چاپ کردن این صفحه

یک فوتبالیست نام آشنا «فوتوالی» رادر فارس راه اندازی می کند

راستین آنلاین :بازیکن سابق تیم های فجر شهید سپاسی و برق شیراز شیراز که سابقه کاپیتانی در این تیم ها را دارد به عنوان مسئول کمیته فوتوالی استان فارس منصوب شد.

صمد زارع با هماهنگی هایی که با فدراسیون باز یهای بومی و محلی و ورزش آتی روستایی و عشایری صورت گرفت طی حکمی از سوی اردشیر حسن زاده به عنوان مسئول کمیته فوتوالی استان فارس کارش را آغاز کرد.
فوتوالی ورزشی بین‌المللی است که قوانین آن مشابه والیبال بوده اما همانند فوتبال با پا بازی می‌شود.
زمانی امتیاز بدست می‌آید که توپ در زمین حرف به زمین اصابت کند یا حریف مرتکب خطا شود یا نتواند توپ فوتوالی را برگشت دهد.
فوتوالی برای اولین بار در برزیل انجام شد. این رشته در دهه شصت میلادی بصورت تفریحی و بدون تشکیلات خاصی در بین مردم ساحل نشینان برزیل رواج پیدا کرد تا سال ۱۹۸۰ که به عنوان یک رشته ورزشی محبوب رسمیت پیدا کرد و دارای فدراسیون جهانی شد. فوتوالی برای اولین بار در سواحل ریودوژانیرو آغاز شد و کم‌کم به دیگر شهرهای برزیل انتقال پیدا کرد.
در این رشته مفرح ستارگان بزرگ فوتبال برزیل نیز به مسابقه با حریفان می‌پردازند. آنان برای اینکه این رشته ورزشی را بیشتر به مخاطبان بشناسانند در مسابقات نمایشی که در ساحل کوپاکابانا و ایپانما از سواحل معروف ریودوژانیرو برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.

بازیکنان بزرگی مثل روماریو، ادموندو، زیکو، گواچو و ادینهو که از سال ۱۹۸۲ و بمدت ۴ سال عضو تیم ملی فوتوالی برزیل بودند و در مقاطعی نیز بازیکنانی مثل رونالدو، رونالدینهو و کاکا به این بازی پرداخته‌اند.

فوتوالی هم اکنون علاوه بر برزیل در اکثر کشورهای جهان طرفدارانی دارد و دارای تشکیلات رسمی هست. کشورهای نظیر: فرانسه، آلمان، اسپانیا، پرتغال، آرژانتین، سوئیس، اروگوئه، تایلند، هلند، ایتالیا، اتریش، آمریکا و ...
در هلند فوتبالیستهای معروفی چون: فیلیپ کوکو، آرین روبن، روی ماکای و برادران دی بوئر به این رشته جذاب می‌پردازند.
در فرانسه تیری آنری، لوران بلان و ژان پیرپاپن، در آرژانتین دیگو مارادونا و لیونل مسی نیز به فوتوالی روی آورده‌اند و در انگلیس نیز ستاره معروف فوتبال جان بارنز، مسئولیت فدراسیون فوتوالی آن کشور را برعهده دارد.فوتوالی جزو ورزشهای محسوب می‌شود که هیچگونه برخورد فیزیکی بین بازیکنان در برندارد. پس هر کسی مثل  دختر و پسر و تمامی گروه‌های سنی می‌تواند آن را بازی کند.
سطح زمین باید از ماسه یکنواخت، مسطح، هموار و یک شکل باشد.
برای مسابقات بین‌المللی ماسه باید حداقل ۳۰ سانتیمتر عمق داشته باشد.
سطح زمین این رشته  نباید لیز یا لغزنده باشد و برای ورزشکار خطرساز گردد.
میزان نور برای مسابقه بین‌المللی در شب باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ لوکس باشد.
زمین مسابقه باید به شکل مستطیل و به ابعاد ۱۸ × ۹ متر مربع باشد. مناطق آزاد دور زمین حداقل باید ۳ متر از خط اصلی باشد. برای مسابقات بین‌المللی منطقه آزاد باید حداقل ۵ متر باشد. مثل زمین والیبال ساحلی)
اندازه تور ۹٫۵ متر طوی و ۱ متر عرض می‌باشد.
نواری کناری زمین که محوطه مسابقه را نشان می‌دهد با نواری به قطر حداقل ۵ و حداکثر ۸ سانتیمتر باشد و اگر از طناب استفاده می‌شود قطر آن باید بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر باشد.
زمین مسابقه محصور شده با دو خط طولی و دو خط افقی است.
اندازه طول تور ۹٫۵ متر و عرض آن ۱ متر بوده و در مرکز زمین بوسیله دیرک‌ها نصب گردد.
تور باید طبق استاندارد ساخته شده باشد و اندازه هر سوراخ آن ۱۰ سانتیمتر باشد و لبه‌های تور بوسیله نواری به اندازه ۵ تا ۸ سانتیمتر محصور شده باشد.
بلندی تور برای مسابقات رسمی بزرگسالان باید ۲۲۰ سانتیمتر باشد.
انتهای پیام /  101
1683 کلیک ها  یکشنبه, 22 مهر 1397 11:40
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

بیشتر بخوانید 101