زیرگذر ۱۸۰۰ متری در قلب شیراز احداث می‌شود

  رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای دسترسی مناسب به بافت تاریخی فرهنگی این کلانشهر را اجرای زیرگذر حضرتی اعلام به طول ١٨٠٠ متر اعلام کرد.

علی اکبر سلطانی شنبه ٢٠ اسفند در یک کنفرانس خبری گفت: براساس طرح جامع مطالعات حمل و نقل کلانشهر شیراز هیچ پیشنهادی در خصوص ایجاد خط تراموا در شهر نشده و اجرایی شدن این طرح کاری غیرممکن و شعاری است، چرا که عرض خیابان‌های بافت تاریخی فرهنگی و تملک‌های مورد مسیر این کار را غیرممکن می‌کند. گزینه‌ پیشنهادی در طرح جامع، ایجاد ٤ خط مترو و بی‌آرتی است.

او با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری شیراز بیشترین هزینه را در بین شهرداری‌های مناطق در بافت مرکزی این کلانشهر با رویکرد بهسازی، دیوراره سازی، جداره سازی و نورپردازی انجام داده است، گفت: احیای بافت از همه ابعاد در دستور کار شورا و شهرداری قرار دارد.

سلطانی یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای دسترسی مناسب و مطلوب به بافت تاریخی فرهنگی شیراز را اجرای زیرگذر حضرتی اعلام و اضافه کرد: این زیرگذر ١٨٠٠ متری عملکرد شریانی نداشته و زمینه دسترسی مناسب و کاهش بار ترافیکی در محور زندیه را فراهم می‌کند. پیوستی که برای این پروژه دیده شده، راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی است.

او با بیان اینکه عملیات اجرای زیرگذر حضرتی در دو سطح دنبال می‌شود و در زمان اجرای طرح به هیچ عنوان محور مسدود نخواهد شد، گفت: مدت زمان اجرای این طرح ٢٤ ماه و هزینه پیش بینی شده آن ١٢٠٠ میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز تاکید کرد: هزینه اجرای پروژه زیرگذر حضرتی با اولویت یک در بودجه عمرانی سال آتی شهر شیراز دیده شده است و مشکلی در بحث تامین هزینه‌ها ندارد.

سلطانی ادامه داد: بودجه عمرانی شهرداری شیراز در سال آینده، ۸٧٠٠ میلیارد تومان خواهد بود که در سه محور توزیع عادلانه، اجرای پروژه‌های مبتنی بر طرح جامع مطالعات و اجرای با سرعت و کیفی تعریف شده است.

او در خصوص تعیین تکلیف کمربندی شمال شرق شیراز نیز گفت: بر اساس تفاهمنامه مبادله شده بین شهرداری شیراز و راه و شهرسازی فارس، ١٨ کیلومتر از ٤٢ کیلومتر مسیر کمربندی واقع در محدوده طرح تفضیلی شیراز توسط شهرداری، ایمن سازی مدیریت بهره برداری و نگهداری خواهد شد و مابقی مسیر نیز در اختیار شرکت زیرساخت خواهد بود.

سلطانی با بیان اینکه شهرداری و راه‌ و شهرسازی در موضوع کمربندی شیراز مسئولیت دارند، از نهایی شدن تقاطع غیرهمسطح سفیر-قائم خبر داد و با بیان اینکه قرار است عید سعید فطر این پروژه توسط راه و شهرسازی آغاز شود، گفت: در محور کمربندی شیراز ٣٠ درصد کل کار بر عهده شهرداری و مابقی بر عهده راه و شهرسازی است.

او خاطرنشان کرد: هزینه ایمن سازی مطلوب در محور کمربندی برای این ١٨ کیلومتر ٢٠٠٠ میلیارد تومان بدون هزینه تملک خواهد بود و ٨٠ درصد به ایمنی این محور کمک خواهد کرد.

توضیح در خصوص بهره‌برداری از خط ۲ مترو قبل از تکمیل

سلطانی در خصوص علت بهره برداری فاز یک خط ٢ مترو شیراز علی رغم کمبود واگن و تکمیل نبودن این مسیر، گفت: فاز نخست این طرح خط، از نظر عملیات اجرایی جلوتر از خطوط مترو در سایر کلانشهرها بود و لزوم ایجاد مسیر دسترسی مردم از شرق به غرب و پر ترافیک بودن محور انقلاب، موجب شد متولیان به این نتیجه برسند که این فاز را با زمانبندی استفاده کوتاه مدت وارد فاز عملیاتی کنند تا تامین واگن نیز با سرعت بیشتری برای این خط اختصاص یاید.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شیراز اضافه کرد: در حالت عادی تامین واگن برای این خط به دو سال زمان نیاز داشت اما امروز با این افتتاح، وزارت کشور بخشی از واگن‌های این خط را تامین کرده و شهرداری شیراز نیز از کانال‌های دیگر به دنبال خرید ٥٠ واگن است.

افزایش ۶۰ درصدی کرایه تاکسی در شیراز

سلطانی با اشاره به مصوبه افزایش ٦٠ درصدی نرخ کرایه تاکسی در شهر شیراز هم گفت: این اقدام با هدف کاهش فاصله بین نرخ کرایه تاکسی در شیراز و سایر کلانشهرها انجام شد ه است، در واقع این افزایش باید ١٠٠ درصدی باشد اما شهرداری برای ممانعت از افزایش بیشتر کرایه، تامین اقلامی نظیر باطری، روغن و لاستیک را حمایت می‌کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این نشست به سناریوهای ترافیکی تعریف شده برای تسهیل تردد از مسیر جنوب به پارکینگ‌های پیرامون حرم مطهر، اشاره و اضافه کرد: از طریق ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی از جمله تقاطع قائم-رحمت، دوربرگردان قائم، میدان شهید فهمیده، زیرگذر حضرتی و پارکینگ شهید دستغیب این مهم عملیاتی خواهد شد.

محمد امین با بیان اینکه بخشی از مشکلات ترافیکی در بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز از طریق خط یک و ٤ مترو حل خواهد شد، افزود: برابر مطالعات جامع ترافیکی شهر شیراز و نیازسنجی‌های انجام شده، پارکینگ های مورد نیاز در این محور ٥ مجموعه خواهد بود که یکی از آنها پارکینگ زیر سطحی شهید دستغیب با ظرفیت تردد خودروهای سواری و گردشگری است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ادامه داد: پیاده محوری، تامین پارکینگ، امکان دسترسی به مترو و اتوبوس برقی، روشنایی معابر، بهسازی و بازآفرینی فضای شهری از جمله اقداماتی است که در راستای کمک به احیای بافت تاریخی و فرهنگی شیراز دنبال می‌شود.

امین در خصوص اجرای پروژه زیرگذر حضرتی نیز عنوان کرد: طی ١٤ سال گذشته ٤ مشاور در زمانبندی‌های مختلف، در خصوص تعریف مسیرهای دسترسی به بافت تاریخی و فرهنگی به ارائه پیشنهاد پرداختند و در اکثر این طرح‌ها بر اجرای پروژه زیرگذر حضرتی تاکید شده بود، اما به دلیل مسائل غیرفنی این پروژه تاکنون اجرایی نشده است.

انتهای پیام /  108
190 کلیک ها  یکشنبه, 21 اسفند 1401 21:13
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا