خودکشی پدیده‌ای پیچیده اما قابل پیشگیری است

خودکشی پدیده‌ای پیچیده اما قابل پیشگیری است
   
خودکشی پدیده‌ای پیچیده اما قابل پیشگیری است |||| ||||

 مدیرکل بهزیستی فارس ضمن یادآوری اینکه خودکشی یک پدیده پیچیده محسوب می‌شود، تاکید کرد که این پدیده علیرغم پیچیدگی فراوان، قابل پیشگیری است.


محمدرضا هوشیار شنبه ۱۹ شهریور در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: پرداختن به شناخت علل و روش‌های پیشگیری از خودکشی و مداخلات چند جانبه برای کنترل این پدیده و آگاه سازی اقشار مختلف مردم مهمترین راه حل جلوگیری از خسارات این پدیده شوم اجتماعی است.
هوشیار ضمن بیان اینکه خودکشی پدیده‌ای جهانی‌ست که با نرخ‌های متفاوتی در کشورهای مختلف رخ می‌دهد، گفت: خودکشی پدیده اجتماعی پیچیده‌ای است که تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر فرهنگی، اقتصادی، خانوادگی، فردی و ... قرار دارد.
او با بیان اینکه تنها یکی از عوامل موثر بر وقوع خودکشی، مشکلات روانپزشکی است، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 46 هزار تماس با اورژانس ۱۲۳ بهزیستی فارس برقرار شده که اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری و خودکشی در صدر تماس‌ها و درخواست‌های تماس گیرندگان با این مرکز بوده است.
مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه فردی که خودکشی می‌کند می‌داند که شیوه زیستنش باید تغییر کند اما نمی‌داند چطور و به خودکشی به عنوان راه حل این تغییر نگاه می‌کند، عنوان کرد: انگ پیرامون موضوع خودکشی کمک رسانی به افراد در معرض خطر را محدود کرده است و بسیاری از این افراد به همین دلیل اقدامی برای کمک گرفتن نمی‌کنند اما با این حال خودکشی پدیده‌ای است قابل پیشگیری. 
هوشیار خاطرنشان کرد: تصورات اشتباه هم در خصوص خودکشی وجود دارد ،از قبیل اینکه "شخصی که خودکشی می‌کند دیوانه است، یا کسی که بخواهد خودکشی کند چیزی مانع او نمی شود"، این تصورات بسیار مخرب هستند و باید اصلاح شوند.
او ادامه داد: خانواده و جامعه باید به نشانه‌های فردی که قصد خودکشی دارد توجه کرده و صحبت‌های او را جدی بگیرد. این نشانه‌ها شامل؛ تهدید به خودکشی یا آرزوی مرگ، اشتغال فکری به مرگ، فقدان امید به آینده، تنفر از خود و تحقیر خویشتن، نوسان خلقی بالا،روی آوردن به مصرف مواد مخدر و الکل، احساس آرامش و شادی ناگهانی پس از یک دوره افسردگی و .... است.
هوشیار تاکید کرد: مطرح کردن مشکل با یک مشاور روانشناس یکی از بهترین توصیه‌ها به این افراد و اطرافیان کسانی‌ست که به خودکشی فکر کرده و آن را راه حل مشکلاتشان می‌دانند.
مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه خط تلفن 1480، از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب، امکان ارائه مشاوره برای همه افراد مواجه به مشکلات فردی و خانوادگی در موضوعات روانشناسی را فراهم کرده است.
هوشیار با یادآوری اینکه مشاوره ارائه شده از سوی کادر مجرب بهزیستی فارس از طریق خط تلفن مشاور، رایگان است، گفت: سال گذشته این خط مشاور پاسخگوی بالغ بر ۲۰۹ هزار تماس بوده و خدمات مشاوره‌ای و آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی را به متقاضیان ارائه کرده است.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
172 کلیک ها  شنبه, 19 شهریور 1401 19:54
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا