره به آبادان بازگشت وبا سمت کارگر به استخدام شرکت نفت درآمدودر کنار کارگران هندی و ایرانی مشغول به کار شد .

علی مرادکوهزاد که از نزدیک با مشکلات کارگری دست و پنجه نرم می کرد از تبعیض و فقرکارگران و کشاورزان رنج می کشید درمیتینگ های اعتراضی کارگران علیه بی عدالتی شرکت می کرد .

تشکیل خانواده و تولد بیژن او را صبورتر و پخته تر کرد . بیژن در کوچه های تبعیض و مبارزه و خاطره  آرام آرام قد کشید و درکنار آن انواع تبعیض و رنج طبقات و فرودستان را می دید.

فوتبال و مدرسه وکتاب و البته دوستانی از جنس خودش نخستین جرقه های آگاهی و آزاد اندیشی را در ذهن او روشن کرد . فوتبال نه یک بهانه بلکه مدرسه و میدانی بود برای تمرین زندگی و شورش علیه بی عدالتی .

حالا مجید فخروییان و مسیبی  و شاعری وچند نفر دیگر از بازیکنان شاهین  با خواندن کتابهای غیر درسی و رد و بدل کردن کتابها، برداشتهای خود را به اشتراک می گذاشتند تا بهتر با محیط زندگی آشنا شوند.

 سالهای پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۳۲ آبادان شهر زخم خورده ای بود که یاس تا عمق استخوانش را سوزانده بود.این یاس فراگیر بسیاری را در خود فرو برد اما نسلی که نمی خواست به عنوان یک شکست خورده  وسرکوب شده قلمداد شود فوتبال و باشگاه  شاهین را مکانی برای  آگاهی و آزاداندیشی یافت و از چهره های خوشنام و فهیم  آن  همچون زنده یاد استاد دهداری . حسنییان و امیر توفیق و مجید  فخروئیان و محمد باقر ترابی و سیامک لطف الهی و ...اثر پذیرفت. 

بیژن کوهزاد در نوجوانی از تیم الوند به شاهین پیوست و در آنجا با راهنمایی های حمید جاسمیان خیلی زود چهره کرد  و به بازیکنی اثر گذار تبدیل شد .

 در دو دوره مسابقات آموزشگاهی و کشوری با عنوان کاپیتانی ، تیمهای منتخب  آبادان و منتخب  خوزستان را همراهی کرد . با شاهین آبادان چهره شد و مورد توجه پاس تهران و اسداللهی سر مربی پاس تهران  قرار گرفت.

 حسن آقا حبیبی پیشنهاد پیوستن به پاس را داد اما کوهزاد با مشورت استاد  دهداری این پیشنهاد را نپذیرفت و در سال ۱۳۴۲با حمایت مادی و معنوی دهداری  برای ادامه تحصیل راهی کشوراتریش شد. در غیاب اوبرادرش سیروس، خانواده را تحت  حمایت همه جانبه خود قرار داد تا مهاجرت و نبود بیژن  آسیبی به خانواده نزند . 

 کوهزاد در آنجا علیرغم مشکلات غربت و برخی محدودیتها  پزشکی خواند اما  به دلیل فعالیتهای سیاسی واجتماعی در بزرگترین  کنفدراسیون دانشجویان اروپا به ایران ممنوع الورود شد . 

IMG 20190704 WA0050

بیژن کوهزاد به دلیل بینش و دیدگاههای ملی و مردمی و میهن پرستانه  همزمان با پیروزی انقلاب شکوهمند بهمن ۵۷ پس از ۱۵ سال به ایران بازگشت و به توصیه داریوش فروهر کار طبابت را درایران آغاز کرد .

او به مناطق محروم رفت تا دین خود را به مردم و میهن ادا کند و او چنین کرد . بیژن کوهزاد در همه این سالها علاوه بر حرفه پزشکی مطالب ارزشمندی درباره فوتبال از زبان آلمانی به فارسی ترجمه کرد و در هفته نامه هدف به چاپ رساند و در تمام این سالها با استاد دهداری در تماس بود .

وقتی استاد دهداری چشم بر جهان بست غم سنگینی وجود او را فراگرفت اما فقدان استاد اورا منفعل نکرد‌. کوهزاد با همکاری و همراهی دوستانش در شیراز  با برگزاری ۱۴ سال مراسم  بزرگداشت استاد دهداری  ضایعه فقدان استاد را به میدانی  برای شناخت و بازنگری ارزشها و معیارهای  اخلاقی در ورزش و فراتر از آن تبدیل کرد .

دکتر بیژن کوهزاد متعلق به نسلی است که دیگر تکرار نمی شوند.  نسلی از جنس آگاهی و تعهد و به غیر اندیشیدن . نسلی که منافع و مصالح جمع و جامعه را بر منافع خویش مرجح می داند. همان نسلی که  دغدغه اش  برای مردم  پایان ناپذیر است  . نسلی که  سعادت فردی را در سعادت جمعی دیده و می بیند .

 از آبادان پرتپش و پر تنش و خاطره انگیز تا مکتب شاهین و مهاجرت به اتریش و سپس بازگشت به میهن و زادگاه و البته  خدمت صادقانه و زندگی شرافتمندانه  راهی است که دکتر بیژن کوهزاد طی کرده است .

 او یکی از همان الگوهای محجوب ومتواضع و بی ادعایی است که  باید خوب دیده شوند. به احترامش کلاه از سر برداریم .  زنده باشی دکتر .
انتهای پیام /  عبدالکاظم دریساوی
4334 کلیک ها  پنج شنبه, 13 تیر 1398 22:48
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا