چاپ کردن این صفحه

ساختار فوتبال فارس حرفه‌ای نیست/خصولتی همه‌جا بد است جز ورزش!

راستین آنلاین: فوتبال و فوتسال فارس ساختار حرفه‌ای ندارد و این دلیل باعث شده تا به مسائل حقوقی در باشگاه‌ها بی‌توجهی شود.

فوتبال و فوتسال  ما فقط اسم حرفه‌ای دارد، اما همچنان این فوتبال چشم به دستان مدیران دوخته تا با یافتن میانبرهای قانونی توسط مدیران دولتی توپ تیم های خصوصی همچنان بچرخد.

این در حالی است که در کشورهای صاحب‌نام فوتبال دولت و مدیران دولتی نقش بسیار کمرنگی در اداره ورزش حرفه‌ای بر عهده‌دارند.

سعید مظفری پیشکسوت فوتبال در این خصوص معتقد است برای حرفه‌ای شدن باید زیرساخت‌های فوتبال تغییر کند و از علم و دانش بزرگانی که در این رشته ورزشی زحمت‌کشیده‌اند، استفاده شود.

این داور پیشکسوت بابیان اینکه فوتبالیست‌های کشورمان خیلی زود از این رشته ورزشی محو می‌شوند، می‌گوید: در سایر کشورها این‌گونه نیست و از دانش و علم کسانی که سال‌ها برای این رشته ورزشی‌زحمت‌کشیده اند تا زمانی که قادر به همکاری با مجموعه فوتبال باشند، استفاده می‌کنند.

مظفری این اتفاق بد را حاصل نگاه دولتی به ورزش به‌ویژه فوتبال می‌داند می‌گوید: وجود این نگاه بزرگ‌ترین آسیب را به این رشته وارد می‌کند.

نقش دولت در ورزش حرفه‌ای چیست؟

بررسی ساختار اداره ورزش در کشورهای پیشرفته دنیا نشان می‌دهد، در این کشورها دولت وظیفه تأمین سخت‌افزارهای ورزش را برعهده‌گرفته است.

به‌عنوان‌مثال مدارس کشور کانادا دارای زمین چمن هستند و این مسئله به‌طور حتم به روند آموزشی این رشته ورزشی کمک بسزایی خواهد کرد البته این موضوع به مدت‌زمان تحصیل محدود نمی‌شود و این فضای نشاط‌آور تا زمان کهنسالی ادامه می‌یابد.

در کنار این اقدام باشگاه‌های فوتبال این کشورها با تعریف دقیقی از چارت مدیریتی یک باشگاه حرفه‌ای، اقدام به پشتوانه سازی در تمام رده‌های سنی می‌کنند.

درواقع در این کشورها همه‌چیز سر جای خودش است!

اما در فوتبال و فوتسال  فارس و جائیکه تصمیم غلط مدیران دولتی، آدرس سقوط را به‌جای هموار کردن مسیر صعود به دست تیم ریشه‌دار برق دادنیز وضعیت بهتر از دیگر نقاط کشور نیست.

برخی باشگاه‌های فوتبال وفوتسال این استان پس از تشکیل، با تعریف نادرستی از فوتبال حرفه‌ای و بدون تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت درمیان راه با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند.

مشکلاتی که هواداران آن‌ها انتظار دارند کلید باز شدن قفل آن از جیب مدیران دولتی بیرون آید.این در شرایطی است که ورزش استان پهناور فارس با جمعیتی حدود 5 میلیون نفر تنها فوتبال نیست.

امروز در کنار ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از صدها طرح عمرانی در ورزش فارس (که وظیفه اصلی دولت در حوزه توسعه ورزش و ترویج سلامت در جامعه است) 51 هیئت ورزشی دیگر به‌جز فوتبال در حال فعالیت هستند و در رشته‌های مختلف تحث پوشش آن‌ها تعداد زیادی قهرمان در رشته‌های انفرادی و تیمی بارها و بارها موفق به افتخارآفرینی برای استان فارس و حتی به اهتزاردرآمدن پرچم کشورمان در میدان‌ها بین‌المللی شده‌اند.

باید باور کنیم که سیستم باشگاه‌داری فوتبال در فارس بیمار است. غالب باشگاه‌های این استان تیم‌هایی هستند که فاقد درآمدزایی لازم بوده و حامیان مالی مناسب و پایدار ندارند.

برای ترمیم زخم کهنه فوتبال و فوتسال فارس ضمن پرهیز از دولتی کردن آن باید به دنبال اصول باشگاه‌داری حرفه‌ای رفت. اقدامی که قطعاً با غوغا سالاری در رسانه‌ها و خریدوفروش تیتر توسط معدود خبرنگاران حقوق بگیرازباشگاه میسر نمی‌شود.

 

انتهای پیام /  101
1069 کلیک ها  شنبه, 11 آذر 1396 23:39
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بیشتر بخوانید 101

موارد مرتبط