چاپ کردن این صفحه
  • مدیر کل ورزش و ورزش جوانان فارس:

تیراندازی وسوارکاری کارزاری آمیخته ازفرهنگ وتاریخ سرزمین ایران است

راستین آنلاین :مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت:تیراندازی و سوارکاری کارزاری آمیخته از فرهنگ و تاریخ سرزمین ایران است.

حیدرعلی کامیاب که صبح امروز پنجشنبه اول آذرماه درمراسم افتتاحیه مسابقات جهانی هنرهای رزمی سواره درشیراز سخن می گفت،افزود:در طول تاریخ سرزمین ایران و درشیوه زندگی آریاییان اسب همواره جایگاه ویژه ای داشته است.

وی با اشاره به اینکه این حیوان نجیب از دیرباز در کشاورزی،دامداری ،جنگ و جشن های ایرانیان نقش پررنگی را ایفا می کرده است،افزود:به اعتقاد بسیاری از مورخان نبوغ و هنرآریاییان درمواجه با این حیوان در اهلی کردن آنها تجلی پیدا کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با اشاره به برخی اسناد تاریخی موجود افزود:با اهلی شدن اسب در فلات ایران ،اجداد ما  استفاده ی گسترده ای از اسبان اهلی و رام شده کردند.

کامیاب رام  و اهلی کردن اسب را عامل  بزرگی در تغییر و تحول زندگی بشر داشت وگفت: این حیوان برای این که در سواری و طی مسافت های دور بسیار مناسب بود، از نظر نظامی اهمیت یافت.

به اعتقاد وی وقتی آریاییان به این جانور پرقیمت دست یافتند ،ابزار تمدن و برتری را در اختیار گرفته و به دوران اقتدارپای گذاشتند.

کامیاب درادامه با اشاره به نظر هردوت مورخ مشهور یونانی درباره ایرانیان گفت:این مورخ درمورد اجداد ما می گوید«ایرانیان  از۵ سالگی تا۲۰ سالگی سه چیز را می آموختند: سوارکاری ،تیراندازی وراستگویی. »

مدیرکل ورزش و جوانان فارس ادامه داد:درایران باستان برای جوانان سوار کاری و شکار دو فعالیت رایج بودو جستن بر روی اسب و پرش از روی آن در حال دویدن از ویژگی های سوارکاران سواره نظام ایران بود.

کامیاب افزود:تلفیق روحیه جنگجویی  ومیهن پرستی با توانایی های سوارکاری ،رزم آوری و رشادت از نیاکان ما مردمانی دلیر و با شهامت ساخت،مردمانی که به اعتقاد وی در کنار جنگاوری و رشادت ورزش را جزو خصایل اخلاقی می دانستندو عقیده داشتند که ورزش علاوه بر تامین تندرستی و نیرومندی، پرورش دهنده فضایل وصفات نیکی همچون شجاعت، جوانمردی و فروتنی است.

وی ادامه داد:آنان تربیت بدنی را اساس نیرومندی دانسته و نیرومندی را برای دستگیری ناتوانان و نه برای زورگویی و ماجراجویی می خواستند تا بدان جا که نیرومندی و پهلوانی را با جوانمردی و چشم پاکی و فروتنی و راستی و بسیاری دیگر از سجایای اخلاقی همراه می دانستند و ناتوانی و سستی را مایه ناراستی بر می شمردند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس دربخش دیگری ازصحبت هایش ضمن خوش آمد گویی به میهمانان داخلی و خارجی شرکت کننده در این رقابت ها از مسئولان ملی و محلی که اداره کل ورزش و جوانان را دربرگزاری چنین رقابت بی نظیری یاری کردند تشکر کرد و افزود:امروز بسیار خوشحال و خرسندیم که درسرزمینی که تاریخ آن مملو از رشادت ،راستی و رزم آوری است میزبان مسابقات جهانی هنرهای رزمی سواره هستیم.

کامیاب افزود:ایران  سرزمینی است که بامردمانانش علیرغم توانایی های بی نظیرشان در رزم آوری و جنگاوری هیچگاه درجنگ و خونریزی پیشقدم نبوده اند و درطول تاریخ همواره به مردم صلح دوست مشهور بوده اند.

وی افزود:به اعتقاد من حضور چابکسوران و رزم آوران  کشورهای مختلف دنیا در این مسابقات فرصت مناسبی است برای تبادل فرهنگی و ارتباط بین فرهنگ های ملل مختلف .

اتفاقی که به اعتقاد وی دنیای مملو از جنگ آن بیش از هر زمانی به آن احتیاج دارد.

انتهای پیام /  101
952 کلیک ها  پنج شنبه, 01 آذر 1397 22:49
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بیشتر بخوانید 101

موارد مرتبط