توحید سرچشمه ولایت است

توحید سرچشمه ولایت است
   
توحید سرچشمه ولایت است |||| ||||

 تولیت آستان شاهچراغ(ع)، توحید را سرچشمه ولایت عنوان و خاطرنشان کرد: توحید صرفاً یک اندیشه ذهنی محض نیست، بلکه یک اندیشه انسان ساز، زندگی ساز و اجتماع ساز است.


حجت‌الاسلام کلانتری در جلسه یازدهم‌ از سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه" اظهار کرد: اهمیت این بحث از آن روست که در نظریه ولایت فقیه، حکومت همان ولایت است که بخشی از ولایت اعطاء شده از سوی خداوند به نبّی اکرم(ص) و پس از آن حضرت به ائمه معصومین (ع) است.
به نقل از روابط عمومی شاهچراغ(ع)، او ادامه داد: آنجا که به هر دلیل دسترسی به نبی اکرم (ص) و یا امام معصوم (ع) نباشد شخصی دین شناس، عادل، شجاع، زمان شناس، مدیر و مدبّر از سوی آن حضرات که صاحب ولایت همه الهیه یعنی تکوین، تشریع وحکومت هستند به ولایت منصوب می‌شود تا سرپرستی اداره جامعه اسلامی را بر عهده بگیرد و در نتیجه روند زندگی اجتماعی مؤمنان مختل نشود و امور اجتماعی آنان بر وفق دستورالعمل‌های اسلام جریان یابد.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: بر این اساس ولایتی که اکنون برای فقیه جامع شرایط مطرح می‌شود استمرار همان ولایتی است که برای رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین(ع) وجود داشته است. بنابراین، ولایت رسول اکرم(ص)، ائمه معصومین (ع) و فقیه جامع شرایط، که در عصر غیبت عهده دار امر ولایت است، از یک منبع واحد، یعنی خداوند سرچشمه گرفته‌اند.
او خاطرنشان کرد: چنین نگاهی به مسأله حکومت ریشه در اصل توحید دارد که بنیادی ترین اصل در اسلام است. در نگاه متفکران اسلامی، مبدأ هستی، یعنی آن موجود قادر، حکیم و عالِمی که به هستی وجود داده و افزون بر وجود، به جهان حیات بخشیده و افزون بر وجود و حیات، تدبیر آن را نیز برعهده گرفته، خداوند است و او در این کار هیچ شریکی ندارد.
کلانتری تصریح کرد: «اصل توحید» که بنیادی ترین اصل از اصول جهان بینی اسلام است برخواسته از همان اندیشه و فکری است که در پرتو عقل ناب و وحی آسمانی و شهود ربّانی به کمال رسیده و بر همه ابعاد وجودی و حوزه‌های فکری، اعتقادی، احساسی و رفتاری او پرتو افکنده است.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به جایگاه متعالی اصل توحید در اسلام گفت: اگر بخواهیم جایگاه «اصل توحید» را در اسلام ترسیم کنیم باید آن را ستون فقرات و عمود اصلی خیمه عظیمی قرار دهیم که نام آن خیمه «اسلام» است. ستون‌های متعددی در اطراف این خیمه عظیم قرار دارند که از یکسو به ستون اصلی این خیمه متصل اند و از سوی دیگر با همدیگر نیز ارتباط دقیق و معنی داری دارند. اصل «نبوّت»، اصل «امامت»، اصل «عدل» و اصل «معاد» از این قبیل‌اند.
او گفت: نگاه و اعتقاد اینچنینی به اصل توحید محصولش این است که توحید را در سراسر ابعاد وجودی انسان، اعم از فکر، اعتقاد، احساس، گرایش و عمل، سریان و جریان می‌دهد. هر کدام از ما روزانه و بعضاً ناخودآگاه در خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها به حلال بودن و یا طاهر بودن آنها توجه می‌کنیم. این همان اصل توحید است که در خوردن و نوشیدن ما جریان یافته. در پوشیدن، در نشست و برخواست‌ها، در معاشرت‌ها، در کار، در معماری، در تحصیل و ... نیز چنین دقتی در میان مسلمانان رواج دارد.
تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) تاکید کرد: باید توجه داشت که «توحید» صرفاً یک اندیشه ذهنی محض نیست، بلکه یک اندیشه انسان ساز، زندگی ساز و اجتماع ساز و تأثیر گذار در همه ابعاد وجودی انسان و جهان است.
این استاد حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: نکته مهمی که باید بر آنچه آمد افزوده شود این است که وقتی در جهان بینی معتقد به توحید می‌شویم و نقطه آغاز و انجام جهان را خدای واحد میدانیم، این اعتقاد به همه احکام کلی و جزئی که در اسلام مطرح می‌شود نیز تسرّی می‌یابد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: توحیدی شدن شریعت بدین معناست که در اندیشه توحیدی مجموعه احکام و دستورالعمل‌هایی که برای ابعاد مختلف زندگی بشر وضع و تشریع می‌شوند، همه موجودیت و مشروعیت خود را از همان منبع واحدی می‌گیرند که مبدا وجود و حیات و تدبیر هستی است.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
192 کلیک ها  شنبه, 19 شهریور 1401 19:56
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا