چاپ کردن این صفحه

ورزش کبدی ریشه در تاریخ چندین هزاره ساله سرزمین پارس دارد

راستین آنلاین:مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت ورزش کبدی ریشه در تاریخ چندین هزار ساله سرزمین پارس دارد.

حیدر علی کامیاب که در دیدار با سرمربی و مربی تیم ملی بانوان به سخن می‌گفت با اشاره به ریشه فارسی نام ورزش کبدی افزود: فلسفه این ورزش اشتراکات فراوانی با خصوصیت های دلاوری و جنگاوری مردان و زنان ایرانی دارد.

وی  با تشریح شباهت‌های ساختاری این ورزش با دیگر ورزش های بومی، محلی و حتی هنر های باستانی ایران گفت: برخی تحلیل ها حاکی از آن است که ورود بازیکنان کبدی به زمین حریف و یورش به صف حریفان  همان رجز خوانی مرسوم در جنگ ها و دلاوری های ایرانیان باستان است که قهرمانان و پهلوانان صحنه های جنگ حریفان را به جنگ تن به تن دعوت می‌کردند.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس ورزش های بومی محلی ایران را سرشار از حکمت های فراوان دانست و با اشاره به تاریخ چندین هزار ساله سرزمین فارس گفت:سرزمین پر رونق فارس از دیرباز زیستگاه مردان و زنانی بوده است که زندگی آنها با جنگ آوری و رشادت که از خصوصیات اصلی ورزشکاران محسوب می‌شود عجین شده است.

کامیاب در ادامه جایگاه ورزش کبدی در عصر جدید در کشورمان را جایگاهی ویژه عنوان کرد و با تقدیر از عملکرد هیئت کبدی استان در چند سال اخیر افزود: وجود استعدادهای فراوان در استان پهناور فارس که برخی آن را ایران کوچک می نامند در کنار برنامه ریزی دقیق و پرهیز از پرداختن به حاشیه ها در اداره هیات کبدی باعث شده فارس به جایگاه اصلی خود در ورزش کبدی کشور نزدیک شود.

وی وجود چهره های جوان وآینده دار در کبدی استان در دوبخش آقایان و بانوان را از  ویژگی‌های این ورزش در  استان فارس دانست و افزود: سعیده جعفری، راحله نادری و میترا شاه پرست بانوانی هستند که توانسته اند با صرف کردن فعل خواستن، توانستن را در ورزش کبدی تجربه کنند.

در ادامه این دیدار که عباس رضایی رئیس هیئت کبدی استان نیز حضور داشت خانم جین سرمربی تیم کبدی بانوان کشور با ابراز خرسندی از حضور در شهر شیراز، این شهر را یکی از زیباترین شهرهای جهان توصیف کرد و افزود: بی شک تیم ملی ایران نسبت به چند سال اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی  در کنار هندوستان از کره جنوبی، چین و چین تایپه به عنوان حریفان قدرتمند تیم ملی در مسابقات آسیایی یاد کردو  افزود برخی از این کشورها سرمایه‌گذاری عجیب و غریبی روی کبدی انجام دادند.

جین با استقبال از پیشنهاد اداره کل ورزش و جوانان فارس مبنی بر میزبانی اردوی تیم ملی کبدی بانوان گفت: با کمال میل از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم.

گفتنی است هیئت کبدی استان فارس با هماهنگی فدراسیون کبدی ضمن دعوت از سرمربی و مربی تیم ملی کبدی بانوان اقدام به برگزاری کلاس های متعدد فنی در طول ۴ روز اقامت این دو تن از مربیان سرشناس جهان در شهر شیراز کرده است.

انتهای پیام /  101
2137 کلیک ها  دوشنبه, 27 فروردين 1397 23:52
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

بیشتر بخوانید 101

موارد مرتبط