۱۱.۲ درصد جمعیت فارس سالمند است

معاون توانبخشی بهزیستی فارس اعلام کرد که در حال حاضر بالغ بر ۱۱.۲ درصد جمعیت این استان سالمند محسوب می‌شود و در سال‌های آتی این آمار بیشتر خواهد شد.

 

منصوره خسروبیگ/ راستین آنلاین: محمدصادق جعفری یکشنبه ۱۱ دی‌ماه در نشست مدیران کل دستگاه‌های عضو شورای سالمندان فارس، عنوان کرد: منظور از افزایش جمعیت سالمند، به این معناست که نسبت جمعیت سالمندان به جمعیت گروه جوان در جامعه روبه افزایش است.  

 

او با اشاره به تدوین سند ملی سالمندان، گفت: برای این سند هنوز اعتبارات روشنی تخصیص نیافته اما در این سند برنامه‌هایی همچون پیشگیری از بیماری‌ها و درمان، توانبخشی، شرایط حضور سالمندان در جامعه، تامین مالی سالمندان به عنوان یک ضرورت و اجرای مسابقات ورزشی بویژه در ورزش‌های همگانی و فرهنگ سازی خانواده‌ها در خصوص احترام و تکریم سالمندان بویژه در حوزه آموزش و پرورش گنجانده شده است.

 

معاون توانبخشی بهزیستی فارس در پرسش به سوالی در خصوص اجرای یک برنامه عملیاتی، گفت: برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی و آموزش مسائل روان شناختی پیش سالمندی و سالمندی دو طرح عملیاتی تکمیلی بهزیستی برای سالمندان است.  

 

جعفری خاطرنشان کرد: همه سالمندان کشور جمعیت هدف بهزیستی محسوب می‌شوند و می‌توانند از خدمات بهزیستی بهره مند شوند. 

 

مدیرکل بهزیستی فارس نیز در این جلسه بیان کرد: این خبر خوبی نیست اما طی ۹ ماهه اول امسال در تماس‌های گرفته شده با اورژانس اجتماعی بهزیستی تعداد ۱۵۹ تماس در خصوص سالمند آزاری بوده است. 

 

محمدرضا هوشیار، عنوان کرد: این میزان تماس در جامعه اسلامی که دم از تکریم و احترام از آن می‌زنیم، زیبنده نیست. 

 

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: حرکت به سوی ضرورت شناخت حقوق شهروندی سالمندان، ضرورت اجرای طرح غربالگری برای سالمندان و تکریم سالمندان که از آن دور شده‌ایم و شاید همه ما مقصر هستیم که احترام و تکریم به سالمندان بویژه در نسل حاضر کمرنگ شده است مواردی است که باید برای ترویج آنها فرهنگ سازی شود. 

 سطح ارائه خدمات به سالمندان در فارس مطلوب نیست 


در این جلسه همچنین مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با بیان اینکه در حال حاضر سطح ارائه خدمات به سالمندان در استان در شرایط مطلوبی نیست، گفت: استانداری فارس به نمایندگی از دولت برای اجرای سند ملی سالمندان، مطالبه گر اقدامات دستگاه‌های متولی خواهد بود. 
مصطفی مشفقیان با بیان اینکه سه نهاد کشور از جمله بهزیستی، کمیته امداد و شهرداری نقش پررنگ تری در اجرای اقدامات این سند دارند، گفت: ضریب نفوذ و پوشش تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات اجتماعی در سطح استان مطابق سند بالادستی با ارزیابی‌های انجام شده در سطح مطلوب و راضی کننده‌ای نیست.
او افزود: باتوجه به صدور کارت منزلت شهروندی بویژه در حوزه سالمندی نیاز است تا ارائه خدمات تنها منحصر به حوزه حمل و نقل نباشد و سایر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و گردشگری را در برگیرد. 
مدیرکل کمیته امداد امام (ره) فارس نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه مهم ترین مطالبه مقام معظم رهبری از مجموعه امداد توانمند سازی جامعه هدف این نهاد است، گفت: رویکرد قالب کمیته امداد امام(ره) در حال حاضر تمرکز بر توانمند سازی جامعه هدف در حوزه اقتصادی با محوریت اشتغال در حوزه کسب و کارهای خرد و توانمند سازی اجتماعی و فرهنگی است.
مرتضی موصلی ادامه داد: در فارس افتخار خدمت رسانی به ۱۶۲ هزار خانوار را داریم و ماهانه به بیش از ۳۲۰ هزار نفر در سطح استان خدمات ارائه می‌شود که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر را جامعه سالمندان تشکیل می‌دهد.
او همچنین با بیان اینکه جامعه هدف کمیته امداد به دو گروه تقسیم می‌شود، گفت: در سطح فارس تعداد ۱۰۴ هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش است که این آماری بالایی است و اگر نظام تأمین اجتماعی جامعه را داشتیم نیاز نبود این تعداد در شرایط تحت پوشش بودن کمیته امداد قرار گیرند و ما نیز از این جامعه آماری خرسند نیستیم. 
مدیرکل کمیته امداد خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در سطح استان ضریب نفوذ تأمین اجتماعی را بالا ببریم در بسیاری از کسب و کارها و مشاغلی که بیمه وجود ندارد و ضریب پوشش تامین اجتماعی را بالا ببریم می‌توان گفت که در آینده با کاهش حجم مراجعات برای دریافت خدمات مواجه خواهیم بود. 
صدور بیش از ۴ هزار کارت منزلت شهروندی برای سالمندان شیرازی  
در ادامه این جلسه همچنین معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این جلسه بیان کرد: مجموعه شهرداری شیراز به عنوان متولی صدور کارت تکریم سالمندان این کارت را صادر کرده است. 
معصومه جعفری با اشاره به اینکه با رویکردی که در شهر شیراز به عنوان شهر دوستدار خانواده مطرح شده است، گفت: براساس آمار تاکنون ثبت نام ۶ هزار و ۲۸۷ سالمند برای دریافت این کارت انجام شده که از این تعداد ۴ هزار و ۷۸۸ نفر احراز هویت شده و کارت آنها صادر شده است و به نزدیک ترین فرهنگسرای محل سکونت سالمندان برای دریافت تحویل داده شده است.  اعطای وام ۱۵ میلیون تومانی به بازنشستگان با قرعه کشی است  
در این جلسه همچنین مدنی از مسئولین صندوق بازنشستگی کشور در خصوص اعطای وام ۱۵ میلیون تومانی به بازنشستگان و اعلام نبود منابع بودجه‌ای برای پرداخت این وام، بیان کرد: این وام از محل صندوق بازنشستگی پرداخت می‌شود و این موضوع که عنوان می‌شود بودجه‌ای برای پرداخت این مبلغ وام وجود ندارد، مطرح نیست. 
مدنی اظهار کرد: متقاضیان برای دریافت این وام می‌توانند به صندوق بازنشستگی مراجعه کرده و نسبت به زمان یک‌ماهه ثبت نام اقدام کنند که پس از آن قرعه کشی ۱۵ روز بعد انجام می‌شود و متقاضی که وام نگرفته باشد و یا سال گذشته این وام را دریافت کرده باشد به آنها این تسهیلات پرداخت نخواهد شد.
این مقام مسئول در صندوق بازنشستگی کشور، با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات به صورت ۳۶ ماهه با سود ۴ درصد است، افزود: افرادی که اسامی آنها در قرعه کشی نبوده،‌می‌توانند با مراجعه به صندوق بازنشستگی پس از یکماه وام ۱۵ میلیون تومانی را دریافت کنند. 
انتهای پیام /  108
147 کلیک ها  یکشنبه, 11 دی 1401 16:58
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا