چاپ کردن این صفحه

فوتبال مفتی دیگر تمام شد!

راستین آنلاین: فدراسیون فوتبال با فرستادن نامه‌ای به وزیر رسما صداوسیما را به خاطر دریافت حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال تهدید کرد. پخش اینترنتی مسابقات لیگ و تیم‌ ملی تنها گزینه روی میز فدراسیون فوتبال است که هزینه‌ای را برای مخاطبان در پی دارد.

 روزنامه شهروند نوشت: «تهدیدهای فدراسیون فوتبال این بار جدی‌تر از همیشه شده است. فشار باشگاه‌ها و افزایش مشکلات مالی باعث شده این بار فدراسیون از دریافت حق‌ پخش فوتبال حتی به قیمت راه ندادن دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها کوتاه نیاید. حالا پای وزیر ورزش هم به این ماجرای پر پیچ و خم باز شده است و فدراسیون تهدید به پخش مسابقات به صورت اینترنتی کرده است. اتفاقی که با پرداخت پول از سوی مخاطبان به سایت‌های پخش اینترنتی همراه خواهد بود.

پافشاری فدراسیون روی دریافت حق پخش

این نخستین‌ بار نیست که فدراسیون فوتبال دست به تهدید صدا‌و‌سیما زده است. طی چند‌ سال اخیر این برای چندمین بار است که فدراسیون، رسانه ملی را تهدید کرده در صورتی که حق پخش بازی‌های لیگ برتر فوتبال را پرداخت نکند، از ورود دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها جلوگیری خواهد کرد. این ماجرا حتی در دوره مدیریت علی کفاشیان هم مطرح شد اما در نهایت سنبه پر زور صداوسیما به فدراسیون چربید و باز هم خبری از حق پخش نشد. اکنون در شرایطی که اغلب باشگاه‌های فوتبال ایران با مشکلات مالی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی در آستانه ورشکستگی هم هستند، فدراسیون بیشتر از همیشه روی موضع خود پافشاری می‌کند تا بتواند حق پخش فوتبال را از تلویزیون بگیرد. اتفاقی که تاکنون رخ نداده و رخ دادن آن هم تا حدودی دور از ذهن می‌رسد.

صداوسیما کوتاه نمی‌آید

پافشاری مدیران باشگاه‌ها باعث شد یکی دو روز قبل از داربی جلسه‌ای بین آنها و روسای فدراسیون در سازمان لیگ راجع به دریافت حق پخش از فدراسیون برگزار شود. در این جلسه که ماحصل آن ضرب‌الاجل به فدراسیون فوتبال بود، قرار شد در صورتی که تا ٢٠ اسفند‌سال جاری رسانه ملی برای پرداخت حق پخش مسابقات لیگ برتر فوتبال به فدراسیون پول ندهد، دیگر هیچ‌کدام از بازی‌های فوتبال از تلویزیون پخش نشود. فدراسیون در حالی این ضرب‌الاجل را تعیین کرده که‌ سال گذشته صداوسیما رسماً اعلام کرد بر اساس اسناد و مصوبات قانونی، حقی به‌ نام «حق پخش» که رسانه ملی را ملزم به پرداخت وجهی به فدراسیون فوتبال یا باشگاه‌ها کند، وجود ندارد. مدیران صداوسیما حتی مدعی شدند که سامانه‌های پیامکی که پیش از این درآمدی برای باشگاه‌ها نداشته‌اند، با تبلیغات رسانه ملی برای تیم ملی، استقلال و پرسپولیس درآمدهای میلیاردی به همراه آورده‌اند و همین نشان می‌دهد صداوسیما کمک زیادی به فوتبال کرده است. با این وجود فدراسیون هم از موضع خود کوتاه نمی‌آید و تاج با آگاهی از این‌ که این بار هم نمی‌تواند به تنهایی از پس صداوسیما بربیاید، پای نفر اول ورزش کشور را به ماجرا باز کرد.

تاج دست به دامن وزیر شد

ناامیدی تاج از پاسخ مثبت صداوسیما به فدراسیون فوتبال نامه‌ای به سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نوشت و از او خواست به کمک فدراسیون بیاید تا بتوان حق فوتبال را از رسانه ملی گرفت. در بخشی از این نامه آمده است: «با وجود مصوبه روشن مجلس شورای اسلامی، مسئولان صداوسیما هیچ‌گونه اقدام عملی جهت تأدیه حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال که جزو حقوق مسلم و بین‌المللی این رشته ورزشی است، صورت ندادند و به نظر نمی‌رسد که هیچ‌گونه عزم و اراده جدی نیز در این خصوص وجود داشته باشد. چنانچه تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ در خصوص حق پخش تلویزیونی از سوی مسئولان محترم صداوسیما تعیین تکلیف قطعی، اقدام عملی و تبادل قرارداد جهت‌ سال آتی صورت نگیرد، ناگزیر به منظور جلوگیری از تعطیلی باشگاه‌ها و تضییع بیشتر حقوق فوتبال، دیگر گزینه‌های پخش اعم از تلویزیونی و اینترنتی در دستور کار قرار بگیرد. بدیهی است پخش مسابقات تیم‌های ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران اعم از رسمی و دوستانه نیز مستثنی از تصمیم فوق نخواهد بود. بنابراین تقاضا می‌شود ضمن موافقت و همراهی دستور فرمایید مراتب به صداوسیما که به‌ عنوان رسانه ملی قطعاً در اولویت انعقاد قرارداد است، اعلام گردد.»

از نامه رئیس فدراسیون این طور برمی‌آید که اولویت فدراسیون برای پخش مسابقات فوتبال صداوسیماست اما در صورت کوتاه نیامدن این سازمان از موضع خود آن وقت فدراسیون چه راه‌حل‌هایی را پیش رو خواهد داشت؟

تماشای فوتبال پولی می‌شود؟

شکی در این نیست که راه‌حل جدید فدراسیون فوتبال برای پخش مسابقات لیگ برتر، دامان مردم فوتبالدوست را می‌گیرد. با اوج گرفتن «جنگ حق پخش» این بار نه باشگاه‌ها و فدراسیون و نه صداوسیما متضرر نمی‌شوند بلکه تاوان وضع موجود را تماشاگران تلویزیون پرداخت خواهند کرد که اگر نتوانند به ورزشگاه‌ها بروند باید برای تماشای مسابقات فوتبال هزینه پرداخت کنند. ماجرا از این قرار است که اگر فدراسیون فوتبال تا ٢٠ اسفند نتواند با صداوسیما قرارداد ببندد به پخش اینترنتی مسابقات لیگ برتر روی می‌آورد. قطعاً سایت‌های اینترنتی که الان بازی‌های لیگ برتر را به صورت رایگان برای مخاطبان خود پخش می‌کنند، اگر قرار باشد امتیاز حق پخش لیگ برتر را از فدراسیون بخرند و برای پخش این مسابقات هزینه کنند، به دنبال درآمدزایی برای خود خواهند بود. در واقع این سایت‌ها در صورت انعقاد قرارداد با فدراسیون فوتبال، ورود به سامانه خود برای تماشای فوتبال را پولی خواهند کرد و نتیجه این اقدام به معنی پولی‌شدن نگاه کردن فوتبال برای طرفداران بی‌شمار این رشته خواهد بود. رویه معمول این سایت‌ها این است که با دریافت مبلغی ماهانه کدی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند تا با استفاده از آن کد بتوانند وارد سایت شده و بازی‌ها را تماشا کنند.

بازی‌های تیم‌ ملی هم مخفی می‌شود

در صورت تحریم‌ شدن صداوسیما، پخش بازی‌های دوستانه تیم‌ ملی هم از رسانه ملی ممنوع خواهد شد و این اتفاق در‌ سال منتهی به جام‌ جهانی نمی‌تواند وجه خوشایندی برای فوتبالدوستان ایرانی داشته باشد و حتی امکان دارد باعث ریزش مخاطبان این رشته که شرایط رفتن به استادیوم را ندارند، شود. اکنون به نظر می‌رسد درگیری قدیمی فدراسیون فوتبال و صداوسیما به نقطه‌ای رسیده که قطعا تماشای فوتبال پولی خواهد شد و انتظار می‌رود در‌ سال منتهی به جام‌ جهانی مسئولان هر دو نهاد تصمیمی منطقی بگیرند چون حتی عامی‌ترین هواداران فوتبال هم می‌دانند اصلی‌ترین درآمد این رشته در دنیا حق پخش است اما صداوسیما با استناد به مصوبات قانونی حاضر به پرداخت حق این رشته پرطرفدار نیست و فدراسیون را مجبور کرده تا از راه‌های دیگری برای کسب درآمد بابت باشگاه‌های ورشکسته وارد شود که ظاهرا قرار است این درآمد از جیب مردم خارج شود. البته استنادات قانونی صداوسیما برای ندادن حق پخش به فدراسیون فوتبال فقط شامل مسابقات داخلی می‌شود وگرنه این سازمان در مواقعی که نمی‌تواند تصاویر مسابقات بین‌المللی را از شبکه‌های خارجی بردارد، برای خرید آنها هزینه می‌کند.»

انتهای پیام /  106
2461 کلیک ها  یکشنبه, 13 اسفند 1396 11:47
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بیشتر بخوانید 106

موارد مرتبط