شمارش معکوس برای تحقق یک رویا/افتتاح استخر ممسنی در آخرین روزهای پاییز

راستین آنلاین: شنا کردن یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها از سالیان دور برای انسان‌ها بوده است،ورزشی که كه از سن نوزادی تا سن كهنسالی می توان آنرا انجام داد.

شنا ورزشی است كه هیجان و اضطراب را كاهش داده، عضلات را قوی و محكم كرده و بدن را نرم و انعطاف پذیر می سازد و باعث می شود كه فرد انرژیی بیشتری برای انجام كارهای روزانه خود كسب كند.

انسان از دیر باز با این ورزش انس گرفته است. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهند که قدمت شنا و شنا کردن به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن‌های آشور و یونان و روم باستان باز می‌گردد. آنچه از گذشته آموزش شنا می‌دانیم بر اساس یافته‌هایی است که از «حروف تصویری» هیروگلیف مصریان به دست آورده‌ایم. یونانی‌های باستان و رومی‌ها شنا را جزو برنامه‌های مهم آموزش نظامی خود قرار داده بودند، و مانند الفبا یکی از مواد درسی در آموزش مردان بوده‌است. شنا در شرق به قرن اول قبل از میلاد باز می‌گردد. ژاپن جایی است که شواهد و مدارکی از مسابقات شنا در آن وجود دارد. در قرن هفدهم به دستور رسمی حکومتی شنا به صورت اجباری در مدارس تدریس می‌شد.

مسابقات سازمان یافته شنا در قرن ۱۹ میلادی قبل از ورود ژاپن به دنیای غرب شکل گرفت. از قرار معلوم مردم ساحل نشین اقیانوس آرام، به کودکان هنگامی که به راه می‌افتادند یا حتی پیش تر شنا می‌آموختند. نشانه‌هایی از مسابقات گاه و بی گاه میان مردم یونان باستان وجود دارد و همچنین یکی از بوکسورهای معروف یونان شنا را به عنوان تمرین در برنامه ورزشی خود گنجانیده بود. رومی‌ها اولین استخرهای شنا را بنا کردند و گفته می‌شود که در سدهٔ یکم پیش از میلاد گایوس ماسناس رایزن سیاسی سزار آگوست رومی، نخستین استخر آب گرم را ساخت.

اما درکشور ما و در قدیم، مکان‌هایی شبیه استخر سرپوشیده در حمام‌ها می‌ساختند، به نام چال حوض. این چال حوض‌ها، که حداکثر از ۱۰ متر تجاوز نمی‌کرد، برای شنا کردن و آب بازی بود. در اطراف چال حوض‌ها، سکوهایی به ارتفاع ۲ یا ۳ متر وجود داشت که از بالای آن به درون آب می‌پریدند و عملیاتی مانند پشتک و وارو انجام می‌دادند. روشنایی چال حوض‌ها از سوراخ کوچکی که در سقف بود، تأمین می‌شد. در این گونه آبگیرهای غیر بهداشتی، هیچ گونه مقرراتی وجود نداشت و هر کس می‌توانست قبل از استحمام یا پس از آن وارد چال حوض شود و به آب بازی و شنا که به معنای واقعی هم شنا نبود بپردازد. تا سال ۱۳۱۴ در سراسر ایران حتی یک استخر شنا هم نبود و فقط در اردوگاه نظامی اقدسیه تهران یک استخر برای آموزش شنا به دانشجویان دانشکده افسری ساخته بودند. در سال ۱۳۱۴، استخر دیگری در باغ فردوس شمیران احداث شد که به وزارت فرهنگ تعلق داشت. نخستین استخری که برای استفاده ورزشکاران و تعلیم اصول جدید شنا به آنها به وجود آمد، در سال ۱۳۱۴در منظریه تهران بود که یک مربی ورزش خارجی به نام «گیبسون» بر آن نظارت می‌کرد. پایه‌های ورزش شنای نوین در ایران از همان استخر منظریه گذاشته شد.

بعدها ساخت استخر در شهرها مد شد و دریکی دو دهه اخیر استخر جای خود را در زندگی شخصی مردم ما به عنوان جزئی از بنای ساختمان بازکرد.

اما در این شرایط هم شهرهایی وجود دارد که داشتن استخر جو مطالبات و به نوعی رویایی برای شهروندان آن شهر محسوب می شود.

رویایی که می تواند شهروندانی را از خردسالی تا کهنسالی درخود جای دهد و لحظاتی شاد و مفرح را برای آنها به ارمغان بیاورد.

یکی از شهرهایی که در استان فارس ودرگذشته ساخت استخر جزومطالبات مردم آن بود ممسنی است.

مردمی با گویشی عموما «لری»با تاریخی کهن!

شهرستانی با وسعت 8000 کیلومتر مربع که در شمال غربی استان فارس واقع گردیده است .

شهرستانی که مردمانی متشکل از چهار طایفه دشمن‌زیاری، رستم، جاوید، بکش با فرهنگ طایفه‌ای و عشیره‌ای اعتقادات عمیق مذهبی و دینی توام با آداب و رسوم و سنن نیک چند هزار ساله  را دردل خود جای داده است.

روحیه غالب این مردم  سلحشوری، مهمان‌نوازی، شجاعت و دلیری توام با صفا و صمیمیت روستایی با عرف و عادتهای جمعی و سنتی است.

حالا شمارش معکوس برای بهره مندی این مردم از استخر درشهر خودشان آغاز شده است.

استخری که رئیس دفترعمرانی اداره کل ورزش و جوانان استان فارس،مساحت مجموعه آن را 2هزار مترو زیربنای آن را هزارو500 متر عنوان می کند.

خداکرم کریمی بابیان اینکه محموعه ورزشی شهدای صنعت نفت ممسنی درسفر چند روز آینده وزیر ورزش و جوانان به استان فارس افتتاح می شود می افزاید:این مجموعه شامل یک استخر استاندارد،سونا،جکوزی و دو سالن رزمی است که با اعتباری حدود 5میلیاردتومان احداث و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس نیز با ابراز خوشخالی از آنچه او از آن وفای به عهد در ساخت این مجموعه یاد کرد گفت:ممسنی با مردمی با صفا ۷غیورو دوست داشتنی استحقاق خدمت رسانی بیش از این را نیز دارد.

حیدرعلی کامیاب با تقدیراز نگاه نماینده مردم این منظقه در مجلس شورای اسلامی ،وزیر ورزش و جوانان و وزیر نفت گفت:حاصل یک کار تیمی ،نگاه مشترک در توسعه عادلانه امکانات و خدمات باعث شده تا امروزنقاط کمتر برخودار استان نیز از حداقل های ورزشی برخوردارباشند.

در هرحال به نظر می رسد درشرایط خاص اقتصادی کنونی کشور،با شروع شدن شمراش معکوس برای افتتاح این پروزه بزرگ یکی از رویاهای مردم ممسنی در آخرین روزهای پاییز امسال به واقعیت بپیوندد.

انتهای پیام /  101
1449 کلیک ها  دوشنبه, 26 آذر 1397 16:47
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا