مدیریت مصرف برق راهکار اصلی عبور بدون خاموشی از تابستان گرم است

  مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس، ضمن قدردانی از همراهی مطلوب شهروندان این استان در عبور موفق از دوره پیک بارشبکه در تابستان سال گذشته، مدیریت مصرف برق را راهکار اصلی عبور بدون خاموشی از تابستان گرم امسال، دانست و یادآور شد که مشوق‌های خوبی برای گروه‌های مختلف از مشترکینی که همکاری هدفمند و اثرگذاری در این دوره داشته باشند، پیش‌بینی شده است.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :حمیدرضا کریمی‌فرد، چهارشنبه ۱۰ خرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۴۰۱، دشوارترین سال برای صنعت برق کشور به دلیل ناترازی شدید بین میزان تولید و مصرف بود، گفت: سال گذشته صنعت برق علاوه بر پیک بار تابستانه، به دلایلی شاهد پیک بار زمستانه هم بود و اگر همراهی مردم و رسانه‌ها نبود، به حتم مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شد.

او با بیان اینکه امسال با توجه به پیش‌بینی گرمای بیشتر هوا، طی سه ماهه نیمه خرداد تا نیمه شهریور، با پیک مصرف مواجه خواهیم بود، گفت: همواره در دوره گرم سال بالغ بر ۱۵ هزار مگاوات ساعت، افزایش تقاضا در شبکه برق مواجه هستیم، برآوردها نشان می‌دهد که به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، ۱۰۰۰ مگاوات افزایش تقاضا را شاهد خواهیم بود، این میزان به اندازه ظرفیت اسمی تولید برق یک نیروگاه و عدد بسیار بالایی است.

کریمی‌فرد با توضیح اینکه سال گذشته و علیرغم همه مشکلات، مشترکان تحت مدیریت توزیع نیروی برق فارس، با خاموشی برنامه‌ریزی شده مواجه نبودند، گفت: این درحالی بود که تابستان سال گذشته طی ماه‌های تیر تا مرداد، شاهد پدیده ۴۰ پسینی بودیم که در فارس بیش از ۵۰ روز ادامه داشت و طی آن طوفان و تندباد و بارندگی مقطعی منجر به آسیب‌هایی بعضا جدی در شبکه برق شد؛ از طرفی ۱۰ روز هم پدیده مانسون فارس را درگیر حوادثی کرد، اما با تلاش جهادی پرسنل صنعت برق، اگر قطعی ناخواسته ایجاد شد، در کوتاهترین زمان ممکن آن را رفع و مشترکان را برقدار کردیم.

این مقام مسئول یادآور شد: سال گذشته با توجه به شدت برودت هوا و محدودیت‌هایی که در گازرسانی به نیروگاه‌ها و به تبع آن تولید انرژی برق وجود داشت، علاوه بر پیک تابستانه، با موضوع پیک مصرف برق زمستانه هم مواجه بودیم و این مطلب یکی از دلایلی‌ست که سال ۱۴۰۱ را به دشوارترین سال صنعت برق کشور بدل کرد.

او با استناد به گفته‌های سخنگوی صنعت برق کشور، هزینه تولید هرمگاوات ساعت انرژی برق در کشور را بالغ بر ۲۰۰۰ تومان ذکر و خاطرنشان کرد: امسال صنعت برق پاداشی متفاوت برای مشترکانی که مصرف خود را در دوره زمانی پیک بار، مدیریت کنند پیش‌بینی کرده و سقف‌های اعمال شده سال گذشته را نیز تغییر و افزایش داده است.

کریمی‌فرد با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر ۷۰۰۰ مگاوات ساعت بر قدرت تولید برق کشور افزوده شده است، گفت: علیرغم این افزایش، با توجه به اینکه در سال‌های گذشته شاهد ایجاد ظرفیت‌های جدید نبودیم و مشترکانی که باید نسبت به ایجاد نیروگاه یا مولد اقدام می‌کردند، به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، همچنان با ناترازی تولید و مصرف مواجه هستیم.

او ضمن یادآوری اینکه این ناترازی طی سال‌های آینده هم ادامه دارد اما از میزان آن کاسته خواهد شد، گفت: همه ساله شاهد افزایش حدود ۵ درصدی میزان تقاضای انرژی برق در کشور هستیم که این موضوع بر میزان انرژی مورد نیاز و ناترازی تولید و مصرف، اثرگذار بوده است.

کریمی‌فرد، با اشاره به اینکه سال گذشته در کشور شاهد مدیریت مصرف مناسب از سوی هموطنان بودیم که منجر به پرداخت پاداش ۱۳۴۰ میلیارد تومانی به ۸ میلیون مشترک شد، گفت: اگر مدیریت مصرف برق وجود نداشت، برای رفع ناترازی و تامین نیاز کشور به انرژی، سال گذشته باید ۵۰ هزار میلیارد تومان در زمینه ایجاد زیرساخت نیروگاهی، هزینه می‌شد؛ حال آنکه چنین اقدامی نه به لحاظ توان مالی و نه به لحاظ زمان مورد نیاز، امکانپذیر نبود.

او با یادآوری اینکه از ۳۷ شهرستان فارس، مدیریت ۲۷ شهرستان یعنی ۸۵ درصد کل مساحت استان، برعهده توزیع برق فارس است، تعداد مشترکان این شرکت را بالغ بر یک میلیون و ۳۹ هزار مشترک اعلام و اضافه کرد: از مجموع مشترکان برق در فارس، ۲.۹ درصد کشاورزی، ۸۱ درصد خانگی، ۱۰ درصد صنعتی و مابقی سایر مصارف است؛ حال آنکه میزان مصرف مشترکان بخش کشاورزی ۵۲ درصد کل و بخش خانگی ۲۷ درصد کل انرژی توزیع شده را شامل می‌شود.

کریمی‌فرد با اشاره به اینکه براساس مصوبات هیئت دولت در سال گذشته که امسال نیز، عینا ابلاغ شده است، هر یک از صنایع در هفته یک روز و مشترکان بخش کشاورزی هر روز به مدت ۵ ساعت، خاموشی خواهند داشت، گفت: در پروانه مشترکان دیماندی صنعت، لزوم ایجاد نیروگاه یا نصب مولد برای تامین برق مورد نیاز، قید شده اما متاسفانه این تعهد اجرایی نشده است؛ لذا بار تامین انرژی صنایع، بر دوش صنعت برق است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس با بیان اینکه در دوره پیک مصرف، میزان مصرف انرژی در بخش خانگی، بالاترین حجم را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: مشترکان خانگی با رعایت اصولی بسیار ساده، قادر خواهند بود که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف برق را صرفه‌جویی کنند؛ این اقدامات شامل قراردادن کولر آبی روی حالت سرعت متوسط، ثابت کردن دمای کولر گازی روی عدد ۲۴ درجه یعنی دمای آسایش، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف، نظیر اتو، جاروبرقی، ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، مایکروفر و .... در ساعات پیک بار یعنی از ۱۱ صبح تا ۲۳ شب است.

کریمی‌فرد با یادآوری اینکه سال گذشته توزیع برق فارس به واسطه همکاری مشترکان در مدیریت مصرف و عبور از پیک بار تابستان، مورد تشویق توانیر قرار گرفته است، گفت: سال گذشته بیش از نصف مشترکان بخش خانگی توزیع برق فارس مشمول دریافت پاداش شدند و به آنان بالغ بر ۹۴ میلیارد تومان پاداش تعلق گرفت. 

مدیرعامل توزیع برق فارس، مجموع پاداش پرداخت شده به مشترکان این شرکت برای مدیریت مصرف انرژی برق در سال گذشته را بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: سال گذشته عدد پیک غیرهمزمان شبکه توزیع برق فارس ۲۰۹۰ مگاوات بود که در شب هنگام و در تاریخ ۱۸ مرداد اتفاق افتاد و عدد پیک همزمان (همزمان با سراسر کشور) ۱۶۶۴ مگاوات بود که در تاریخ ۲۵ مردادماه و طی روز حادث شد.

کریمی‌فرد همچنین اضافه کرد که براساس مصوبه هیئت دولت، همه دستگاه‌ها اعم از دولتی و نیمه دولتی و بانک‌ها، مکلف هستند که طی دوره زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور، میزان مصرف برق در زمان اداری را تا ۳۰ درصد و در زمان غیراداری را تا ۶۰ درصد کاهش دهند و کم شدن میزان روشنایی معابر و پارک‌ها نیز جزو تکالیف است.

این مقام مسئول، یکی از راهکارهای مهم در مدیریت مصرف انرژی برق را شناسایی و جمع‌آوری دستگاه‌های استخراج رمزارز فاقد مجوز دانست و گفت: به دلیل اینکه بیشتر مراکز استخراج رمزارز، با برق غیرمجاز فعالیت می‌کنند، گزارش‌های مردمی در شناسایی و جمع‌آوری آنها بسیار اثرگذار است، لذا از شهروندان درخواست می‌کنیم که از طریق راه‌های ارتباطی مختلف اعم از ستادهای خبری وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه، شماره تلفن‌های ارتباطی با صنعت برق یا اپلیکیشن برق من و ... نسبت به انتقال اطلاعات و گزارش‌های خود اقدام کنند.

کریمی‌فرد، مراکز استخراج رمزارز غیرمجاز را به ویروس کووید-۱۹ تشیبه و خاطرنشان کرد: متاسفانه این مراکز، به شدت در نقاط مختلف شهری و روستایی گسترش یافته و صنعت برق را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است.

مدیرعامل توزیع برق فارس تاکید کرد که اگر همراهی مردم در مدیریت مصرف انرژی برق نباشد، در زمان اوج مصرف، امکان افت فرکانس شبکه سراسری و پدیده بسیار مخاطره آمیز فروپاشی شبکه مواجه شویم؛ این موضوع حداقل برای چندین روز کل کشور را در بحران خاموشی مطلق و تبعات ناشی از آن، فرو خواهد برد.

انتهای پیام /  108
328 کلیک ها  چهارشنبه, 10 خرداد 1402 12:53
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا