چاپ کردن این صفحه

اساسنامه پر چالش هیات فوتبال/فاصله گرفتن فدراسیون از ورزش دولتی یا اعلام خودمختاری

راستین آنلاین: فوتبال است دیگر! تافته جدا بافته ورزش‌ها! از پول‌های هزینه شده در آن گرفته تا اساسنامه‌ای متفاوت با عدم رعایت حقوق شهروندی.

با تدوین اساسنامه جدید هیات های فوتبال استانی در مهرماه 1396، کارشناسان این ورزش ضمن نقد اساسنامه مذکور بندهایی از آن را حتی مغایر با حقوق شهروندی نیز می‌دانند.

نقدهایی که باعث شده در برخی استان‌ها چالش‌هایی نیز بوجودآید.

به‌عنوان‌مثال در شرایطی که در آینده‌ای نه‌چندان دور مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان فارس برای انتخاب رئیس این هیات برگزار می‌شود، برخی مسئولین اداره کل ورزش و جوانان این استان با انتقاد از چند بند این اساسنامه معتقدند شرط اسکان کاندیدای ریاست هیات در مرکز استان توهین به مدیران و ورزشکاران شهرستانی است.

به اعتقاد برخی کارشناسان این شرط می‌تواند مغایر با حقوق شهروندی باشد.

اما از سویی دیگر برخی دیگر از کارشناسان بهانه فاصله گرفتن فوتبال از ورزش دولتی و سیاسیون را عاملی برای تلاش فدراسیون فوتبال جهت اعلام نوعی خودمختاری در هیات های استانی این فدراسیون می‌دانند و معتقدند اگر قرارباشدهیات فوتبال استان به‌عنوان جزیره‌ای بدون ارتباط با اداره کل اداره شود پس باید در واگذاری امکانات دولتی نظیر زمین‌های چمن، ساختمان‌های اداری و... به این هیات نیز توسط اداره کل ورزش و جوانان تجدیدنظر شود.

این در حالی است که حذف نقش حکمیتی اداره کل ورزش و جوانان استان‌ها درروند بررسی کاندیداهای شرکت در انتخابات این هیات نیز یکی دیگر از مواردی است که بسیاری از کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان آن را موردنقد تندوتیز خود قرار می‌دهند.

اما در این میان رئیس کنونی هیات فوتبال استان مصالح فوتبال را درافزایش تعامل میان فدراسیون فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان می‌داند، می‌گوید: از زمان انتخاب سلطانی فر به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان سعی شده تا این تعامل بیش از گذشته شود.

غلامعلی هنرپیشه درعین‌حال به منتقدین اساسنامه جدید هیات فوتبال استان‌ها نیز حق می‌دهد و می‌گوید: قطعاً فدراسیون فوتبال هم در هر اقدامی ابتدا منافع فدراسیون و فوتبال را در نظر می‌گیرد.

منافعی که به اعتقاد وی شاید در برخی مواقع به مذاق ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها خوش نیاید.

درهرحال در شرایطی که سال پیش رو، سالی مهم برای فوتبال کشور محسوب می‌شود لزوم در نظر گرفتن مصالح عمومی ورزش با نقش نظارتی ادارات کل ورزش و جوانان به‌عنوان نمایندگان وزارت ورزش و جوانان بیش از هرزمانی لازم و ضروری به نظرمی‌رسد.

نقشی که می‌تواند از معایب آنچه برخی از آن به‌عنوان خودمختاری فوتبالی‌ها یاد می‌کنند کم کند.

 

 

انتهای پیام /  101
2039 کلیک ها  سه شنبه, 18 ارديبهشت 1397 13:50
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

بیشتر بخوانید 101

موارد مرتبط