اجرای پویش"ارتقاء آگاهی مادران و سلامت دوران بارداری" در فارس

  مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با اشاره به اهمیت دوران بارداری، از برگزاری پویش ارتقای آگاهی مادران و سلامت دوران بارداری از چهاردهم تا بیست و هشتم بهمن در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.

راستین آنلاین : دکتر عبدالرسول همتی چهارشنبه 19 بهمن در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه بارداری زمینه‌ای گسترده و مهم از زندگی زیستی و اجتماعی است که کسب آگاهی های لازم درباره آن نه تنها حق همه افراد به شمار می‌رود، بلکه وظیفه آنها هم هست، افزود: این دوران معجزه‌ای است که فقط زنان از لمس و درک آن بهره مند می‌شوند، هرچند نقش همسر و خانواده حامی نیز در حفاظت از مادر و جنین بسیار پر رنگ و دارای اهمیت است.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بسیاری از موارد، دلیل عمده موفق نبودن برنامه‌های سلامت، ضعف در مسئولیت پذیری افراد جامعه در برابر رفتارهای بهداشتی خود آنان است؛ این مشکل به دلیل تمایل نداشتن آنان نسبت به سلامت خود، یا صرفه جویی در هزینه های بهداشت و درمان  و یا عدم پیروی از برنامه های بهداشتی نیست، بلکه به دلیل دریافت نکردن آگاهی‌ها، مهارت‌ها و نگرش‌های لازم در حیطه رفتارهای سلامت است.

همتی ادامه داد: برای رفع این مشکل، آموزش به افراد جامعه ضرورت دارد؛ آموزشی که هدف آن جنبه‌های پیشگیری، تشخیصی درمانی، توانبخشی و به طور کلی مراقبت از خود به منظور ارتقای سلامت باشد.

او ضمن تاکید بر اهمیت ارتقای آگاهی و دانش مادران، گفت: تغییرات بدن و جنین در دوران بارداری کمک می‌کند تا مادران بتوانند از وضعیت سلامتی خود آگاه شده و در نهایت دوره بارداری خود را به خوبی سپری کنند و برای زایمان آماده شده و آگاهی لازم برای مراقبت از فرزند خود را کسب کنند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بی‌اطلاعی و حساسیت مادر و اطرافیان در خصوص علائم هشدار دهنده در دوران بارداری و پس از زایمان و همچنین مراجعه نکردن به موقع به مراکز درمانی از عوامل مهم در ایجاد خطر برای مادر و نوزاد است، گفت: دریافت مراقبت‌های پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان، ارکان اساسی دستیابی به سلامت باروری، حفظ و ارتقا سلامت مادر و نوزاد است.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در این میان مراقبت پیش از بارداری زمان طلایی و نخستین و موثرترین گام به سوی زندگی سالم پیش از باردار شدن است، بیان کرد: متاسفانه زنان سنین باروری و افراد خانوار آگاهی لازم در زمینه این موضوع مهم را ندارند.

او ادامه داد: در راستای ارتقای سطح آگاهی جامعه در این خصوص، پویش ارتقای آگاهی مادران و سلامت دوران بارداری از چهاردهم تا بیست و هشتم بهمن در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تمامی شبکه‌های بهداشت و درمان استان فارس در حال اجرا است.   

همتی، اهداف این پویش را ارتقای سطح سلامت مادر، جنین و نوزاد و کاهش عوارض و مرگ و میر مادری، پیشگیری از خطرات احتمالی در دوران بارداری و پس از زایمان، آموزش و تاکید بر مسایل مهم دوران بارداری، ترویج بارداری سالم و زایمان ایمن، افزایش آگاهی زوج ها از باید و نبایدهای دوران بارداری، ارتقا آگاهی در خصوص اهمیت مراقبت های پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان و توانمندسازی مادر در دوران بارداری عنوان کرد.

انتهای پیام /  108
146 کلیک ها  چهارشنبه, 19 بهمن 1401 12:26
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا