درخواست های بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور از اول اردیبهشت ماه الکترونیکی می شود

راستین آنلاین :به دستور اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی رسیدگی الکترونیکی و سامانه ای به درخواست های بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور از اول اردیبهشت ماه و از سوی کمیته های بدوی و تجدید نظر استان ها آغاز خواهد شد. 

 با اشاره به اینکه درخواست های بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور از اول اردیبهشت ماه الکترونیکی می شود، نتیجه بررسی و رای صادر شده از طریق سامانه Http//:  SAKHT.MCLS.GOV.IR  قابل پیگیری است. 
 
فارس با ۴ هزاز درخواست بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور پیشرو است. 
 
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس  گفت: در این راستا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با فراهم کردن زیر ساخت‌ها برای ثبت و بررسی درخواست ها در سامانه ضمن عدم بررسی درخواست ها به صورت کاغذی؛ همچنین سالن مناسب و تعداد کافی رایانه برای رعایت فاصله حداقل ۲ متری اعضای ۵ نفری ایجاد کرده  است که درخواست ها را صرفا از طریق سامانه بررسی می‌کنند.
 
 مصطفی هاشمی اظهار کرد: کارگران با داشتن  20 سال سابقه کار متوالی یا 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور می توانند درخواست بازنشستگی در این مشاغل را در کمیته های تخصصی بدوی و تجدید نظر مربوطه در سامانهHttp//:  SAKHT.MCLS.GOV.IR  ثبت کنند.
 
او با اشاره به اینکه نتیجه بررسی و رای صادر شده از طریق درخواست کننده قابل پیگیری است؛ اضافه کرد : درخواست کننده می تواند با شماره رهگیری از ثبت نام تا رسیدگی را در سامانه مشاهده نماید.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: کمیته بدوی تشخیص مشاغل سخت و زیان آور کمیته های است که به منظور تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشستگی در این مشاغل براساس قانون تأمین اجتماعی و ضوابط و سیاستگذاری شورای عالی حفاظت فنی با پنج نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی البدل تشکیل می شود. 
 
او در رابطه با اعضای کمیته بدوی گفت: اعضای این کمیته شامل معاون روابط کار سازمان کار و امور اجتماعی استان و یا نماینده وی به عنوان رئیس جلسه، معاون امور بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان و یا نماینده وی، کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ذیربط، نماینده کارگران حسب معرفی تشکل حائز اکثریت استان بنا به تشخیص سازمان کار و امور اجتماعی استان و نماینده کارفرمایان حسب معرفی کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان هستند.
 
  همچنین تصمیمات جلسه با اکثریت آراء حاضرین معتبر و لازم الاجرا است.
 
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس ادامه داد: رأی کمیته بدوی ظرف پانزده روز اداری از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی است و در صورتی که هر یک از طرفین (کارگر و کارفرما) به رأی بدوی اعتراض داشته باشند درخواست تجدیدنظر خود را کتباً به سازمان کار و امور اجتماعی محل تسلیم نمایند.
 
هاشمی با بیان اینکه کمیته تجدیدنظر تشخیص مشاغل سخت و زیان آور کمیته ای است که به منظور رسیدگی به اعتراض متقاضی، به رأی صادرشده در کمیته بدوی تشخیص مشاغل سخت و زیان آور تشکیل شده است؛ اظهار کرد: براساس قانون تأمین اجتماعی و ضوابط و سیاستگذاری شورای عالی حفاظت فنی کمیته تجدید نظر با پنج عضو اصلی و پنج عضو علی البدل برای مدت سه سال تشکیل می شود.
 
او تصریح کرد: اعضای کمیته تجدیدنظر استان شامل رئیس سازمان کار و امور اجتماعی استان به عنوان رئیس کمیته، مدیر کل تأمین اجتماعی استان، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، نماینده کارگران حسب معرفی تشکل حائز اکثریت استان بنا به تشخیص سازمان کار و امور اجتماعی استان و نماینده کارفرمایان با معرفی کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی استان هستند.
 
رأی کمیته تجدیدنظر استان از تاریخ ابلاغ قطعی و لازم‌الاجرا است.
 
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس  با اشاره به بررسی 3977 مورد تقاضای بازنشستگی پیش از موعد در کمیته های استانی ( متشکل از نماینده اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، نماینده دانشگاه علوم پزشکی، نماینده سازمان تامین اجتماعی، نمایندگان کارگران و کارفرمایان استان) در سال 1398 عنوان کرد: از این تعداد 1719  درخواست مورد تایید قرار گرفته است.
 
 هاشمی با بیان اینکه فارس بعنوان یکی از  استان های  پیشرو در اجرای قوانین بازنشستگی پیش از موعد کارگران در مشاغل سخت و زیان آور است؛ خاطر نشان کرد: کلیه درخواست های متقاضیان بازنشستگی در این مشاغل در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت و از طریق سامانه مشاغل سخت و زیان آور رسیدگی می شود. 
 
او افزود: با به کارگیری تدابیر ویژه و بررسی سامانه ای درخواست ها زمان رسیدگی از ۹ ماه در اوایل سال به یک ماه در پایان سال کاهش یافته است.
 
 مدیر روابط کار داره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اشاره به رسالت و ظرفیتی که در قانون کار به منظور خدمت رسانی و در راستای ایمنی و بهداشت جامعه کار دیده شده است؛ ابراز کرد: بازرسان کار این استان به عنوان ضابطین قانونی نسبت به شناسایی عوامل زیان آور و خطرناک با هدف سالم سازی محیط کار و ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت در کارگاه ها اقدام و اصل سالم سازی شرایط کار کارگران را در دستور کار ویژه خود دارند. در این باره موارد نقص ایمنی و بهداشت کارگاه  به مسئولین کارگاه ابلاغ شده است و کارفرما موظف است اقدامات سالم سازی شرایط محیط کار را در ظرف  دو سال انجام دهد
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
101 کلیک ها  آخرین ویرایش در چهارشنبه, 27 فروردين 1399 19:07
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

بالا