تهاتر راهکاری برای اجرای پروژه‌های بزرگ است

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز گفت: در شورا تصمیم گرفته شد تا پروژه‌های ستاره دار شهرداری از طریق تهاتر املاک دنبال شوند و معتقدیم با این روش بسیاری از پروژه‌های بزرگ عمرانی اجرایی می‌شوند.

 

علیرضا اسکندری در حاشیه بازدید تعدادی از پروژه‌های کلان عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مدافعان سلامت، بیان کرد: عملیات اجرایی بخشی از این پروژه در دوره پنجم شورای شهر شیراز آغاز شده بود و با روی کار آمدن شورای ششم، برنامه زمانبندی برای بهره برداری از این پروژه در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی به برنامه اولیه نرسید و با قول مساعد شهردار، مقدمات انجام و بحث سازه‌ای آن تکمیل شده است.

 

به نقل از شورا، اسکندری اضافه کرد: اصرار بر تکمیل پروژه به صورت کامل و اتمام فضای سبز و روشنایی آن داریم، چرا که وقتی پروژه‌ای به شهروندان تقدیم می‌شود باید به عنوان یک خدمت از سوی شهرداری به تکمیل نهایی رسیده باشد و نهایتا برای این پروژه هم پس از اجرای گارد ریل‌ها، روشنایی و فضای سبز پروژه باید به بهره برداری برسد.

 

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در خصوص پروژه بزرگراه شهید سلیمانی هم عنوان کرد: پس از رانش در مجاورت این پروژه که در نوع خود به لحاظ حجم در کشور بی‌نظیر بود، اتفاق افتاد، ۴ دستگاه تونل به مجموع پروژه اضافه شد و امروز لاینینگ و حفاری دو تونل به صورت ١٠٠ درصد به اتمام رسیده و حفاری دو تونل شهید خادم صادق و شهید شیبانی در حال انجام است. 

 

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد که در صورت تامین نقدینگی که شهرداری ملکف به تامین آن شده، این پروژه در مهلت مقرر به بهره برداری می‌رسد.

 

او خاطرنشان کرد: منابع نقدی امروز شهرداری شهرداری به گونه‌ای نیست که این حجم از پروژه‌های ستاره داری که شورا برای آن تعریف کرده را اجرا کند، لذا در شورا تصمیم گرفته شد تا پروژه‌های ستاره دار شهرداری از طریق تهاتر املاک دنبال شوند و معتقدیم با این روش بسیاری از پروژه‌های بزرگ عمرانی اجرایی می‌شوند.

 

شهردار شیراز نیز بیان کرد: علی‌رغم حاکمیت مشکلات فنی و مالی اما تلاش شده در دو سطح کلان و محله‌ای پروژه‌های عمرانی در کلانشهر شیراز دسته بندی شوند.

 

سید احسان اصنافی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های کلان از روش‌های جدید تامین مالی همانند تهاتر املاک، تامین مصالح و اوراق مشارکت دنبال می‌شود، افزود: سعی بر این است تا در حوزه‌هایی که عقب مانده‌ایم مانند تکمیل رینگ ترافیکی و پروژه‌های سرمایه گذاری از این روش‌ها استفاده کنیم.

 

او گفت: بنا را گذاشته‌ایم تا ضمن حفظ سرعت در پیشرفت فیزیکی، در بهره برداری از پروژه‌های این چنینی نیز تسریع شود، پروژه ٥٥ متری آیت‌الله هاشمی و مدافعان سلامت، مصداق این موارد است.

 

اصنافی افزود: پروژه مدافعان سلامت با شروع کار شورای ششم حدود ٤٢ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ٩٦ درصدی برخورد است و در حالیی که مقرر شده بود در برنامه زمانبندی ٣٦ ماهه به اتمام برسد اما در بازه زمانی ٢١ ماهه جمع بندی شده است.

 

شهردار شیراز این مهم را نشان از حرکت‌هایرمطولب عمرانی شهر و به گردش افتادن چرخ عمران و آبادی شهر دانست و به تقاطع دور برگردان نیایش اشاره و بیان کرد: برنامه زمانبندی اولیه این پروژه ١٨ ماهه بوده اما مقرر شده در بازه زمانی ۹ ماهه و تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

 

اصنافی به پروژه کوهسار تحت عنوان پروژه بزرگ شهید سپهبد سلیمانی هم اشاره و با بیان اینکه در مقطع شروع به کار شورای ششم تنها یک نقطه کارگاهی در این پروژه فعال بود اما امروز در حدود ۱۰ جبهه کار ‌عمرانی ‌در حال انجام است، گفت: هم‌اینک١٣٠ دستگاه ماشین الات سنگین در این پروژه مشغول به کار است.

 

به گفته او، در پیشبرد تونل شهید شیبانی این پروژه نیز یک رکورد زده شده و با سه شفیت کاری طی ماههای آینده این تونل به بهره‌برداری می‌رسد.

 شهردار شیراز با بیان اینکه بخش آسفالت جاده‌ای این پروژه نیز آذر و دی ماه امسال به اتمام می‌رسد، ابراز امیدواری کرد که تمام پروژه تا پایان امسال به بهره برداری برسد.


اصنافی در بخش دیگری از سخنان‌ خود املاک را اعتبار غیرنقدی شهرداری معرفی کرد که پس از تولید وبه فروش می‌روند و بیان کرد: سالیانه تعداد زیادی ملک با تفکیک ماده ۱۰۰ ویک و هم پروژه‌های سرمایه گذاری در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.البته پروژه‌های سرمایه گذاری در ردیف بودجه قرار نمی‌گیرند تا ساخته شوند و به بهره برداری برسند.
او همچنین با بیان اینکه در بودجه ١٤٠١، ٤ هزار میلیارد تومان ردیف فروش املاک برای شهرداری شیراز تعریف شده است، گفت: از آنجا که یکی از ردیف‌های تامین اعتبار شهرداری‌ها، فروش املاک است، تما تلاش ما بز این است که دارایی حاصل از فروش املاک را صرفا در پروژههای عمرانی و سرمایه گذاری استفاده کنیم.
شهردار شیراز در خصوص بدهی شهرداری شیراز به پیمانکاران نیز گفت: هفته جاری ١٤٠ میلیارد تومان خرده املاک شهرداری را برای پرداخت بدهی پیمانکاران به مزایده گذاشته‌ایم.
اصنافی با بیان اینکه در دوره مدیریت فعلی شهری، بدهی شهرداری از سال ٩٧ به پیمانکاران در حال پرداخت است، بدهی کل شهرداری به پیمانکاران و بانک را به ترتیب دو هزار میلیارد تومان و بیش از از ٥ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
203 کلیک ها  شنبه, 28 خرداد 1401 08:04
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا