برگزاری المپیک زمستانی در بیابان؟! [+ عکس]

برگزاری المپیک زمستانی در بیابان؟! [+ عکس]
   
برگزاری المپیک زمستانی در بیابان؟! [+ عکس] |||| ||||

 در حرکتی جالب کشور گرمسیری عربستان اقدام به درخواست میزبانی بازی های آسیایی زمستانی در سال ۲۰۲۹ کرده است.

به گزارش راستین آنلاین، در شرایطی که موج گرمای جهانی، بزرگترین پیست های دنیا در کشور سوئیس را تحت تاثیر خود قرار داده و اغلب این پیست ها در این فصل فقط برای تعدادی از حرفه‌ای ها باز است، کشور گرمسیری عربستان اقدام به درخواست میزبانی بازی های آسیایی زمستانی در سال ۲۰۲۹ کرده است.

برگزاری المپیک زمستانی در بیابان

حسین المسلم دبیرکل شورای المپیک آسیا این خبر را در اواسط هفته گذشته در اختیار رسانه ها قرار داد و تاکید کرد که عربستان در شهر جدید نئوم توانایی لازم برای برگزاری این رقابت ها را دارد و این شورا حمایت مطلق را در اختیار این کشور قرار خواهد داد تا با برگزاری این رقابت ها گام بزرگی در‌ جهت افزایش محبوبیت ورزش های زمستانی در منطقه غرب آسیا برداشته شود.

درخواست رسمی عربستان برای میزبانی نهمین دوره بازی های زمستانی آسیایی در منطقه تروجینا روز پنجشنبه به شورای المپیک آسیا واصل شده است. این درخواست در شرایطی است که عربستان به عنوان یک کشور گرمسیری و بیابانی اساسا به صحاری بزرگ خود شناخته می‌شود اما این یک اقدام جاه‌طلبانه در جهت برگزاری مسابقاتی است که حداقل از نظر اقلیم هیچ سنخیتی با این کشور ندارد.

در‌ میان کشورهای خاورمیانه ایران به واسطه اقلیم خاص و و ارتفاعات و مناطق برف‌گیر از دیرباز در اسکی و رشته های مختلف فعال بوده و پیست های پررونقی در‌ اوقات مختلف سال دارد. البته عربستان نیز در سال های گذشته به واسطه تغییرات اقلیمی جهانی با پدیده برف مواجه شده و حالا انتظار دارد بتواند با استفاده از پیشرفت های تکنولوژیک مسئله کمبود برف و بارش را در منطقه تروجینا حل کرده و در آنجا شرایطی مطلوب را برای برگزاری مسابقات زمستانی فراهم کند.

 

این تصاویر ساختگی تنها اطلاعات مربوط به طرح برگزاری بازیهای زمستانی در عربستان هستند.

این چیزی است که شورای المپیک آسیا نیز به آن اشاره کرده و گفته کشورهایی که معمولا برای میزبانی این تورنمنت درخواست می‌دهند برف و کوه دارند و از آغاز بازی های زمستانی آسیایی در ساپورو (ژاپن در سال ۱۹۸۶) این مسابقات همواره در کشورهایی مثل ژاپن، چین، کره و قزاقستان برگزار شده و بنابراین درخواست میزبانی عربستان سعودی کمی متفاوت است؛ یا این حال ما وظیفه داریم که در این میزبانی از عربستان حمایت کنیم.

این میزبانی پس از جلسه مجمع عمومی شورای المپیک آسیا در روز چهارم‌ اکتبر در پنوم‌پن پایتخت کامبوج اعلام خواهد شد و شورای المپیک آسیا اعتقاد دارد اگر عربستان موفق به انجام این چالش بشود و میزبانی را به دست بیاورد یک میراث بزرگ را برای خود به جای خواهد گذاشت.

منطقه ای که عربستان برای میزبانی بازی های آسیایی زمستانی پیشنهاد داده در مرکز شهر نئوم قرار داد که بلندترین قله های کوهستانی عربستان با ارتفاع ۲۶۰۰ متر بالاتر از دریا در آن واقع شده است. عربستان البته در میزبانی رقابت های فوتبال از کشورهای مهم آسیایی محسوب می‌شود و اخیرا میزبانی بازی های تابستانی آسیایی در سال ۲۰۳۴ را نیز به دست آورده است.

 

با این حال مسئله برگزاری رقابت های زمستانی بحثی متفاوت و شدیدا عجیب به نظر می‌آید به خصوص که با گرم شدن هر چه بیشتر زمین به نظر نمی‌رسد که اقلیم عربستان توانایی ایجاد شرایط استاندارد برگزاری یک دوره بازی المپیک گونه را داشته باشد.

آنچه که در حال اتفاق افتادن است بی شباهت به میزبانی قطر در رقابت های جام جهانی نیست؛ موضوعی که همچنان با انتقاد شدید از سوی مراجع مهم فوتبال در اروپا به آن نگریسته می‌شود. در آن زمان گفته می‌شد قطر‌ می‌تواند با به کارگیری سیستم های تهویه مطبوع غول پیکر شرایط متفاوتی را برای انجام مسابقات جام جهانی در تابستان آماده کند اما در نهایت این مسابقات در فصل زمستان و در اوقاتی برگزار می‌شود که در خود قطر هم آب و هوا سرد خواهد بود!

انتهای پیام /  علیرضا لرک
731 کلیک ها  سه شنبه, 18 مرداد 1401 10:49
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا