بوعلی: ورود سپاه به عرصه دانش‌بنیانی حمایتی است

  رویداد علمی و فناورانه "تا ثریا" به همت سازمان بسیج علمی سپاه فجر استان فارس، در مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش راستین آنلاین صبح چهارشنبه سی‌ام شهریور همایش سرمایه‌گذاری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور با عنوان "تا ثریا" با حضور مسئولان و مقام‌های ارشد استان فارس، با دو رویکرد "بیان طرح‌ها و ایده‌ها" و "پرداختن به نظام مسائل مشکلات استان" و به همت سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه فجر استان فارس، در محل مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز، آغاز به کار کرد.

فرمانده سپاه فجر استان فارس در مراسم آغازین این رویداد علمی و فناورانه، گفت: تولید علم همیشه از چند نفر شروع شده و با حمایت شرکت‌ها به بهره‌برداری اقتصادی می‌رسد، پس نباید از ارائه ایده‌ها غافل ماند.

سردار یدالله بوعلی با اشاره به اینکه ممکن است دسترسی ما به دانش جهانی کمتر باشد، اما نباید از پیشرفت‌های جوانان در عرصه‌های مختلف غافل بمانیم، ورود سپاه در این حوزه را حمایتی دانست و گفت: باید در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان رویکردی همه جانبه داشته باشیم.

سردار بوعلی همچنین با اشاره به اینکه بسیج در همه اقشار حضور دارد، خاطرنشان کرد: حوزه دانش‌بنیان خلاء بسیار دارد و موازی کاری باعث مشکلاتی در این زمینه شده است، بنابراین باید متمرکز شویم و یک هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط با این حوزه به وجود آید تا با این هم‌افزایی، نیازها بهتر تشخیص داده شده و از شرکت‌های دانش‌بنیان بهتر حمایت شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس هم در این همایش با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری بیشترین توجه را به دانش بنیان‌ها داشته‌اند، گفت: سپاه فجر فارس برای حمایت از دانش بنیان‌ها و به مرحله اقتصادی رساندن فعالیت‌های این گونه شرکت‌ها، ماموریت اصلی خود یعنی بسیج را به کار گرفت.

سرهنگ پاسدار قاسم علیپور با بیان اینکه ۸۹ طرح فناورانه به دبیرخانه رویداد "تا ثریا" ارسال شد، ادامه داد: در نهایت ۱۵ طرح دانش‌بنیان و ۱۰ نیاز سازمان‌های اقتصادی براساس زنجیره نیاز استان فارس با هدف ارائه در این رویداد انتخاب شد.

به گفته علی‌پور، شرکت‌های دانش‌بنیان‌ باید در مسئله اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی جایگاه قابل توجهی داشته باشند و باید این امر مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج هم با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان طی ۱۰ سال اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار داشته است، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۲ درصد از اقتصاد در کشور، با فعالیت دانش‌بنیان‌ها تأمین می‌شود و برای جبران عقب ماندگی باید مدل‌های خاصی را در نظر بگیریم.

او با اشاره به اینکه چالش جدی در حوزه دانش‌بنیان‌ها داریم، گفت: وزن اصلی اقتصاد ما در کشاورزی، صنایع و معادن و نفت قرار گرفته در حالی که وزن اصلی در دانش بنیان‌ها در حوزه‌های خدمات بازی و سرگرمی و امثال آن است و این یعنی حجم زیادی از توانمندی‌ها و فعالیت‌های کشور عملاً از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها بی‌بهره مانده‌اند.

به گفته حقی چالش دوم در دانش بنیان‌ها، این است که مجموعه‌های سرمایه‌گذاران و پشتیبان‌ها به صورت هم افزا عمل نمی‌کنند و این باعث شده آن ظرفیت پشتیبانی آنگونه که باید دست پشتیبان‌ها را نگیرد.

نبود عدالت در دسترسی به منابع، چالش سومی بود که به گفته حقی، دانش‌بنیان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج با بیان اینکه اگر سپاه می‌خواهد اقدامی انجام دهد باید این چالش‌ها را برطرف کند، تاکید کرد: رویدادهای تا ثریا مسیر رفع این چالش‌ها را نشان می‌دهد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
207 کلیک ها  چهارشنبه, 30 شهریور 1401 17:21
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا