هشدار جدید فوتبال به صداوسیما

راستین آنلاین: پخش ناقص تبلیغات دورزمین صدای اسپانسرها را در آورده است. همزنان حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال می‌گوید: به خاطر ناآرامی‌های اخیر تصویربرداری را به صداوسیما واگذار کردیم.

روزنامه شهروند نوشت: «فوتبال به تمام معنا در مقابل سازمان صداوسیما درمانده شده است. زور مدیران فدراسیون و سازمان لیگ به تنها نهادی که در کشور حق تصویر را در اختیار دارد، نمی‌رسد. در این مدت رایزنی‌های وزرای ورزش در دوره‌های مختلف و حتی مجلس شورای اسلامی هم هیچ نتیجه‌‌ای تاکنون به دنبال نداشته و صداوسیما به خاطر زور بیشتر نه‌تنها مسابقات فوتبال را پخش می‌کند بلکه برنامه‌های متعدد پربیننده‌ای هم از قبال فوتبال می‌سازد. فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه‌ها هم به خاطر قراردادهای چند ١٠میلیاردی که برای تبلیغات محیطی با اسپانسرها امضا کرده‌اند، هیچ راهی ندارند جز این‌ که اجازه بدهند بازی‌ها تا رسیدن به یک نتیجه مثبت پخش شود تا حداقل در این فضا که از ٧٠‌درصد درآمد اصلی خود از فوتبال محروم هستند،‌ از طریق تبلیغات محیطی بتوانند بخشی از نیازهای مالی خود را برطرف کنند که حالا این مسأله هم به خاطر نوع تصویربرداری صداوسیما از مسابقات با بحران بسیار بزرگی روبه‌رو شده است.

تصویربرداری زشت!

در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر به دنبال بی‌توجهی مسئولان رسانه ملی برای پرداخت حق پخش تلویزیونی فوتبال،‌ مدیران فوتبال تصمیم گرفتند جلوی ورود دوربین و گزارشگران برنامه‌های محتوایی صداوسیما به ورزشگاه‌ها را بگیرند و این اتفاق تا هفته‌ها ادامه داشت و فقط مسابقات پخش می‌شد. مسئولان سیما اما در هفته یازدهم برای واکنش نشان‌ دادن به این تصمیم فوتبالی‌ها اقدام به کاری کردند که جنجال بسیار بزرگی به راه انداخت. در هفته یازدهم لیگ برتر وقتی استقلال و نفت در ورزشگاه آزادی بازی داشتند، در اتفاقی نادر و حیرت‌انگیز تصاویر ارسالی روی آنتن به شدت فاقد کیفیت، غیر استاندارد و به اصطلاح فنی «دفرمه» بود. تغییر زاویه فیلمبرداری دوربین‌های اصلی به شکلی بود که از ارتفاع کاستند و کنار خط طولی در ضلع شرقی ورزشگاه را از کادر خارج کردند و وقتی توپ و بازی به آن طرف کشیده می‌شد، بینندگان به زحمت می‌افتادند و نیم‌تنه بالای بازیکنان و اتفاقات آن قسمت زمین قابل مشاهده نبود. نکته قابل تأمل اینجاست که مسئولان رسانه ملی با این‌ که با مسئولان فوتبال اختلاف داشتند، حتی برای مخاطبان ارزش قایل نبودند که مسابقه را به بهترین شکل برای مردم به تصویر بکشند.

مرغ رسانه ملی یک پا دارد؛ پول نمی‌دهند!

آن رفتار صداوسیما باعث شد که مسئولان سازمان لیگ پیام عذرخواهی به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای و تصویربرداری غیر استاندارد صداوسیما در تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین منتشر کردند. نکته قابل تأمل اینجاست که رسانه ملی و فوتبال سال‌های زیادی است که بر سر قرارداد حق پخش تلویزیونی اختلاف دارند. فوتبال در ازای تصویربرداری و پخش مسابقات مختلف که اتفاقا درآمدزایی هنگفت میلیاردی برای رسانه ملی به دنبال دارد، حتی یک ریال هم دریافتی نداشته‌اند. فوتبال در تمام این سال‌ها پول می‌خواهد و صداوسیما می‌گوید؛ نه قانون به آنها اجازه می‌دهد که پولی به فوتبال بدهند و نه بودجه‌ای برای انجام این کار دارند. به این ترتیب دعوا ادامه دارد و هر چند وقت یک‌ بار به یک بهانه فوتبال و سیما در مقابل هم قرار می‌گیرند.

مشکلات خاص

در شرایط کنونی بر اساس نامه‌های رسمی اسپانسرهای تبلیغات محیطی‌ فوتبال،‌ نوع تصویربرداری بازی‌ها هم فوتبال را در آستانه یک بحران بزرگ قرار داده است. طبق ادعای مدیران فوتبال و اسپانسرها مدتی است که تصویربرداران صداوسیما که برای پوشش تصویر زنده مسابقات به استادیوم‌ها اعزام می‌شوند، در قاب‌بندی تلویزیونی مسابقات طوری عمل می‌کنند که در طول ٩٠دقیقه مسابقات تبلیغات محیطی کنار زمین آن‌ طور که باید، به تصویر کشیده نشوند و این بها دادن کم به تابلوهای تبلیغاتی مشکلاتی اساسی را برای مجری تبلیغات محیطی به وجود آورده است. این در حالی است که مراجع نظارتی و امنیتی هم با ورود عروسک‌های تبلیغاتی به ورزشگاه‌ها و نصب بالن‌های تبلیغاتی در استادیوم‌ها به خاطر مسائل امنیتی مخالفت‌هایی داشته‌اند.

اعتراض رسمی اسپانسرهای تبلیغات محیطی

جالب اینجاست که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در هفته‌های اخیر از تصمیم خود برای راه‌ ندادن دوربین و گزارشگران برنامه‌های محتوایی رسانه ملی کوتاه آمدند تا در فضایی آرام مذاکرات پیش برود اما تصویربرداری غیر استاندارد در مسابقات برای بها ندادن به تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین همچنان ادامه دارد و عملا فوتبالی‌ها را با درماندگی مطلق در ارتباط با صداوسیما روبه‌رو کرده است. شرکت‌های طرف قرارداد اسپانسر که پول‌هایی میلیاردی برای پخش تبلیغات خود در ورزشگاه‌ها به سازمان لیگ و باشگاه‌ها پرداخت می‌کنند، نسبت به این مورد اعتراض جدی داشته‌اند و حتی بعضی از آنها مدعی شده‌اند با ادامه این روند از حمایت مالی خود از فوتبال دست خواهند کشید و خسارت هم خواهند گرفت!

فوتبالی‌ها خودشان تصویربردار می‌شوند؟

اعتراض اسپانسرها، مسئولان فدراسیون فوتبال را به این فکر انداخته است که فکری اساسی برای حل آن داشته باشند. چند هفته قبل مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ تصمیم گرفته بودند در اعتراض به این رفتار رسانه ملی مقدماتی را فراهم کنند که خودشان تصویربرداری مسابقات را انجام و سیگنال پخش را در اختیار صداوسیما قرار بدهند که به دلیل برخی مسائل مسئولان فوتبال برای دامن‌نزدن به مشکلات اجرای این تصمیم مهم و جنجالی را به بعد موکول کردند. منتهی نکته قابل تأمل اینجاست که در صورت ادامه این شرایط، سازمان لیگ عزم خود را جزم کرده است که تصمیمی جدی در مقابل صداوسیما بگیرد.

بهاروند: به خاطر ناآرامی تصویربرداری را به صداوسیما واگذار کردیم

حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ به روزنامه شهروند پیرامون این اتفاقات گفت: «مردم عزیز ما در جریان باشند که در همه جای دنیا ٧٠‌درصد درآمد باشگاه‌ها و فدراسیون‌های فوتبال از محل قرارداد تجاری حق پخش تلویزیونی به دست می‌آید و آنها این پول را هزینه توسعه فوتبال خود می‌کنند. صداوسیما چند ‌سال است که به درخواست ما برای پرداخت حق پخش توجه نمی‌کند و هیچ پیشنهادی را هم برای مشارکت در طرح‌های تجاری خود در زمان پخش مسابقات فوتبال نمی‌پذیرد و ما واقعا دیگر مانده‌ایم چه کار کنیم. مردم عزیز ما انتظار دارند مسئولان بهترین برنامه‌ریزی را برای تیم‌های ملی و فوتبال داشته باشند. می‌خواهند باشگاه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی بگیرند اما وقتی صداوسیما پول اصلی فوتبال را نمی‌دهد، آنها چطور می‌توانند رقابت کنند؟»

نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال در ادامه درباره سیاست جدید رسانه ملی برای به تصویرنکشیدن تابلوهای تبلیغاتی مسابقات هم گفت: «حالا که حق پخش را نمی‌دهند، یکی از منابع اصلی درآمد فوتبال تبلیغات محیطی است که تابلو‌ها و بنرهای آن در ورزشگاه‌ها وجود دارد. منتهی ما چندین هفته است مشاهده می‌کنیم طوری تصویربرداری مسابقات را انجام می‌دهند که این تابلوهای تبلیغاتی به تصویر کشیده نشوند و این خلاف مقررات و استاندارد است. شرکت‌های طرف قرارداد روی پخش تبلیغات خود از تلویزیون برنامه‌ریزی می‌کنند که می‌آیند با اسپانسر سازمان لیگ قرارداد امضا و پول هزینه می‌کنند. منتهی با این سیاست رسانه ملی پرونده تبلیغات محیطی با یک بحران اساسی روبه‌رو شده است. ما در فدراسیون چند هفته قبل تصمیم گرفتیم که تصویربرداری مسابقات را خودمان انجام بدهیم و سیگنال را برای پخش زنده در اختیار صداوسیما قرار بدهیم که به خاطر ناآرامی‌هایی که در داخل کشور به وجود آمد، اجرای این تصمیم را متوقف کردیم تا بحرانی به وجود نیاید. منتهی اگر صداوسیما این کار خود را متوقف نکند و حق پخش فوتبال را ندهد، قطعا مسئولان فوتبال و ورزش کشور مجبور می‌شوند که تصمیمات مهمی در این رابطه اتخاذ کنند.»

انتهای پیام /  106
4284 کلیک ها  چهارشنبه, 04 بهمن 1396 13:04
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا