رفع تصرف ۸۱۷ هکتار از اراضی ملی و زراعی در فارس

 رئیس کل دادگستری فارس از رفع تصرف ۸۱۷ هکتار از اراضی ملی و زراعی استان طی چهار ماه گذشته امسال خبر داد.


به گزارش راستین آنلاین حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی جمعه ۱۴ مرداد به خبرنگاران گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص مقابله با پدیده زمین خواری و دست اندازی به جنگل ها و مراتع و همچنین ابلاغ دستورالعمل اجرایی رییس قوه قضائیه به منظور حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و صیانت از منابع ملی و طبیعی کشور، دستگاه قضایی فارس بدون اغماض با اشخاصی که بدون مجوز قانونی اقدام به تصرف، تخریب و تجاوز به اراضی و املاک دولتی، عمومی، منابع طبیعی، انفال، بستر رودخانه ها، اراضی ساحلی و حریم قانونی رودخانه ها کنند؛ برخورد قاطع و قانونی می‌کند.
او در خصوص مهمترین رفع تصرفات اراضی از سوی دادگستری فارس طی امسال رارفع تصرف ۴۰ هکتار از اراضی ملی بستر و حریم تالاب بین المللی ارژن اشاره کرد و گفت: علاوه براین ۴۰ هکتار ۶۰۰ قطعه مستحدثات غیرمجاز واقع در اراضی زراعی بالادست این تالاب به مساحت ۲۶۰ هکتار شامل اسکلت های ساختمانی در حال ساخت و دیوارکشی اطراف قطعات تفکیکی نیز در راستای حفظ حقوق بیت‌المال و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست، بازپس گیری شد.
رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال فارس در ادامه افزود: تالاب ارژن بخشی از منطقه حفاظت شده و منابع طبیعی فارس است که به دلیل خشکسالی و پس روی آب این تالاب مورد هجمه سودجویان قرارگرفته بود و متأسفانه عدم نظارت دستگاه های متولی این فرصت را در اختیار افراد سودجو ومتصرفین اراضی قرارداد تا ضمن تفکیک و احداث بنا در بستر و حریم تالاب اقدام به توسعه و ساخت و سازهای غیرمجاز نمایند.
موسوی بیان کرد: رفع تصرف از این اراضی ملی در دستورکار شورای حفظ حقوق بیت المال دادستانی مرکز استان فارس قرار گرفت و با پیگیری‌های انجام شده عملیات آزادسازی حریم و بستر این تالاب اجرایی شد و در حال حاضر و به دستور دادستان مرکز استان، کانالی به منظور حفاظت از حریم تالاب بین‌المللی ارژن در اطراف آن ایجاد شده است.  
او به برخورد قانونی دستگاه قضایی با تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت: ۲۳۰ قطعه ساخت و ساز غیرمجاز تجاری و مسکونی که به صورت غیرقانونی در ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی موقوفه دشت قره باغ شیراز صورت گرفته بود نیز در راستای قانون تخریب شد.
رئیس کل دادگستری فارس در خصوص برخورد با متصرفین به اراضی ملی و تغییر کاربری ها غیرمجاز هم گفت: کارگروهی برای شناسایی و برخورد قانونی با این افراد سود جو از سوی دادستانی مرکز استان فارس به همراه معاونت عملیات فرماندهی انتظامی، پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی، مدیریت جهاد کشاورزی و شهرداری شیراز تشکیل شده و تاکنون اقدامات قانونی و مناسبی نیز در این خصوص انجام شده است.
موسوی استفاده از فن آوری‌های نوین و هوشمند توسط دستگاه‌های متولی صیانت از اراضی به منظور شناسایی موارد تخریب و تصرف غیر قانونی و استفاده از سامانه پایش تصاویر ماهواره ای از سوی اداره کل منابع طبیعی استان، در راستای ساماندهی روند اجرای قانون مجازات و تعقیب کیفری افراد فرصت طلب را ضروری خواند.
او ضمن قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری کارگروه حفظ و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی دادستانی مرکز فارس بر انعکاس گزارش تخلفات و جرائم در حوزه اراضی از سوی فرمانداران به سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضائیه، و همچنین پیگیری به منظور تأسیس و راه‌اندازی قرارگاه پیشگیری و مقابله با تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و تجهیز پایگاه‌های مذکور به ادوات مورد نیاز برای برخورد با تغییر کاربری‌های غیر مجاز اراضی زراعی در بدو وقوع را در راستای حفظ و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی خواند و بر استمرار این برنامه تأکید کرد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
256 کلیک ها  شنبه, 15 مرداد 1401 09:38
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا